[LO] shetlander wil niet (door)lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

[LO] shetlander wil niet (door)lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 09:53

Mijn shet wil absoluut niet lopen aan de longeerlijn. Mijn shetmerrie is nu 4 jaar oud en het principe van op de volte lopen begrijpt ze wel, maar ze wil absoluut niet doorlopen. Met haar benen en beenwerk is niets mis. Het is een hele rustige (eigenlijk gewoon slome dus) pony.
Ze stapt wel, maar niet door. Draven doet ze uit zichzelf maximaal een half rondje en dan gaat ze weer stappen.
We hebben al met z'n 2-en gelongeerd: 1 iemand stond op het midden en hield de longeerlijn vast. De ander (ik dus) er achteraan met de longeerzweep.
Ik vroeg me écht af of het nodig is zoveel te moeten slaan met de zweep. Iemand zei van wel; ze moest meer respect krijgen voor de zweep. Dat heb ik dus gedaan en ik moest écht heel hard rammen om haar voorwaarts te krijgen. Het resultaat was positief; ze kreeg meer ontzag en liep door en voorwaarts. De draf was ook veel beter....

Ik vraag me af: is dit écht de enige manier?

(Behalve een rotje of peper in haar kont??? Haha! )

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:58

rotje of peper lijkt me wel goed idee Tong uitsteken
nee sorry ik weet niet hoe je haar voorwaarts moet krijgen,
rijd je er wel eens op? en zoja, loopt ze dan wel goed door???

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:59

Weet je ook zeker dat jij haar niet onbewust remt met je lichaamshouding?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 10:08

Ze wordt niet onder het zadel gereden. Dit longeren is de eerste stap naar uiteindelijk mennen met haar.

Ik weet absoluut zeker dat ze niet door mijn lichaamshouding geremd wordt.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:21

Oké, kan je eens uitleggen hoe jij er dan staat?

Randy01 schreef:
Ik vroeg me écht af of het nodig is zoveel te moeten slaan met de zweep. Iemand zei van wel; ze moest meer respect krijgen voor de zweep. Dat heb ik dus gedaan en ik moest écht heel hard rammen om haar voorwaarts te krijgen. Het resultaat was positief; ze kreeg meer ontzag en liep door en voorwaarts. De draf was ook veel beter....


En ik ben het idd wel eens met het feit dat je soms even heel duidelijk moet zijn (mits de hulpen natuurlijk wel goed begrepen worden!). Alleen krijg ik een ander gevoel bij de opmerking dat je zoveel moest slaan (en hard rammen) met de zweep. Dat is m.i. niet de manier. Normaal gesproken moet een paard (pony in die geval Knipoog ) na 1 of 2x een duidelijke hulp goed reageren.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:33

Tja, moeilijk probleem. Ik heb het met Dennis ook, hij is extreem flegmatiek. Ik doe ons beide er geen plezier mee, dus longeer hem bijna nooit. Een oplossing heb ik ook niet, maar lees hier wel eventjes mee.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 10:35

Probleem is dat de shet al een dikke vacht heeft, dus nog weinig voelt (aan haar reacties op de zweep te merken). Verder laten we het ook eens zijn over het feit dat dit een échte shet is en dus super eigenzinnig en laconiek in haar gedrag. Haar karakter c.q. gedrag is niet te vergelijken met die van bv. een KWPN-er.

Waar ik sta? Ik sta achter de longeur, tussen longeur en pony in (pony op kleinere volte, ong. 10 m doorsnee, pony is 85 cm hoog). Dit was overigens de eerste keer dat we het zo deden...

Na 1 of 2 tikken had ze nóg niet door dat dat inhoudt dat ze moest doorlopen. Hier waren veel meer tikken voor nodig. Ik weet dat ik duidelijk ben geweest in de hulpen en we hebben haar uitgebreid (met de stem) beloond als ze het goed deed of als ze reageerde op de manier die ik wilde.... Ze weet door de dagelijkse omgang goed het verschil wanneer ze braaf is of niet...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:45

KWPN'ers kunnen ook heel laconiek en eigenzinnig zijn Knipoog

De positie is goed, maar ik had ook wel het idee dat jij dat zou weten. Het gaat me meer om het feit hoe je er bij staat. Zak je niet wat in elkaar of op het moment dat jij een tik geeft, ga je dan teveel voorover 'leunen', hoe is de positie van je buitenschouder? Dus, hoe dominant sta jij daar en hoeveel ruimte geef je haar?

Ik ben benieuwd hoe je shet reageert als jij plotseling een stap naar voren zou doen, weet je dat?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:03

Ik begrijp waar je naar toe wilt, Appie. Het voorbereidende grondwerk heb ik idd al met haar gedaan. Daar reageert ze goed op. Als ik aan het longeren ben en ik doe plotseling een stap ik haar richting, wijkt ze bij mij vandaan. Dit wel net hoe ik me opstel. Als ik me 'groot' maak, gaat ze bij me vandaan. Als ik een 'onderdanige' houding aanneem, negeert ze me.
Tijdens het grondwerk en in alle verdere omgang ben ik wel degelijk haar leider.
Mijn houding en schouders zijn goed ten opzichte van de pony. Heb ik allemaal al 'met mezelf doorgenomen'.
Enige échte probleem is dat ze niet doorloopt. Als ik schuin achter haar aanloop c.q. -ren, versnelt ze wel maar zodra je op de positie van longeur gaat staan vervalt ze in het oude patroon. Langzaam opschuiven van de positie schuin achter haar tot de positie van longeur gaat redelijk, tot ze doorheeft dat je op positie van longeur staat (én je dus minder kracht etc. hebt voor de zweep) maakt ze misbruik van de situatie.

Het gaat mij eigenlijk meer om het feit of dat slaan met de zweep wel nodig is? Zou zo'n shet op den duur echt meer 'respect' ervoor krijgen? Toch had ik het idee dat het wel werkte, want het eindigde goed. Zodra ze later de zweep op haar voelde, versnelde ze.
Ik vind het nl. zo rot om haar zoveel tikken te moeten geven.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:34

Wat je doet betreffende je houding/lichaam klinkt goed. Het is al heel goed dat ze in ieder geval reageert op dat stapje naar voren. Dat betekent dat er wel respect is.
Ik blijf het alleen wel raar vinden dat wanneer je de normale positie weer inneemt, ze weer in haar oude patroon terugvalt. Of het is aangeleerd of ze voelt het toch als remmend.
Waarom heb je trouwens minder kracht voor de zweep als je in de normale positie staat?

Ik vind echt slaan met de zweep niet nodig. Soms moet je ze even raken (maar niet echt slaan) om ze duidelijk te maken wat je wilt. Ik ben benieuwd of ze het beter oppakt na een aantal keren.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:39

Ik ga het ook nog een aantal keren proberen. Uit deze topic is nog niet écht een goede tip naar voren gekomen dus ga het toch nog even proberen op deze manier. Is er na 3 keer geen verbetering, zie ik me toch genoodzaakt andere (deskundige) hulp in te roepen.
Heb dat longeren toch nodig als basis voor het mennen.

Het aparte is dat ze het 'draf' commando en 'ho' en 'stap' wel vrij goed kent....

Zit nu zelfs aan een (blinde) vlek op haar ogen te denken.....
Het probleem speelt aan beide kanten. Zou wel érg toevallig zijn, maar toch iets om mee te nemen....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:47

Een echt goede tip geven vanaf de computer is natuurlijk altijd lastig.
Het probleem is dat je nooit echt kan zien wat het probleem is. Er wordt een probleem uitgelegd vanuit de visie van degene die longeert (of rijdt). En vaak merk ik dat dat niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.
Misschien geldt dat niet voor jou, maar je weet nooit Knipoog .

Negen van de tien keer is een voorwaarts-probleem het gevolg van een verkeerde houding.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:53

Appie schreef:
Een echt goede tip geven vanaf de computer is natuurlijk altijd lastig.
Het probleem is dat je nooit echt kan zien wat het probleem is. Er wordt een probleem uitgelegd vanuit de visie van degene die longeert (of rijdt). En vaak merk ik dat dat niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.
Misschien geldt dat niet voor jou, maar je weet nooit Knipoog .

Negen van de tien keer is een voorwaarts-probleem het gevolg van een verkeerde houding.


Daar heb je absoluut gelijk in, maar ik weet zeker dat dat in mijn geval inderdaad niet geldt. Mijn andere twee paarden (wel KWPN-ers overigens) vlíegen vooruit in een verandering in mijn houding. Ik 'praat' veel met mijn paarden d.m.v. lichaamstaal.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:57

Dan ben jij een goede uitzondering Knipoog . Het zegt wel wat dat jouw KWPN'ers wel goed reageren. Hoewel ik moet zeggen dat je positie bij elk paard wel wat kan verschillen.
Laat nog eens horen hoe het na een aantal keren gaat, ben ik echt wel benieuwd naar.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:05

Appie schreef:
Dan ben jij een goede uitzondering Knipoog . Het zegt wel wat dat jouw KWPN'ers wel goed reageren. Hoewel ik moet zeggen dat je positie bij elk paard wel wat kan verschillen.
Laat nog eens horen hoe het na een aantal keren gaat, ben ik echt wel benieuwd naar.


Klopt, mijn ruin probeert bijna dagelijks mijn gezag te ondermijnen. Ik ken hem inmiddels zo'n 11 jaar en door zijn ingewikkelde karakter léér je wel te communiceren en veel lichaamstaal te gebruiken. Hij geeft mij ook vaak de indruk dat hij mij laat denken dat ik boven hem sta, maar dat ik daar helemaal niet sta. De communicatie met mijn merrie verloopt een stuk simpeler en vanzelfsprekender. Zij doet niet moeilijk zeg maar. Bijna alles doet zij volgens 't spreekwoordelijke boekje'.
Mijn ruin is écht wel een geval apart. Bij hem is mijn positie idd ook op een heel andere plek. Mét en zónder longeerlijn haalt hij regelmatig de raarste stunts uit. Toch hebben we een goede verstandhouding. De beste die iemand maar met dat paard kan hebben, zeg maar. Vaak moet ik hem eigenlijk ook niet meenemen in 'standaard-'voorbeelden; dat maakt het er alleen maar ingewikkelder op.
Mensen met veel (lees: té veel) zelfvertrouwen nodig ik dan ook uit bij mijn ruin te komen om het even voor te doen, dan reageert men opeens heel anders! Haha! Cool

Ga wel nog even het e.e.a. testen bij mijn shetmerrie en plaats het resultaat dan wel in dit topic. (Zal wel na volgende weekend worden...)

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:51

Randy01 schreef:
Klopt, mijn ruin probeert bijna dagelijks mijn gezag te ondermijnen. Ik ken hem inmiddels zo'n 11 jaar en door zijn ingewikkelde karakter léér je wel te communiceren en veel lichaamstaal te gebruiken. Hij geeft mij ook vaak de indruk dat hij mij laat denken dat ik boven hem sta, maar dat ik daar helemaal niet sta. De communicatie met mijn merrie verloopt een stuk simpeler en vanzelfsprekender. Zij doet niet moeilijk zeg maar. Bijna alles doet zij volgens 't spreekwoordelijke boekje'.
Mijn ruin is écht wel een geval apart. Bij hem is mijn positie idd ook op een heel andere plek. Mét en zónder longeerlijn haalt hij regelmatig de raarste stunts uit. Toch hebben we een goede verstandhouding. De beste die iemand maar met dat paard kan hebben, zeg maar. Vaak moet ik hem eigenlijk ook niet meenemen in 'standaard-'voorbeelden; dat maakt het er alleen maar ingewikkelder op.
Mensen met veel (lees: té veel) zelfvertrouwen nodig ik dan ook uit bij mijn ruin te komen om het even voor te doen, dan reageert men opeens heel anders! Haha! Cool

Ga wel nog even het e.e.a. testen bij mijn shetmerrie en plaats het resultaat dan wel in dit topic. (Zal wel na volgende weekend worden...)


Wat zijn paarden toch leuk hè Haha! ! Ik vind het altijd heel interessant al die verschillende karakters van paarden en de manier waarop je er mee omgaat. Die ruin van jou klinkt wel heel apart Knipoog . Het is idd leuk om mensen te laten zien dat veel zelfvertrouwen niet altijd de basis is om goed te kunnen longeren. Onze paarden reageren feilloos op lichaamstaal en dan gaat er bij andere mensen weleens wat mis Haha! .

Oké, ik lees het resultaat wel.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:15

Dan vraag ik me ook af: hoe is de conditie van de pony? Is ze niet te dik en moet ze misschien eerst even op dieet. Daarnaast gewoon veel wandelen aan de hand. Wordt ze goed verkeersmak van en verveeld haar ook niet zo snel. Lijkt me niet nodig om de zweep echt te gebruiken om erop los te slaan. De zweep is meer een verlenging van je hand welke wijst of duwt tegen de achterhand.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:16

Hier nog een kleine opmerking. Ik heb het dus ook dat ik andere paarden prima kan longeren. Van shet tot KWPNer gaat het prima. Net als grond werk enzo, gaat prima. Oke, Dennis zal nooit een snelle rennerige pony worden, maar wel gewoon fijn mee te werken.
Ik vol het topic nog steeds, zijn er mensen die Dennis een keer willen proberen zijn ook van harte welkom Lachen.

Doris_Lies
Berichten: 135
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:01

brobeer een zweep met een plestik tasje *LOL*