[VD] schrapen voor het liggen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

[VD] schrapen voor het liggen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 08:43

Hallo mensen,

Ik ben sinds 2 dagen bezig met het leren liggen van mijn paard op commando en op advies van pinky-girl begin ik een nieuw topic.
Wat te doen als mijn paard steeds gaat schrapen voor hij gaat liggen?
Hoe leer ik hem direct te liggen??
Ik heb al rond gevraagd en dagami gaf het advies om het maar even zo te laten en dat dat schrapen op een gegeven moment wel afneemt.
Nu wil ik graag jullie meningen.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 15:37

niemand ideeen???

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:19

Ik denk zelf dat het een onzekerheid is. Dat hij het toch wel eng vind en dat uit door te gaan schrapen. Kijken of de ondergrond goed is en tijd rekken. Persoonlijk zou ik het gewoon negeren en heel uitvoerig belonen op het moment dat hij daadwerkelijk gaat liggen. Dit is overigens mijn mening en interpretatie...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 08:49

oke bedankt!! meer reacties zijn welkom!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:39

Onzekerheid lijkt me onwaarschijnlijk.
Het is een heel natuurlijk gedrag, voor paarden normaal gesproken gaan rollen schrapen ze om een fijne plek te vinden.
Eerst het gaan liggen goed bevestigen en dan gaan verbeteren, dus later alleen tevreden zijn als hij sneller gaat liggen (dus minder schraapt)
Succes!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:09

bedankt voor je reactie elise, hier dacht ik ook al aan.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:23

Elise schreef:
dus later alleen tevreden zijn als hij sneller gaat liggen (dus minder schraapt)

Hoe moet je dat doen dan? Mirei schraapt namelijk ook nogal fanatiek voordat ze gaat liggen, maar ik weet nu al dat als ik haar niet beloon als ze naar mijn idee niet snel genoeg is gaan liggen dat ze heel snel zal stoppen met het hele kunstje Scheve mond Ze koppelt namelijk nooit dat ik vind dat het te lang duurde.. want ze is uiteindelijk toch gaan liggen, en daar beloon je dan niet voor. Toch? (hmm het lukt me even niet om het goed te formuleren, hoop dat de strekking toch een beetje duidelijk is Haha!)

Verder kan je helemaal niets doen om je paard te dwingen sneller te gaan liggen (ik bij Mirei in elk geval niet Haha!)

Maargoed, ik reken erop dat het schrapen uiteindelijk zowiezo zal afnemen, omdat ze zekerder wordt in het liggen zelf (Mirei is een vrij nerveus paardje, ligt eigenlijk niet echt graag) en ook gehoorzamer wordt aan het commando (ze wordt namelijk beloond voor het liggen, en niet voor het schrapen... dus als het goed is zal het schrapen automatisch afnemen omdat je paardje weet dat het liggen datgene is waar hij voor beloond gaat worden *ook al zo vaag geformuleerd, sorry Haha!* )

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:34

Naja ik ga met Dagami mee.. ik denk dat je gewoon tevreden moet zijn dat hij al kán liggen op comando. Ik dnek dat hij naderhand wel meer vertrouwen krijgt in het liggen en dat hij het dan wel minder doet.
Maar ik zou iig al tevreden zijn dat ie het kan Haha!

iig nog veel suc6 Lachen

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:35

Sorry maar je zegt ook zelf

Citaat:
Ik ben sinds 2 dagen bezig met het leren liggen van mijn paard op commando en op advies van pinky-girl begin ik een nieuw topic.


2 dagen... bij VD is 2 dagen heel kort. Als ik jou was zou ik een beetje werken aan je gedult Lachen en dan bedoel ik absoluur niet negatief hoor...

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:35

Ik ga mee met de anderen en denk dat het vanzelf wel af gaat nemen. Dit is dan niet schrapen maar Erika neemt af en toe ook nog de tijd om een plekje te zoeken om te liggen, als ze echter een paar keer gelegen heeft ploft ze al bijna neer als ik het commando zeg.

Ik denk dat het schrapen dus ook wel zou afnemen met de tijd. Hoe vaker je het doet hoe meer je paardje inderdaad in de gaten krijgt dat het om alleen het liggen gaat (dus wat dagami al zei)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:56

Als je een paar keer (per ongeluk?) al beloond hebt omdat hij schraapte ("want hij ging liggen") zou het kunnen dat hij het schrapen als apart kunstje ziet. Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien hoe je timing is...
Je beloonmoment is dus op het moment dat hij "aan het liggen gaan is" dus wanneer hij door zijn knieën zakt en alleen nog maar naar beneden kan of direct na het gaan liggen. En niet als hij slechts aanstalten (schrapen) maakt.

Maar ik vind het al een hele kunst dat je paard gaat liggen. Na twee dagen mag je echt geen perfectie verwachten zelfs (of misschien: juist) toptrainers doen dat niet. Veel succes verder.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:19

PeruaansePas schreef:
Als je een paar keer (per ongeluk?) al beloond hebt omdat hij schraapte ("want hij ging liggen") zou het kunnen dat hij het schrapen als apart kunstje ziet. Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien hoe je timing is...
Je beloonmoment is dus op het moment dat hij "aan het liggen gaan is" dus wanneer hij door zijn knieën zakt en alleen nog maar naar beneden kan of direct na het gaan liggen. En niet als hij slechts aanstalten (schrapen) maakt.

Mijn beloonmoment is zelfs nog later, dus pas als ze echt ligt. Als ik eerder beloon dan gaat Mirei of helemaal niet liggen, of ze eindigt knielend Lachen Maar misschien verschilt dat per paard Tong uitsteken
Maargoed, op "mijn" manier kan ik dus iig nooit belonen voor het schrapen.. ik weet niet hoe klomp het doet? Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:15

Twee dagen is heel kort, dus rustig aan.

Dennis schraapt ook nog wel eens voor hij gaat liggen, maar niet altijd. Het is wel veel minder geworden in de loop van de tijd. Hij schraapt trouwens meer in zand dan op gras of weet ik veel wat.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 22:33

Ik geef hem pas lekkers als hij helemaal op de grond ligt...niet liggen of schrapen betekend geen beloning. Dat heeft dagami me heel precies uitgelegt. Ik weet dat ik nog maar kort bezig ben en al blij mag zijn met het resultaat tot nu toe, maar ik wilde gewoon even duidelijkheid over het schrapen of ik er iets aan moest doen dat ik moest ingrijpen of iets dergelijks: met andere woorden ik wilde gewoon jullie mening.
Meneer kan trouwens, ik heb net nog even geoefend, nu liggen en zitten. hij blijft nu ong. 2 minuten liggen en blijft hij bijna 40 seconden zitten. Dat vind ik al een hele prestatie. ( ben ook best trots)