[LO]longeren gaat niet goed..wie heeft tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[LO]longeren gaat niet goed..wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:10

Ik ebn deze week begonnen met een paard van mij zadel mak te maken..hij is 4 jaar oud een merrie en 1,75 hoog ongeveer. nou ben ik aan het longeren wat ze vorig jaar met keuringklaarmaken ook al vaak heeft moeten doen maar op de rechterhand draait ze steeds om in de hoeken. ik longeer in een steviga paddock dus als ze er hard tegen aan stoot is niet erg..maar ik wil zo graag dat ze het goed doet..op de linkerhand is het geen probleen dan galoppeerd ze al aan op commando( ik hoef me zweep niet een te gebruiken.)

ik hoop op veel reacties en tips zodat ik die morgen al kan gebruiken!!!

[Edit Apple: spelfout uit titel Knipoog ]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:27

zorgen dat je een beetje 'achter' je paard blijft lopen, zodat je haar als het ware naar voren drijft. zweep er in de hoeken wat meer achter houden, zo houd je ze naar voren

misschiend dat dit helpt?

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:43

Er is een speciaal boekje staan een hele hoop tips in succes!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:43

Blijf haar voorwaards houden, er zijn maar heel, heel weinig paarden die vanuit een actieve gang zich ineens om kunnen draaien, let heel goed op.... je ziet het vaak aankomen en dan kom je een keer in met je stem of eventueel wijs je met de zweep.

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:02

Logeren?! Scheve mond Haha!

Verder wens ik je veel succes met de tips die gegeven zijn, ik hoop dat het je morgen wel lukt... Lachen

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:50

Mijn paard had precies hetzelfde probleem. ik had toen ook les en me instructrice heeft mij toen eerst goed leren longeren. zij zei: Goed kunnen longeren is nog een hele kunst. en ik heb echt heel veel van die lessen geleerd. Misschien moet je ook is les nemen.
Je moet idd ervoor zorgen dat je achter het paard blijft ,zodra je ervoor komt zal het paard hoogst waarschijnlijk gaan keren of stilstaan. dus zorg ervoor dat je erachter blijft en de zweep op de schouder gericht houden. desnoods in de hoeken met tong klakken, dat je paard weet dat hij moet opletten.
ik hoop dat je er wat aanhebt.
Groetjes evelyn

Tessa [Over-Shadow]

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:02

Mijn paard heeft een rugprobleem en daarom moet ik hem nu veel longeren, zodat zijn spieren aansterken. De laatste tijd als ie linksom moet draait ie zich ook om. Het is handig als je een tijdje met 2 pers. bent. Eergisteren heb ik samen met mijn bijrijdster gelongeerd en als ik het voel/zie aankomen drijf ik hem extra op met zweep. Van de week wilde hij weer omdraaien, de longe korter genomen, hij keek me recht in mijn ogen aan, ik gaf een rukje aan de lijn en een harde tik op zijn kont, hij kwam 2x half omhoog, maar ging toch weer terug en nog een paar rondjes linksom. Als je er niet op bedacht bent en ze draait om, laat haar uit zichzelf terugdraaien, zodat ze weet dat het niet mag. Mijn paard doet het waarschijnlijk vanwege spierpijn en baldadigheid. Ik longeer hem al een week of 4 2x pd maar mag vanaf vorige week gelukkig om de dag rijden. Succes in ieder geval. Begin met de goede kant en stop wanneer het goed gaat. Gisteren deed ie het niet, eergisteren ben ik gestopt toen ik hem aangepakt had en hij daarna een paar rondjes gewoon bleef lopen.

Mijn paard is afentoe een beetje lomp, zal dan ook een paard op den duur op zijn "baasje" gaan lijken?

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:03

Misschien kun je in de bieb het boek longeren met lammert haanstra lenen (kan het ook kopen) daar zullen waarschijnlijk ook wel tips instaan. Ik krijg hem morgen te leen van een stalgenootje.

Mijn paard is afentoe een beetje lomp, zal dan ook een paard op den duur op zijn "baasje" gaan lijken?

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:37

Wat ook heel handig is bij het longeren van onervaren paarden en longeurs, is het afzetten van een longeercirkel. Neem een cirkel van ongeveer 15 meter doorsnede. Afzetten kan al heel makkelijk met een lintje. Zo voorkom je dat het een trekpartij wordt en heeft het paard mooi houvast.
Zorg er inderdaad voor dat je paard goed voorwaarts blijft. Linksom vind ze blijkbaar erg moeilijk en probeert er zo onderuit te komen. Gebruik al voor de hoek of als je merkt dat ze terug in tempo komt je stem of indien nodig je zweep. Als je paard eenmaal lekker voorwaarts op de cirkel is, kan je zorgen dat je paard goed "aan de hand en aan de zweep" is (Lammert Haanstra-vaktaal Tong uitsteken). Dus dat je een constante verbinding via de longe met de mond van het paard hebt en dat het paard zich goed naar buiten laat drijven met de zweep. Zo voorkom je dat het paard de druk van de longe afloopt en de kans krijgt rare fratsen uit te halen.

Voor goed doorlongeren is een cursus van Lammert erg aan te bevelen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:53

Foogul schreef:
Wat ook heel handig is bij het longeren van onervaren paarden en longeurs, is het afzetten van een longeercirkel. Neem een cirkel van ongeveer 15 meter doorsnede. Afzetten kan al heel makkelijk met een lintje. Zo voorkom je dat het een trekpartij wordt en heeft het paard mooi houvast.
Zorg er inderdaad voor dat je paard goed voorwaarts blijft. Linksom vind ze blijkbaar erg moeilijk en probeert er zo onderuit te komen. Gebruik al voor de hoek of als je merkt dat ze terug in tempo komt je stem of indien nodig je zweep. Als je paard eenmaal lekker voorwaarts op de cirkel is, kan je zorgen dat je paard goed "aan de hand en aan de zweep" is (Lammert Haanstra-vaktaal Tong uitsteken). Dus dat je een constante verbinding via de longe met de mond van het paard hebt en dat het paard zich goed naar buiten laat drijven met de zweep. Zo voorkom je dat het paard de druk van de longe afloopt en de kans krijgt rare fratsen uit te halen.




Voor goed doorlongeren is een cursus van Lammert erg aan te bevelen .

ik ga vandaag kijken voor dat boek denk ik...maar onze paddock is al 15x15 meter dus kan ik die nie afzetten...alleen met rood/ wit lind..als het waait heb ik alleen maar kans dat ze schrikt. of dwars er door heen gaat. dus dat zullen we maar niet doen om ongelukken te voor komen...

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:55

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:26

eVeLyNtJuHhH schreef:
Mijn paard had precies hetzelfde probleem. ik had toen ook les en me instructrice heeft mij toen eerst goed leren longeren. zij zei: Goed kunnen longeren is nog een hele kunst. en ik heb echt heel veel van die lessen geleerd. Misschien moet je ook is les nemen.
Je moet idd ervoor zorgen dat je achter het paard blijft ,zodra je ervoor komt zal het paard hoogst waarschijnlijk gaan keren of stilstaan. dus zorg ervoor dat je erachter blijft en de zweep op de schouder gericht houden. desnoods in de hoeken met tong klakken, dat je paard weet dat hij moet opletten.
ik hoop dat je er wat aanhebt.
Groetjes evelyn


een vriendin van mij (Femke_L) heeft ook al wel geholpen. toen ging het wel...maar zij moet ook naar school enzo.....em tja waar moet ik les halen??bij m´n buren hebben ze wel een instructie stal maar daar ebn ik kei kwaad weggegaan en wil voorlopig zeker niet trug daarheen...ik laat me nie afzeiken door hun....maar zolang femke me wil helpen zal het wel goed komen...ik wil alleen tips en zo voor als ik alleen ben.

maar m´n andere paarden is het geen probleem met longeren dat lukt zo..

Fem

Berichten: 12478
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:27

heey janneke...

ik heb zelfs dat boek van lambert. dat moet ik hebben voor school

dus je komt het maar een keer doorlezen hoor.. Lachen
en ja ik blij je gewoon helpen hoor zoveel ik kan (al is dat soms maar weinig)

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:41

Femke_L schreef:
heey janneke...

ik heb zelfs dat boek van lambert. dat moet ik hebben voor school

dus je komt het maar een keer doorlezen hoor.. Lachen
en ja ik blij je gewoon helpen hoor zoveel ik kan (al is dat soms maar weinig)


haha..kun je het ook een keer meenemen!!?? Tong uitsteken

je komt maar helpen je weet dat e welkom bent!!

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:58

Ik heb ook problemen gehad met paarden die dat doen; ten eerste idd, zoals al gezegd, achter het paard lopen, zodat hij van voren alle ruimte heeft en van achteren dus duidelijk niet. Ik doe soms ook wel eens dichterbij, naast het paard lopen, met een kortere longeerlijn en dan schuinachter de kont lopen. Het lijkt op zo'n moment meer op werk aan de lange teugel dan aan longeren, maar je krijgt wel de kans om je paard een paar rondjes door de bak te sturen terwijl hij niet omkeert. Als ik in het midden sta en het paard wil omkeren, houd ik de longeerlijn (die altijd goed op maat is) net onder de broekspier. Dus als het paard draait, loopt de longeerlijn achter haar kont langs naar het bit. Ze kan niet veel kanten meer op behalve de jouwe. Pas hiermee wèl héél goed op dat je je longeerlijn niet te laag houdt, dan kan je paard er lelijk over struikelen.
Ik weet niet of dit allemaal goede manieren zijn, maar voor mij werkt het.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:44

esther2724 schreef:
Ik heb ook problemen gehad met paarden die dat doen; ten eerste idd, zoals al gezegd, achter het paard lopen, zodat hij van voren alle ruimte heeft en van achteren dus duidelijk niet. Ik doe soms ook wel eens dichterbij, naast het paard lopen, met een kortere longeerlijn en dan schuinachter de kont lopen. Het lijkt op zo'n moment meer op werk aan de lange teugel dan aan longeren, maar je krijgt wel de kans om je paard een paar rondjes door de bak te sturen terwijl hij niet omkeert. Als ik in het midden sta en het paard wil omkeren, houd ik de longeerlijn (die altijd goed op maat is) net onder de broekspier. Dus als het paard draait, loopt de longeerlijn achter haar kont langs naar het bit. Ze kan niet veel kanten meer op behalve de jouwe. Pas hiermee wèl héél goed op dat je je longeerlijn niet te laag houdt, dan kan je paard er lelijk over struikelen.
Ik weet niet of dit allemaal goede manieren zijn, maar voor mij werkt het.

Succes


wel of geen goede manier hij zal moeten luisteren....k ga 't proberen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers