[AR]Liverpoolstang , Welke kant moet nu boven ????

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shayla

[AR]Liverpoolstang , Welke kant moet nu boven ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 23:26

Hallo , ik heb een liverpoolstang met een gladde en een geribbelde kant , maar welke kant moet nu op de tong liggen ?(om het maar zo even uit te leggen) Dalijk werk ik onbedoeld scherper in. Ik weet in ieder geval wel dat ik bij de ruitershop waar ik m'n spullen haal , het niets zegt aan welke kant de kinketting los hangt. Ikheb er wel eens een bit (bokkebitje)gekocht waarbij de kinketting aan de verkeerde kant los hing.
Wie kan mij helpen met deze vraag ?

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 07:01

De gladde kant moet onder liggen en de geribbelde kant boven.
Als je de geribbelde kant onder doet, werk je scherper op de lagen in.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:07

ik heb ook zo'n liverpoolstang. toen ik m kocht zat de kinketting zo, dat de geribbelde kant onder kwam. dit heb ik toen zelf veranderd, vond het een beetje erg martelwerktuig worden anders. Mijn stang kan je dus gewoon omdraaien, want de stang zelf is helemaal recht. Als de stang in een boogje loopt zou je daar ook aan kunnen zien hoe die moet liggen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:11

Inderdaad gladde kant onder. Wij deden het eerst ook fout, omdat anders het kettinkje verkeerd zat (rechts sluitend), maar dat schijnt idd niet uit te maken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:46

Vreemd genoeg maken ze idd die kettinkjes altijd zo vast dat de geribbelde onder komt. Ik zou iig kiezen voor de gladde kant onder, de geribbelde kant kan altijd nog.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:13

Dat ligt er maar net aan welke inwerking je wilt hebben.
Wij hebben de geribbelde zijde richting de boeg van het paard, als er meer druk op de stang komt gaat de geribbelde zijde dus naar boven en zo heb je niet die extra inwerking.
Wil je wel dat beetje extra dan kan je hem andersom vastmaken, op die manier kantelt het beribbelde strookje op de lagen wanneer er druk op de stang komt.

Gast903

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:25

hmmm de geribbelde kant moet toch juist onder zodat het speeksel weg kan lopen? of heb ik t nou mis , wat goed kan is al eeuwen gelden dat ik een paard heb ingespannen Bloos

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 21:13

Oke , iedereen bedankt ! OK dan! Ik doe dan de geribbelde kant boven.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Neonlight
Moderator NF, ITP, VMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:56

En anders, wat een heel leuk trucje is, probeer het uit op je been, geribbelde kant onder en boven en geef dan druk op de scharen. Zal er wel bij vertellen dat het behoorlijk zeer kan doen, geribbelde kant onder!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:13

Sjuimpje schreef:
Dat ligt er maar net aan welke inwerking je wilt hebben.
Wij hebben de geribbelde zijde richting de boeg van het paard, als er meer druk op de stang komt gaat de geribbelde zijde dus naar boven en zo heb je niet die extra inwerking.
Wil je wel dat beetje extra dan kan je hem andersom vastmaken, op die manier kantelt het beribbelde strookje op de lagen wanneer er druk op de stang komt.

Volgens mij klopt dit niet Sluimpje. Jouw verhaal is mij ook al eens verteld en toe heb ik dat gecontroleerd. Om de lagen met de geribbelde kant te raken, als je het bit met de gladde kant onder legt (naar de boeg dus), moet je het bit bijna 180 graden kantelen. Nou is mij altijd geleerd dat je de kinketting zo vast moet maken dat het bit 45 graden kantelt bij druk op de leidsels. M.a.w. als de kinketting goed bevestigd is kan het bit nooit 180 graden kantelen en blijven de ribbels dus boven en het bit dus in verhouding zacht. Bovendien zou bij een dergelijk sterke kanteling het bit zowiezo een beetje veel teveel inwerking hebben, ribbels of geen ribbels.
Ribbels omhoog dus.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie