vrijh. dress. 7 mnd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:19

Veulens moeten in de wei staan en dingen leren van hun collega-veulens en niet van een tante die met een touwtje een een zweepje dingen probeert te leren waar het veulen nog niet aan toe is!!!!!!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:37

misschien moet je het gewoon maar gaan doen.
we lezen volgende week dan veanzelf een topic dat het niet gaat dat hij/zij niet wil luisteren en over 3 jaar dat 'ie kreupel is aan afgemaakt moet worden!

Maar als dat jou keuze is, veel plezier ermee. Al snij je 'm in plakjes en leg je hem op de barbeque Haha!

NEE, natuurlijk is dat niet goed!
Als je graagw at wilt doen met hem, ga hem lekker poetesen, wandelen, met hem spelen in de wei, maar ga niet van een veulen verlangen dat 'ie serieus en geconcentreerd aan het werk gaat, want je komt van een koude kermis thuis!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 15:42

Ik VRAAG het alleen maar, ik zeg toch niet dat ik het doe?!
Ik heb zelf ook nog wel zoveel verstand dat ik weet dat je niets moet forceren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:43

Daar ben ik het wel geheel mee eens. Kunstjes is in mijn ogen: NOT DONE.
maar zoals de meeste al zeggen: halstertje om, voetje geven bla bla bla. Dat is OOK vrijheidsdressuur, IMO. Dat vind ik zelf het aller belangrijkste!
Maar denk eraan: Niet te lang en teveel, het is inderdaad mentaal zwaar!
En vooral niet straffen. Simpelweg als hij het niet goed doet: Niet belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:38

Dingen als meelopen aan een halster, leren vaststaan en voetjes geven horen gewoon bij de opvoeding van een veulen en hebben niets met vrijheidsdressuur te maken. Ook al loopt je veulen in een natuurgebied, hij moet toch eens in de zoveel tijd naar de smid en heeft entingen en wormkuren nodig.
Maar dat is dan ook meteen het enige dat is toegestaan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:45

Oke dan, zijn we het er in ieder geval overeens dat ze voor het 'echte' vrijheidsdressuur te jong zijn *LOL*

Maar oke, ik vind de 'basis' ook gedeeltelijk VD, maarja dat maakt inweze niets uit want het veulen lijdt er niet van als de ene zegt dat het wel VD is en de ander niet *LOL*

Vriendjes?! Knipoog Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:54

Ja hoor vriendinnetjes Lovers

Maar ik zou toch een groot verschil maken tussen opvoeding en VD.

Dat stukje opvoeding geef je omdat deze noodzakelijk en functioneel zijn voor de verzorging. Een veulen leer je mee te lopen aan een halster omdat het niet zo prettig is om een veulen met een lasso te moeten vangen. Voetjes geven vraag je omdat de smid zo de hoefjes kan nazien zodat er geen vergroeiingen onstaan.

Onder VD vallen ook zaken als vrij longeren, steigeren, liggen en knielen. Die zijn heel leuk hoor maar totaal niet noodzakelijk en functioneel.

Om die zaken niet te verwarren kun je denk ik beter spreken van opvoeden en VD. Dat opvoeden doe je maximaal 30 minuutjes per maand. VD doe je dagelijks.

Maar ik geloof dat we het wel met elkaar eens zijn hoor pinky, alleen een beetje spraakverwarring Pling

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:03

Hihihihi Oke dan!
Ik denk dat ik mijn 'meningen' toch maar eens wat beter moet gaan formuleren want met jantina ben ik ook al 2 keer in de 'knoop' gekomen ondanks we achteraf hetzelfde bedoelen *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:08

tja jippie, op zich is VD steigeren e.d. maar de basis begint met het volgen, stoppen, blijven en komen. Dit is lichamelijk dus absoluut niet zwaar, maar geestelijk is het wel veel voor zo'n veulentje denk ik om te verwerken.
Als je het dan toch perse wilt doen zal ik igg niet verder dan de hierboven genoemde basis gaan