[LO] Hoe een Z-pony trainen met B-ruitertje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

[LO] Hoe een Z-pony trainen met B-ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 13:04

1 november komt de nieuwe pony van Sara op proef, pony is momenteel Z Sara onderkant B. Jullie begrijpen dat de pony werk te kort komt bij haar. De vorige eigenaresse blijkft af en toe bijrijden maar dat is niet genoeg. Welke longeeroefeningen kunnen we gebruiken om haar goed te laten blijven lopen. Ze wordt nu laag en rond getraint, bij Sara ging het neusje natuurlijk recht omhoog bij het proefrijden. (Sara is veel lichter/kleiner, zat ineens op een dressuurzadel met te lange beugels en natuurlijk nog niet handig genoeg om hem naar beneden te rijden) We hebben er even een zeer los stootteugeltje aan gedaan om de rug van de pony te sparen. Wat haar niet tegenhoud om hard te gaan want dat hebben we gezien.
Wie heeft goede tips?
Gr Desiree

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:20

Wel heel erg leuk dat je zon goede leerpony gevonden hebt, alleen vraag ik me af of het misschien dan niet beter is om Sara eerst goed de basis zaken aan het ponyrijden te leren op een rustige pony zodat ze straks een wat hoger opgeleide pony wat meer de baas is. Je schrijft nu namelijk dat de nieuwe pony hard wilde gaan lopen. Misschien is het nog wat te hoog gegrepen maar dat kan ik hier vanachter mijn pc natuurlijk niet beoordelen.

Anders, ik weet niet hoe groot de pony is, kun je er zelf niet af en toe op gaan zitten en de zijwaartse gangen wat oefenen? Alleen met longeren zul je het Z niveau niet op peil houden. Ik zou iig wel met een pessoa longeren zodat de achterhand aan het werk blijft.

Veel succes en plezier iig Lachen

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 13:43

Sara wordt 10 en heeft eerst 2 1/2 jaar op manege pony's gereden. De laatste 1 1/2 jaar op een grote E-pony vier keer in de week. De reden waarom het gisteren naar mijn mening even mis ging was omdat het aangaloperen vanuit de onbedoelde uitgestrekte draf gebeurde, ze op een onbekend dressuurzadel zat, haar beugels te lang waren en ze gewend is haar verzorgpony constant aan te moeten drijven, deze dus niet is van zichzelf voorwaarts genoeg. Hij hoeft ook niet op Z niveau te blijven lopen maar ik wil de pony goed houden qua lijf en geest. Als we nu alles loslaten ben ik bang dat het voor de conditie van de pony niet goed is en voor het koppie ook niet. Deze pony is 14 dus al iets ouder en in omgang rustig. Er zit wel welsh/arab bloed in dus onder het zadel is ze voorwaarts genoeg.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:50

Aha duidelijk Knipoog
Dan zou ik om de pony fris in het hoofd te houden, lekker veel met hem gaan wandelen, spelletjes in de bak, longeren met pessoa etc. gewoon veel afwisseling want als hij alles uit de dressuur moet halen is het denk ik ook maar eenzijdig en saai. Oja en Sara natuurlijk goede les laten nemen zodat ze snel zelf alle knopjes op de nieuwe pony kan vinden, maar dat zal wel gebeuren denk ik.

Nogmaals veel plezier!!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:12

Ik zou ook voor een Pessoa gaan of de Lammert Haanstra manier met dubbele longe en touwtjes.
Als het even kan is het natuurlijk wel prettig als je een wat meer ervaren ruiter er zo'n een keer per week op kan laten rijden om de pony een beetje te onderhouden.
Wat voor kinderen ook heel fijn is, is ze af en toe nog op andere pony's laten rijden. Dat houdt ze scherp en ze leren er een stuk beter van rijden.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:31

Ze gaat straks 4x per week dressuur gericht les krijgen en als ze haar goed onder controle heeft mag ze van ons nog 1x per week in de springles. Instr is gediplomeerd en heeft een hele goede band met Sara, en samen bekijken we ook of deze pony geschikt voor Sara is. (Komt op proef)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:41

gamble schreef:
Ze gaat straks 4x per week dressuur gericht les krijgen en als ze haar goed onder controle heeft mag ze van ons nog 1x per week in de springles. Instr is gediplomeerd en heeft een hele goede band met Sara, en samen bekijken we ook of deze pony geschikt voor Sara is. (Komt op proef)


Dat meisje krijgt het maar druk, hoor

Persoonlijk vind het het gat TEgroot, of het nu een 10 jarige jongedame is of een volwassen persoon, dat maakt imo niet zoveel uit.
Sterker nog jonge kinderen zijn vaak veel sneller met het aanleren van verschillende rijtechnische vaardigheden dan volwassen.

Iemand die op B dress nivo rijd kun je in de meeste gevallen beter niet op een pony zetten die veel meer ervaring heeft, zoals en Z dress pony. (als je wedst. gericht wilt trainen)

Ik wil niet zeggen dat het niet zal gaan, maar de kansen worden wel beperkt.
Het scheelt een heleboel dat dit meisje les krijgt (gaat krijgen) van een "goed" instructeur.
dan kun je een hoop valkuilen doen voorkomen en sturing geven aan het kind.

Ik zou bij zo'n combinatie de extra nadruk leggen op het ontspannen rijden en z'n algemeen.
Veel figuuren en overgangen rijden om de pony bij de les te houden sommige doorgetrainde pony's kunnen zich gaan vervelen als ze onder hun nivo getraint worden en stompen op die manier af.

Veel plezier!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 19:26

We gaan inderdaad niet wedstrijd gericht trainen maar rijden op ontspanneing, vertrouwen en het rijden in het algemeen. Als ze komt zal ze de eerste tijd ook op half voer, misschien nog minder staan. En er zal heel veel getut worden, losgegooid, in de wei zolang het nog kan etc etc. Longeren zal een wezenlijk onderdeel worden om de conditie op peil te houden. De bedoeling is wel dat de pony wordt afgebouwd en Sara zich opbouwd. Alles hangt af van hoe braaf ze het allemaal zal ondergaan. En pas over een jaar kunnen we zeggen of het een geslaagde combi is of niet. Overigens rijdt ze nu ook al 4x per week dus erg veel drukker krijgt ze het niet wel spannender.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:43

Zolang je dochter plezier en verstandig met de pony omgaat en jij als
moeder en de instructeur toezicht blijft houden op beiden.
Lijkt mij er niks verkeerds aan.

Denk wel dat het voor een 10jr. een redelijk vol programma is 4x per
week les. Desondanks is de structuur die je er in brengt zeer verstandig.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:01

Ach met een goede insructeur komt het helemaal goed!!! ik was ook erg jong en amper B toen ik een Z pony onder mijn kont kreeg...maar dmv lessen in combi met een goede instucteur ging het zo vlug en ik heb er onwijs veel van geleerd!!! in het begin een hoop ellende en dikke tranen, maar nu pluk ik de vruchten ervan!!! sta je bij reijgersburg in waddinxveen?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:07

@ cissie: sorry maar ben het niet helemaal eens met jou!
ik zeg niet dat het altijd goed gaat maar ik had hetzelfde probleem en ik ben er ook goed uit gekomen ook al was het gat erg groot.
juist omdat het paardje van mij erg veel kon en ik een leek was toen, heeft hij mij heel erg geholpen en mij veel geleerd! en ondanks het vele trainen en 5 dagen per week lessen, ben ik een heel eind gekomen en ben dankbaar voor wat dat paardje mij allemaal geleerd heeft!!
zou het zo weer over doen!!!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:13

Het zal heel erg van het kind afhangen, het ene kind is het andere niet.

Ik vraag me wel af (zonder te oordelen) of al die lessen niet erg intensief zijn voor een kind van die leeftijd. Die willen toch ook met leeftijdgenootjes spelen en nog een andere sport beoefenen? Maar goed, zoals ik hierboven al zei, het ene kind is het andere niet en als jouw dochter dit leuk vind is het prima. Persoonlijk zou ik bang zijn dat het te eenzijdig zou worden voor mijn eigen dochter maar dat is dan ook een recreatieruiter ten top Lachen

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:22

idd percy!! ieder kind is anders maar ik geloof dat ik net las dat het meisje nu ook al 4 keer per week rijd dus veel verandert er niet en ze krijgt goede begeleiding dus dat is in haar voordeel. mocht het tegenvallen kan ze altijd een stapje terug doen...en ik zeg altijd maar jong geleerd is uod gedaan...bij mij is alles alleen maar in mijn voordeel geweest! ik ben dan ook wel altijd erg fanatiek geweest...wilde zo graag alles weten en leren...stond er erg voor open en dat scheelt natuurlijk erg veel..

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 08:54

Ik begrijp jullie bezogdheid hoor, die hebben wij namelijk ook. Sara is erg gedreven en die hoeven we niet te pushen maar moeten we afremmen. In de 1 1/2 jaar dat ze haar verzorgpony nu rijdt heeft ze misschien 4 keer afgezegd ivm een feestje of logeren. Dat soort dingen gaan namelijk voor ons als ouders voor. Welliswaar onder protest van haarzelf. Ze heeft voor ons bewezen een eigen pony aan te kunnen en als alles op de rit staat komr er een bijrijder voor 2x per week hoor ( do/vr) Sara heeft werkelijk alles voor haar pony over. Wij als ouder zijn er om haar af te remmen, dingen te leren, te steunen en realistisch te blijven. We hebben een harde leerschool (lees ook dure) gehad met een A pony, we beginnen weer onderaan. Maar Sara wil ook graag verder komen, moeilijke dingen leren zoals ze zelf zegt. ( was al bezig met wijken en wisselen in gallop voor zichzelf) Daarom hebben we een pony met potentie gekocht want er staat bij ons nog een laatste oude manegepony en die had ze ook kunnen krijgen als ze alleen zou willen tutten en hobbelen

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 08:59

Klomp, we staan inderdaad op reigersburgh

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:17

dan lijkt ze een beetje op mij...hihi! ik heb ook op reigegersburgh gestaan met mijn pony...goede manege hoor!! krijgt ze les van eric hofman? dan komt het helemaal goed met jullie!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:13

Ik zou naast alle dressuurdingen etc ook vooral lekker spelletjes doen, pony's vinden dat vaak ook prachtig. Koop zo'n grote voetbal (zie m'n profiel) en ga daar lekker mee spelen, overschieten, slalommen, etc... Tikkertje met andere kinderen... In mijn ervaring houd dat een pony ook fris en geinteresseerd. Het geeft je ook het voordeel dat de pony ook eens niet geroutineerd is in wat nieuw is voor je dochter, er zijn wel dergelijk dingen die ze samen kunnen leren.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:23

klomp schreef:
@ cissie: sorry maar ben het niet helemaal eens met jou!
ik zeg niet dat het altijd goed gaat maar ik had hetzelfde probleem en ik ben er ook goed uit gekomen ook al was het gat erg groot.
juist omdat het paardje van mij erg veel kon en ik een leek was toen, heeft hij mij heel erg geholpen en mij veel geleerd! en ondanks het vele trainen en 5 dagen per week lessen, ben ik een heel eind gekomen en ben dankbaar voor wat dat paardje mij allemaal geleerd heeft!!
zou het zo weer over doen!!!



Ik zeg ook niet dat het NIET zal gaan!

IK persoonlijk zou niet snel een pony aanschaffen voor mijn dochtertje die z dress loopt en het meisje b rijd, IK vind het gat te groot dat betekent niet dat het gat te groot IS.
Want dat hangt erg van de pony en het meisje af.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:41

Pony gaat in ieder geval 2x in de week gereden worden door een meisje dat M heeft gereden voor de zomer, dat hebben we net geregeld. Verder kunnen ook wij niet in de toekomst kijken, het gevoel is goed verder is het afwachten en hard werken.