[AR] galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:27

Van oorsprong werd er niet of nauwelijks gegallopeerd voor de wagen. Iemand die autentiek rijd, galoppeerd bijna niet. Over het algemeen geeft het geen probleem maar het wordt wel eens afgeraden omdat je in de eerste dressuurproeven geen galop heb en het alleen maar lastig maakt voor jezelf. Ik galoppeer altijd. Op dit moment ben ik bezig om de galopwissels te oefenen.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:57

Zelf galopeer ik ook met de pony's voor de wagen. Wel pas als ze er helemaal vertrouwd voor lopen. Zowel voor de 2wieler als voor de 4 wieler(recreatie wagen en marathon wagen).

Op Landbouwdag in Opmeer ging zelfs het Heineken 4span in galop de baan uit Haha!. Dat is pas imposant om te zien, zo'n hele grote wagen met 4 shire's er voor de baan door galoperen Lachen.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:35

Ja hoor, galop geen probleem. Ik laat ze zelfs "plat" gaan voor de wagen. Naar mijn idee kun je alles met je menpaard wat je onder het zadel ook kan. Er zijn 2 zaken waaraan je moet voldoen: 1. Je moet ten allen tijde volledige controle hebben. Denk aan honden die het bos uit komen rennen etc. 2. Je moet een zolide wagen hebben, anders loop je het risico dat je om gaat. Ik maak ook scherpe bochten in galop maar dan heb ik wel een goede groom achterop zitten anders waag ik dat niet.
Alles kan maar blijf nadenken. Ik ben ook van mening dat als je de galop gewoon oefent dat je dan in allerlei situaties meer controle hebt.
Ook als je paard sneldraf moet kunnen is het geen probleem. Ik heb die van mij vanaf het begin een commando geleerd waarbij ze zo hard mogen als ze maar willen maar wel in draf moeten blijven. Dat werkt super. Pas als ik Galop (rustig) of JA (woest hard) zeg mogen ze in galop.

Groetjes,

Aline

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:07

ik ken mensen en die doen het net mdat als je in galop gaat het paard niet goed kan stoppen het is best gevaarlijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:25

Isabellover schreef:
ik ken mensen en die doen het net mdat als je in galop gaat het paard niet goed kan stoppen het is best gevaarlijk.

Dan heb je geen controle over je paard.
Met mennen kan je hem juist wat makkelijker stoppen (op een goede bodem) omdat je een rem hebt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:43

Als je paard er van door gaat, zoals Isabel zegt, helpt geen rem hoor *LOL*

jessie1234
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:09

je paard kan met zijn achter benen over de buddy heen slaan.
ik heb dat wel eens bijna meegemaakt.
kan dus gevaarlijk zijn.

jessie

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:11

jessie1234 schreef:
je paard kan met zijn achter benen over de burry heen slaan.
ik heb dat wel eens bijna meegemaakt.
kan dus gevaarlijk zijn.

jessie


Als het paard een hoge galopsprong heeft willen ze wel eens over de streng springen, maar als het goed is heb je dat al geoefend bij het beleren.
Over de burry met galop heb ik nog nooit meegemaakt; zal wel eng zijn.
Een paard moet wel aan galop voor de wagen toe zijn, door de golvende beweging kan de boel wat meer rammelen.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:49

hej je kunt wel galloperen voor de kar, maar dan moet je paardje wel helemaal gehoorzaam zijn misschien kun je het het beste eens in de bak proberen, en het is altijd wel handig iemand er bij te hebben maar het lukt je vast wel!! suk 6

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:01

Mijn shetlander gallopeert ook gewoon voor de kar. Maar als je in de bak gaat galloperen moet je uitkijken dat je niet te krappe bochten maakt, anders kan de kar omvallen.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:21

TabeR schreef:
hej je kunt wel galloperen voor de kar, maar dan moet je paardje wel helemaal gehoorzaam zijn misschien kun je het het beste eens in de bak proberen, en het is altijd wel handig iemand er bij te hebben maar het lukt je vast wel!! suk 6


Een lang recht bospad lijkt mij veiliger om te beginnen.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:03

Albert schreef:
Een lang recht bospad lijkt mij veiliger om te beginnen.

Ja, mee eens. Als ik een pony bij het beleren voor het eerst voor de wagen zet zoek ik ook een hele lange rechte zandweg uit.
Ik ga natuurlijk niet met opzet aan het rennen in deze fase maar als het beest dan aan het rennen komt, hoef je hem niet om te trekken of kom je door de snelheid en als je met oogkleppen beleert doordat hij niets ziet ook niet per ongeluk in de bakwand/bakrand terecht. Dat is veel beroerder dan een eindje rennen. Het is tot nu toe altijd goed gegaan maar als een toekomstig beestje schrikt dan wil ik geen bochten hoeven maken en ook geen zijwegen tegen komen.

Over het lamoen heen slaan kunnen ze ook wel in stap en draf hoor. Als je daar bang voor bent kun je altijd gebruik maken van een "springriem".

Als je niet zeker bent van je zaak moet je het gewoon niet doen eigenlijk.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:41

Ik galoppeerde met mijn zware receatiewagen niet, zowiezo hou je dta op die houten bok zelf niet vol,. en komt het beestje bijna niet vooruit. Maar sinds we de marathonwagen hebben oefenen ik het elke keer als ik aan het rijden ben. Omdat we wedstrijd gaan rijden, moet ze de overgangen goed kunnen doen, dus dat oefenen we gewoon Lachen

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:04

Ik zou sowieso niet op de verharde weg galopperen en zeker niet als er hoefijzers onder zitten! levensgevaarlijk en ik kan het weten.
In het bos bv lijkt me geen probleem als je je paard maar onder controle kan houden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:04

[quote="Aline4"]
Over het lamoen heen slaan kunnen ze ook wel in stap en draf hoor. Als je daar bang voor bent kun je altijd gebruik maken van een "springriem".
[quote]

Een springriem verhelpt niet tegen het over het lamoen heen springen, die zit aan een gareeltuig en loopt vanaf het gareel tussen de voorbenen door en zit dan aan de binnensingel.

Onze hackney's mogen dus absoluut niet galopperen, maar dat neemt niet weg dat ze het nooit doen. Is dan meestel in een wedstrijd als het net niet de bedoeling is. Frusty Af en toe zijn onze hackney's gebruikt als voorspan van een 8-span voor een postkoets, en dan moesten ze wel in galop. Wel grappig, want je zag ze dan echt kijken van "mogen we echt of is dit een grapje?". Uiteindelijk bleven ze zo lang mogelijk draven en vielen ze echt in de galop.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:36

Aline4 schreef:

Over het lamoen heen slaan kunnen ze ook wel in stap en draf hoor. Als je daar bang voor bent kun je altijd gebruik maken van een "springriem".


Springriem zit tussen de borst of gareel en de singel. Hoe kan dit werken tegen slaan??
Mijn vader heeft ze aan het tweespantuig zitten, maar dit was meer volgens mij dat de borst niet zo ver omhoog komt met achterwaarts gaan dacht ik....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:08

Ik denk dat ze een "slagriem" bedoeld? Die loopt van de ene kant naar de andere kant van het lamoen, over de billen heen. De kans dat er een been over het lamoen komt wordt dan kleiner.

ricky_lover

Berichten: 694
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: plaatsnoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:25

ja ik denk van wel hoor volgens mij *LOL*

Nadien01
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:27

een 2 wieler mag alleen draven en stappen, 4 wielers mogen ook in galop.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:51

Ik doe het niet veel, maar als we op een lang, niet te zwaar, bospad zitten met weinig kuilen dan mag Pinky zich ook even uitleven Haha!.
Maar dit is zeker niet iedere keer als we mennen, puur omdat ik de weg dan niet geschikt genoeg vind.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 01:06

Tegwck heeft het ook al vrij snel geleerd. Toen alles in stap en draf netjes ging, vonden we dat hij maar eens moest wennen aan een rammelende kar achter zich in galop.
Mocht hij er ooit vandoor gaan en zou hij ook nog eens schrikken doordat de kar meer geluid maakt / anders aanvoelt in galop, dan zouden we nog verder van huis zijn. Wel op een lang zandpad gedaan de eerste keer en dat ging prima.
Echt vaak gaan we echter niet in galop, vind nu de draf wat belangrijker om aan te werken (als we weer kunnen mennen).

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:29

De marathons worden sowieso als het even kan in galop gereden en bij de trainingen is galop ook een normaal onderdeel, zelfs stukken rengalop(wel op bospaden). Mijn Tinker gaat ook in galop voor de recreatiewagen, dat is geen enkel probleem.
Op de harde weg ga ik absoluut niet in galop, behalve dat het slecht is voor spieren en pezen is er ook het risico van uitglijden.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:41

Je kan in principe voor elke wagen galoperen, maar dan wel op een grasveld en niet op de weg natuurlijk..! Maar bij bijv. sommige showwagentjes, als je dan galopeerd moet je niet te scherpe bochten maken, want dan heb je kans dat je omvalt.. Dat is bij marathonwagens stukken minder.. En dan heb je in westrijden iig ook een groom..

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:16

Ik ben blijkbaar de enige, maar ik galoppeer dus wel heel af en toe op de harde weg. Als ik dat doe is het een heel klein stukje en heel verzameld, puur als oefening om haar bij me te houden en weer terug te nemen. Ik rijd mijn paarden zowiezo altijd op de harde weg (in stap, draf en tölt), dus volgens mij hebben ze zowiezo wel sterke benen. Ze zijn nog nooit zomaar kreupel geweest, maar kreupelheid is altijd te herleiden geweest (bv. verdraaid, geschopt door ander paard, peesblessure door wond). maar ik laat mijn paardje nooit gaan in galop op de weg. Eigenlijk zowiezo niet, want ik ga ook op een zandpad niet hard met haar. De rem zit er nog niet goed genoeg op. Een ander paardje waarmee ik heb gemend kon ik wel keihard mee, maar dan was 1 keer HO genoeg voor een noodstop. Verder rijd ik met een recreatiewagen en een concourswagen, volgens mij maakt de soort kar niet zo veel uit.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:24

De eerste keer dat ik ging galopperen met Stella, was inderdaad op een lang stuk bospad, en dat was ook wel nodig want we gingen dus loeihard. Nu heb ik haar zo onder controle dat ik (bijna) kan uitmaken hoeveel passen ze galoppeert... In principe galoppeer ik alleen op een rustig zandpad, waar meestal geen zijwegen aan zitten, is voor ons en eventuele andere voorbijgangers wel net zo veilig. Maar ik heb errder ook wel eens op een verharde weg gegaloppeert (was geen zandpad in de buurt...), maar dan inderdaad een paar passen, gewoon om te proberen of ze nog steeds op het comando reageert.