[ar] muilezel update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

[ar] muilezel update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 23:05

Laats heb ik hier een topic geplaatst over een muilezel die we op mijn werk aan het beleren zijn voor de kar. Het dier heeft vroeger een traumatise ervaring opgedaan en was daardoor angstig.
Na veel lieve woordjes en zo nu en dan een flinke aanmoediging (het blijft natuurlijk een halve ezel Knipoog ) is het ons vandaag gelukt hem voor de kar te zetten Haha!

Het intuigen ging heel relaxed en toen hij voor de kar stond viel hij bijna in slaap Verward . Ook het trekken ging goed, alleen was hij nog een beetje gespannen voor het geluid achter hem, maar al veel en veel minder als voorheen.
Ik ben nog maar niet op de kar gaan zitten en mijn collega heeft naast hem gelopen. Het ging echt heel erg super. We hebben de sessie kort gehouden want het was warm.

Jullie moeten weten dat daar nogal wat oude boerenmentaliteit hangt en iedere keer als wij dus weer een succesje boeken dan valt er wel iets op aan te merken Lips are sealed .

We liepen met hem over de asfalt weg omdat dat minder klappert achter hem. we zijn van plan hem eerst te laten wennen aan de kar en dan bouwen we de geluiden achter hem langzaam op, totdat hij gewoon voor de kar kan lopen.
Dat was natuurlijk belachelijk volgens die boeren. We moesten gewoon direct in het land want dan zal hij het direct wel eens even leren, en als hij dan gaat rennen hang je er gewoon een scherpere stang in en trek je de kinketting goed strak Huilen Lips are sealed
Op die manier is het diertje dus vroeger verpest. gelukkig gaat het nu beter met hem en ik hoop dat de verstandelijk gehandicapten (ik werk op een boerderij binnen een instelling) later een hele braverik aan hem hebben want het is zo'n lief dier de echt van knuffelen houdt Lovers .

Alle tips zijn natuurlijk welkom OK dan!

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:09

hartstikke leuk!!
ik hoop ook dat de gehandicapten het leuk vinden !!
maar ik durf te wedden van wel!
knap dat jullie hem weer helemaal vertrouwd kunnen maken!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 19:17

Donderdag gaan we weer oefenen ik hoop dat hij kan wennen aan wat meer geklapper enz. Zo niet dan zie ik het zwaar voor hem in. Want als hij geen nut heeft daar dan moet hij weg. En waar eindigt een muilezel die niks kan? Juist bij de slager.
Ik heb al geprobeerd om de echtgenote van een collega warm te maken voor Doris. Ze wonen op een boerderij, en ze vind ezels heel leuk, dus misschien kan hij daar dan gaan wonen Haha!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:47

He wat leuk. Gaan jullie een ezeltje beleren voor bij de Losserhof?
Veel succes dan maar. OK dan! Ikzelf weet alleen hoe je moet sturen en waar de rem zit, meer weet ik niet van mennen, Bloos anders had ik wel willen helpen hoor Lachen

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:48

marquez1 schreef:
Donderdag gaan we weer oefenen ik hoop dat hij kan wennen aan wat meer geklapper enz. Zo niet dan zie ik het zwaar voor hem in. Want als hij geen nut heeft daar dan moet hij weg. En waar eindigt een muilezel die niks kan? Juist bij de slager.
Ik heb al geprobeerd om de echtgenote van een collega warm te maken voor Doris. Ze wonen op een boerderij, en ze vind ezels heel leuk, dus misschien kan hij daar dan gaan wonen Haha!

Nee, niet meteen wegdoen. Ik ken een trainer bij de Ezelsocieteit in Zeist die veel ervaring heeft met muilezels. Hij heeft al vele paarden/ezels en muilezels beleerd voor de kar. Hij kan je vast een heel eind op weg helpen. Als je wilt, stuur ik je zijn naam en telefoonnummer wel per p.b.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:37

ja maar als je al zo ver bent, dan geef je toch niet op. Maar ze gewoon wijs dat bij ezels het allemaal wat langer duurt. succes

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 19:32

Maandag ga ik hem maar eens longeren. Dat hadden ze hem ook nog nooit geleerd, ze zijn meteen begonnen met het droog mennen zeg maar. dus alleen tuig erop en dan er half naast achter lopen.
Ik denk dat het verstandig is om hem te longeren omdat hij dan elke dag even echte beweging kan krijgen en wat conditie kan opbouwen.

Ik doe dat maandag alleen. Ik doe het liever niet met een van hen erbij want de eerste keer een paard longeren is niet altijd even leuk, en dan vinden ze het gelijk zielig.
Ik beul hem niet af hoor, maar ik zet een cirkel af in de wei (heb daar niet beter) en moet hem toch leren respect te krijgen voor de zweep (niet bang maken voor de zweep). Als hij dan eenmaal netjes in de rondte loopt dan kunnen ze wel weer komen kijken. Ik verwacht niet dat hij heel moeilijk gaat doen, en ik hoop dat ik het hem op een aardige manier kan bijbrengen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:13

Nou, veel succes dan maar Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:18

Klinkt alsof je op de goede manier bezig bent. Ik zou het nu inderdaad nog maar even bij korte sessies houden - een nieuwe stap, het gaat goed, even doorgaan en belonen om te bevestigen, en je bent klaar. Muilezels zijn hartstikke slim (of nou ja, ezels in ieder geval wel) en veel minder makkelijk te overdonderen dan paarden.

Uit algemene interesse, hoe groot is 'ie? Hoe oud? Ik ben gek op mules en wil er ooit nog eens eentje hebben, alleen heb ik er nu geen ruimte voor...

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:11

Doris is op 7 jaar geschat door de dierenarts (bij aankoop deden ze voor alsof hij 4 was) en is ong 1.10-1.20m groot schat ik. Hij is echt heel schattig en lief. Hij kan niet hinneken en niet balken hij doet iets er tussen in Haha!
Hij is bruin met zwarte benen en heeft witte sokjes met op de witte sokjes zwarte vlekken *LOL* Hij heeft een heel pietepeuterig dun staartje en heel dunne manen. En natuurlijk hele grote flappers op zijn hoofd Tong uitsteken En hij is iets in overconditie Bloos maar hij staat al op rantsoen.

vandaag ben ik er overigens niet aan toe gekomen om hem te longeren, bij ons op stal werd er stro gebracht dus hadden ze iedereen nodig om te helpen. Misschien dat ik van de week nog een uurtje vrij kan maken.
Ik houdt jullie op de hoogte

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 19:57

Ja, ja vandaag heb ik toch nog tijd gehad om doris voor de eerste keer te longeren. En het ging echt ge-wel-dig OK dan!
Hij kende al enigzins de commando's stap,draf en halthouden. Ik zette hem op de volte klikte met mijn tong en stap, en daar ging doris heel rustig stappen.
Doris drrraf en doris ging draven. Hij heeft niet 1 keer geprobeerd zich om te draaien en zelfs een clubje van 20 kinderen bracht hem niet van de wijs Haha! . Zowel links en rechtsom ging echt heel goed. Hij kan stilstaan op de volte en naar mij toekomen.
Ik had nooit verwacht dat hij zo goed zou reageren. Morgen ochtend ga ik het direct weer met hem doen ik hoop dat hij dan weer zo braaf is .

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:51

Mooi toch? Ik hoop voor je dat het lukt, en Doris niet bij de slacht terechtkomt...