[AR] bitprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

[AR] bitprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 23:22

Wie herkent het probleem en heeft een goede oplossing voor ons?

Ons minishetje wil het stangetje (liverpool) niet aannemen. Hiervoor hebben we een jaar getraind met een enkel gebroken trensje wat geen enkel probleem is. Je hangt het voor haar mond en ze pakt het zelf op. Maar omdat we op termijn ook de weg op willen met haar en voor de veiligheid op een stangetje willen rijden, moet ze ook dat leren. Vorig jaar hebben we het ook geprobeerd, maar toen moest ze wisselen en had ze wat last van haar gebit. Het trensje was geen probleem en toen zijn we daar maar mee verder gegaan. Maar nu hebben we dus weer hetzelfde probleem (gebitstechnisch is ze in orde, dat is gecheckt).

Als ze het bit eenmaal in heeft, gaat het prima. Ze laat zich goed sturen en ook uit doen gaat nu goed. Alleen stilstaan doet ze niet meer, terwijl dat op het trensje geen probleem is. Ze lijkt naar onze mening wat bang voor het bit (het is natuurlijk ook heel wat meer dan het trensje).

Wie herkent dit en heeft een oplossing? Alvast bedankt

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:46

Ik heb dat probleem ook, maar ook bij het lopen. Ik weet niet waar jij de teugels aan vast maakt aan het bit, maar bij mij hielp het als ik de teugels door de bril heen vast maakte i.p.v. door de gaatjes daaronder.
Ook is dit bit natuurlijk veel scherper dus je moet heel voorzichtig zijn met je handen. Ik hoop dat je hieraan wat hebt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:26

Peachy schreef:
Ik heb dat probleem ook, maar ook bij het lopen. Ik weet niet waar jij de teugels aan vast maakt aan het bit, maar bij mij hielp het als ik de teugels door de bril heen vast maakte i.p.v. door de gaatjes daaronder.


Maar dan kun je net zo goed een ongebroken trens nemen toch?

Tja, wat is er anders aan de stang? Is hij bijvoorbeeld een stuk dikker dan de trens?

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:33

het is niet per definitie veiliger om een pony met stangbit op de weg te mennen. bijvoorbeeld in jouw geval, ik zou het wel weten, ik zou de stang lekker laten voor wat hij is, en verder mennen met mn trensje. Ik doe dat nu ook, gewoon omdat ik te lui ben om mn bitje te wisselen. Ik men altijd met een trensje, en heb nooit problemen gehad. Mijn pony is zo beleerd, en kent het niet anders. als dit nou gewoon goed gaat, waarom zou je dan gaan veranderen? Maar das mijn mening hoor.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:09

Heb je al in de mond gekeken of er wel ruimte genoeg is voor een stang?

Verder is er weinig op tegen om met een trens aangespannen te rijden.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 17:58

Ze heeft een klein mondje, maar ik weet niet of dat het probleem is. Want het trainen met het stangetje gaat prima. Als het bit eenmaal erin zit, doet ze niet moeilijk en laat ze zich prima sturen. Alleen het indoen is een drama...

Met het trensje de straat op zie ik niet zo zitten. Ze is erg vlot en nog wat schrikachtig, niet echt het profiel van een shetlander Lachen. En wanneer ze gaat, dan is ze moeilijk te houden op het trensje. Dit is echter geen probleem wanneer we op het stangetje trainen.

We hebben de tip gekregen het bit te omwikkelen met een soort latex tape. Dat gaan we nu eerst maar proberen. Misschien dat een lekker smaakje eraan ook helpt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:59

Tja... met latex erom wordt hij natuurlijk nog dikker, ik weet niet of dat een verbetering is, maar als je het niet probeert dan weet je het niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:28

Heb je al een dunner bitje geprobeerd?
Want als ik ht zo lees denk ik dat het bit te dik is voor haar mond, en dan wil jij het nog dikker maken. Dat verergerd het alleen maar.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 15:17

Waar zijn dunne stangetjes te koop? Wanneer ik de winkels kijk, dan zie ik alleen bokkebitjes (dat hebben we ook geprobeerd, dat vind ze echt niets) en liverpoolstangetjes, die niet in verschillende diktes komen. Ze heeft ook nog eens een heel klein mondje, maat 9,5 trens. Daar heb je niet zoveel keuze in...

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:57

Ik heb een adresje in duitsland, je kan het op laten sturen.
Je kan ook een catalogus aanvragen, hij heeft ook zeer veel spullen voor mini-shets van schabrakjes tot karretjes, trailers tot de kleintje hoofdstellen en bitjes

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:58


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:41

Misschien dat de ruitersportzaak ze wel kan bestellen, maar dat ze ze niet in voorraad hebben omdat er weinig vraag naar is.