Verschil met rijden tussen 2- en 4-wielige wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 21:08

Ik heb zelf altijd gereden met een 2-wielige wagen.
Nu ga ik voor het eerst met een 4-wielige wagen rijden en ook mijn shetje hiervoor beleren.
Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten bij het rijden?
Ik heb altijd begrepen dat een 4-wielige wagen kan kantelen als de pony als het ware rechtsomkeert gaat. Is dat echt zo???
Kortom, kom maar op met de verhalen Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:18

dat gaat vast erg meevallen irene, al is het wel zo dat bij het beleren een tweewielig wagentje wat veiliger is i.v.m. scharen.
verder hangt het natuurlijk ook veel af van de stabiliteit van het wagentje.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 06:32

Stabiliteit is idd erg belangrijk.
Wij hebben een concourswagentje gehad, dat schaarde heel makkelijk. Met een zware marathonwagen ging dat minder snel.

Zelf beleren wij altijd met een sulky. Het is een ramp om op te zitten maar wel wat veiliger.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 09:47

Dat scharen bedoelt ze volgens mij. Als je paard dat doet en hij wil niet meer de andere kant op dan is er theoretisch een kans dat je omkieperd... Maar als je je paard weer aan het lopen krijgt dan valt het over het algemeen mee 9met onze kar wel tenminste)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 14:01

Ik heb dat zelf een keer gehad, terwijl wij toch een marathonwagen als zijnde tank hebben. Haha!
Omkiepen is er niet bij, tenzij je paard er haaks opstaat en achteruit komt.....
Maar goed, dat was 1 malig, kar op zijn kant, paard een rotschop verkocht om voorwaarts te gaan en de kar weer recht. Vrolijk verdergereden *LOL*
Ik had wel mazzel dat het in dit geval Berber was ipv Isolda. Die was doorgedraaid.

In principe was het mijn eigen schuld. Ik zat te tierelantijnen en had de teugels te lang. Berber zag wat engs en draaide zich om, en vervolgens kwam ze achteruit. Was weer een hele wijze les voor mij. Altijd opletten en altijd je teugels er bij houden Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:58

euh... correctie, leidsels Haha!

Ik vind vierwielig echt veel makkelijker. Je zit zo niet altijd met het evenwicht te knoeien en mijn vierwielig koetses is ook minder zwaar voor het paard dan het 2-wielig *LOL* . Het paard heeft ook veel bewegingsruimte met lamoenen die op en neer kunnen gaan. Bij het draven krijg je dan niet heel de tijd een gewip (alsof je verkeerd doorzit bij onder het zadel rijden Knipoog ) en dat stoort -bij mij toch- het paard minder *LOL* .

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 10:38

Dat laatste weet ik alles van visje Haha!
Mijn shet had ik vroeger altijd voor de 2-wieler staan en dan kon ze soms precies in zo'n sukkeldrafje vervallen dat je zowat de kar uitgeschud werd.
Als ze dan weer net een ander tempo liep, viel dat wel mee, maar we zijn wat gehusseld Haha!
Ik ben wel heel benieuwd hoe het straks gaat met de 4-wieler.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:11

Tjonge je zal nogal verschieten!! Toen ik voor het eerst een klein drafje op een betonnen weg deed met het vierwielige karretje, dacht ik echt dat ik in de auto zat *LOL*) zo vloeiend om het even welk tempo. alleen op kasseiweg is een 2-wieler zachter, vind ik *LOL* .