[LO] hoe longeerlijn bevestigen aan hoofdstel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:31

Ja maar niet de druk van het bit die ze naar binnen sleurt. Ze kunnen beter positieve ervaringen met het bit hebben, alsof het gewoon iets is dat ze in hun mond hebben, zonder dat er meteen druk op staat. En als je ze dan rustig bijzet krijgen ze maar 1 impuls door dat bit i.p.v 2. Aan het bit is al meteen zo'n negatieve ervaring vaak, want als ie ervandoor schiet krijgt ie een onwijze klap in zijn mond, of achter het oor in jouw geval.
Het klopt dat die druk daar rustgevend is, maar dit kun je beter benuttendoor daar te wrijven in stressituaties, i.p.v daar druk te leggen van een longeerlijn. Als die druk te groot wordt is het minder fijn, en werkt het averechts. Trouwens als ze eraan wennen daar druk te hebben worden ze minder gevoelig op die plaats. Net als dat je bv. steeds een prik in je zij krijgt, na een tijdje wen je eraan, en reageer je er niet meer op, of wordt je zelfs licht gevoelloos.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:52

griebels"]
Ik heb met alle 2 toch geen goed gevoel erover. Je hebt op deze manieren altijd veel druk op een kant.
Met optie 1: Heb je hoe dan ook altijd meer druk op de binnenbitring.
[/quote]
Ik heb daarbij altijd geleerd dat het de bedoeling is dat er géén druk op de longeerlijn staat. Als dat wel gebeurd, doordat het paard bijvoorbeeld een ongevraagde beweging maakt, is die druk juist belangrijk om te kunnen corrigeren.

[quote="griebels schreef:
Met optie 2: Heb je altijd druk op de buitenste bitring. Aangezien je met een driehoek werkt, en de druk dus alleen gelijk wordt verdeeld als de lijn recht naar beneden wordt gebruikt. Dat is dus niet zo, de lijn wordt altijd aan de binnen kant gehouden dus kan het nooit gelijke druk opleveren.

Zoals ik het bedoelde wordt de buitenste bitring helemaal niet gebruikt en dus kun je daar ook geen druk op hebben staan Knipoog
Je haalt de longeerlijn door de binnenste bitring en door de neusriem, dus de longeerlijn blijft aan dezelfde kant. Ik zal vanavond even kijken of ik er ergens een foto van heb Lachen

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:10

Dat doe maar eens ja Haha! Snap er nu even niets meer van Verward
Verder zal ik maar niet meer reageren want wat er nu beschreven staat ben ik het niet mee eens Haha! en ik heb geen zin een andermans topic te verpesten hihi

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:58

Ik gebruikte ook eerst de methode om de longe via de binnenbitring-oren-buitenbitring te bevestigen. Mijn paard werd daar doodchagrijnig van en dit geeft voor mij aan dat die druk achter de oren bepaald niet altijd als rustgevend ervaren wordt.

Het bit-tussenstukje gebruik ik niet meer, ik heb de indruk dat dat vooral handig is als je het veel werk vind om de longe bij het van hand veranderen steeds opnieuw te bevestigen.

De beste methode is m.i. toch binnenbitring, zijkant neusriem, dan kan het bit ook nooit door de mond getrokken worden.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:48

Je moet geen druk hebben op de longeerlijn, maar licht contact.
(om geen misverstanden te laten ontstaan Lachen )

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 08:46

bedankt vor jullie info allemaal maar van sommige snap ik de methode ni egt!? Verward zouden jullie ff fotos willen trekken als jullie longeren en die op deze topic zetten als dat niet gaat probeer dan een tekening of zoiets dergelijks in te scannen *LOL*

xxx

de hemel op aarde bevind zich op de rug van paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers