[VD]schriktraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Belgiƫ

[VD]schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-05 21:15

De laatste tijd word ik er behoorlijk gek van dat Yaan altijd van alles schrikt en daarom wil ik nu 'schriktraining' gaan doen in de paddock. Ik dacht aan hem over een zeil laten stappen, paraplu's open en dicht doen, maar weten jullie nog goede dingen? En zou ik hem vasthouden of hem los laten?


Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:59

Inderdaad het landbouwzeil, kun je een hoop dingen mee. Ook een doek over hem heen leggen (als je pony dat toestaat tenminste) en oefenen met een vlag. Een ton (bijv. voerton) en daar met een houten stok in roeren is ook altijd leuk en een laag hindernisje met pionnen eronder of een enge doek erover. Als je de mogelijkheid hebt kun je ook een tractor in de bak zetten met de motor aan en proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Wat wij ook wel gedaan hebben is een stuk landbouwzeil inknippen (dus zoals je vroeger 'gras' knipte: dat de bovenkant heel blijft en de rest in sliertjes naar beneden hangt) en deze dan met een strotouwtje tussen 2 staanders hangen. En dan proberen je paard/pony er onder door te laten lopen. Is ook wel leuk!

Je kunt je pony het beste aan een longeerlijn doen, als ze het dan eng vindt en gaat rennen wordt je er tenminste niet achteraan gesleurd Knipoog

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-05 23:58

paard Tong uitsteken , ja longeertouw is een goed idee, anders lig ik er gegarandeerd achter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:53

Wat je wil je bereiken met je schriktraining? Dat je pony dingen niet meer eng gaat vinden. Waarom vinden paarden dingen over het algemeen eng? Omdat ze bang zijn erdoor beschadigd te worden en omdat ze bang zijn niet op tijd weg te kunnen komen als dat inderdaad het geval blijkt te zijn.

Ga je paard dus niet vasthouden bij schriktraining, ook niet met een longe. Dat oefent namelijk niet alleen veel dwang uit om in de buurt te blijven (paard kan niet weg), maar zorgt ook voor toegevoegde pijn en schrik (elke keer dat hij in galop wegstormt en een klap in zijn nek krijgt als de longeerlijn plotseling aan staat). Baken een stukje bak af (10x10 of 20x20) of werk in de hele bak, maar doe het in elk geval zonder leidtouw.

Omdat je er toch voor moet zorgen dat je paard af en toe eens naar de enge dingen gaat, leer je hem een geestelijk touw aan, het hand aanraken op een vingerknip wat je steeds beloont. Daarmee kom je al een heel eind. Vervolgens leid je je paard daarmee voetje voor voetje in de richting van de enge dingen, waarbij je elke pas beloont. Als je jezelf nog beter wilt voorbereiden, dan kun je ook het targetten oefenen voordat je de schriktraining begint, maar dat kan ook tijdens de training. Daarmee leer je je paard op commando dingen aan te raken en je kunt het zelfs versmallen tot enge dingen aan te raken. Gewoon elke keer belonen als hij iets engs bekijkt, ernaar snuift, aanraakt, likt, enz. En als hij het likken nu wel kan, dan stel je de beloningen even uit tot hij een voet richting het enge ding schopt, een stapje zet... En als hij er eens bij wegloopt en een paar minuten aan de andere kant van de bak gaat staan of gaat rollen, dan laat je hem gewoon. Hij is angsten aan het overwinnen en dat kost veel denkwerk en mentale energie om dat op een rijtje te zetten. Dan ga je halverwege tussen je paard en het enge voorwerp staan en wacht je gewoon tot je paard klaar is met denken en uit vrije wil weer naar jou toe komt. Dan laat je hem je hand aanraken en kun je weer verder. Sowieso zou ik niet langer dan een half uur per keer trainen.

Op deze manier wordt schriktraining voor het paard een eigen, vrijwillige keuze, wordt hij zelfverzekerder en zal hij daardoor ook minder problemen hebben als je hem eens richting andere enge voorwerpen stuurt, bijvoorbeeld tijdens een buitenrit. En als hij dan weer schrikt, dan is de oplossing heel eenvoudig: 'zoek!'.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:24

@ xyzutu2: het is idd zo, vind het erg goed uitgelegd en mooi verwoord als ik het zo effe mag zeggen. Zelf denk je er mischien niet zo over na. Maar nu ik dit zo heb bekeken en ook de links naar je site, denk ik dat ik het ook zo eens ga proberen. !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Leliesan en 8 bezoekers