[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:23

is heb het helemaal doorgelezen en het is wel grappig om te lezen hoe jullie elkaar kunnen aanvallen.
k zal mun mening er ook mar ff bijzetten.
we hebben het op school ook hierover gehad en zoals k op de video heb gezien die we te zien kregen over monte roberts en nog 2 andere ben k er niet op tegen. als het mensen doen die er verstand van hebben kan het zeker geen kwaad.
k moet eerlijk zeggen dat k er ook weinig verstand van heb.
een zweep en sporen ben k ok nie op tegen. zolang ze goed worden gebruikt. k zelf rij ok met sporen en dit is alleen om de hulpen te verfijnen. ze zijn niet gemaakt om gaten in je paard te prikken.
k hoop dat k met mijn mening niet meer mensen boos maak maar iedereen heeft zijn eigen idee wat goed is voor een paard. zolang j goed bent voor je paard en j paard laat merken dat er geen enkele reden is om je niet lief te hebben is het toch goed.
k ben ok op mun fouten gewezen als kind en dat mag j zeker ook doen bij je paard. als j j paard mar beloont als ie het daarna wel goed doet.
als j paard denkt dat het goed is om te bijten lijkt me dit ok verkeerd.
zal er maar mee stoppen want kan nog veel banketstaaf mar ieder zijn eigen mening. toch!?!?!?!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:40

Lindavd, wil je alsjeblieft geen MSN taal schrijven? Het is een beetje lastig lezen zo.

Wat betreft voor of tegen: ik ben tegen de join up zoals hij bij MR wordt toegepast, en dan maakt het verder niet uit of het MR is, of een pennymeisje die het eens in de week bij haar pony doet. Ik ben eerder voor de join-up zoals je die uiteindelijk bij Parelli bereikt. Dat gaat heel geleidelijk, en op een wat subtielere manier bereik je de alfapositie. En niet door die dreun op de MR methode.

Daisy610
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: In Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:57

Er zijn inderdaad betere manieren dan zwepen, sporen en hulpteugels.
Daar ben ik het wel mee eens, en ik ben echt VOOR de join up want een paard kan dan zelf weten of hij meedoet of niet. Vingers aflikken

Maar ik heb het niet gedaan met Daisy hoor! Met geduld en vertrouwen kom je ook heel ver. Blijf altijd eerlijk tegenover je paardje en je zult ook al gauw een goede band krijgen. Knipoog

Waar ik TEGEN ben is een paard in een kleine ruimte te "dwingen" om het paard de join up te laten accepteren. Door het net zolang door te laten lopen tot hij helemaal moe is. Want daar krijg je echt geen vertrouwensband van!

Maar na die "goede" join up zul je merken dat je paardje je weer een beetje beter gaat vertrouwen (ik moet het ook eens gaan proberen Pling )

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:55

ik ben ook voor

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:01

Waarom ben je voor en waarvoor gebruik je het.

Al eerder in dit topic heb ik al verteld dat ik zeker niet voor bent. Tenminsten als je de join-up van Monty Robberts gebruikt. Je join-up van Hempfling enz enz is in fijte geen join-up

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:00

ik ben er ook voor..!!!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:59

EurLy, waarom ben je ervoor? OP deze manier overtuig je niet iemand van je voordeel, je moet met argumenten komen, dan is pas een discussie mogenlijk Knipoog. Maar dat zal je zelf ook wel weten...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:03

Ik ben ervoor, maar niet op de Mr techniek. In een kleine ruimte sluit je een paard als het ware op, zonder dat hij de kans heeft iets in te brengen. De driving game vind ik heel iets anders, waarbij je het paard 'meer uitnodigt' tot volgen en doen wat je zegt. Ik maak het verschil ts een paard wegjagen en wegsturen als het ware. *LOL*

lupa

Berichten: 361
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:22

ik heb nog nooit nh gedaan maar mijn paarden komen altijd naar me toe in de bak en volgen dan!
waarschijnlijk omdat ik ze altijd voer
en daar heb je geen join up voor nodig hoor!
alleen maar een emmertje biks en het is gedaan Haha!
daar komt zelfs het meest dominante of gestreste paard voor!
en voila!
narural horseman ship! je paard volgt vanzelf OK dan!
en dan laat je hem nog het meest in zijn waarde Haha!
maarja wat weet ik ervan Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:34

Daisy610 schreef:
Er zijn inderdaad betere manieren dan zwepen, sporen en hulpteugels.
Daar ben ik het wel mee eens, en ik ben echt VOOR de join up want een paard kan dan zelf weten of hij meedoet of niet. Vingers aflikken


Paard heeft in feite geen keus....dus kan zeer beslist niet zelf weten of hij meedoet of niet. Niet op de methode MR, en ook niet op ander methodes.
Niet meedoen is namelijk "dood", uitgestoten worden...

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 01:09

Ik heb een tijdje a la voest getraind. JE weet wel die handige Nederlander die een beetje hier en een beetje daar gejat heeft Lachen
Ik moet zeggen d'r zitten verdomd handige dingen in.. maar wat is de keuze van een paard als jij m in een paddock zet en gaat werken naar een Join Up. Vroeg of laat zal ie toch komen... maar is dat omdat hij het zo graag wil of omdat je een situatie creeert waarin hij het graag wil...
en wat is dan vrije keuze ?

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:01

ik ben voor de join-up om een betere band met je paard te krijgen..mee eens....en niet ala MR

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:43

Soms vraag ik me wel eens af of mensen wel echt goed weten wat een join up is.
Sommige mensen schrijven gewoon klakkeloos over wat een ander schrijft omdat dat logisch lijkt.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:13

Ik ben VOOR, omdat ik simpelweg goede ervaringen ermee heb met mijn ongeinteresseerde koppige merrie die ineens geinteresseerd en onderdanig en nieuwsgierig werd OK dan! Als je de paardentaal spreekt, begrijpt het paard je.. natuurlijk kan je je paard ook de mensentaal leren maar dat is een omweg.. maar dat is mijn mening.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:39

Ik moet eerlijk bekennen dat ik iemand ben die 'hier en daar wel eens wat oppikt' - ik hoor wel eens wat, lees wel eens wat, zie wel eens wat en als ik denk dat iets werkt voeg ik het toe aan mijn repertoire.
OK, wat was er aan de hand? Ik had een twenter merrie gekocht met niet zo'n leuk verleden (had aan de stik gestaan, was erg lang alleen geweest, enz). Het duurde ongeveer een half jaar voor ze ons vertrouwde. Maar er bleef een probleem: als het haar uitkwam brak ze uit de wei. Stroom of geen stroom, drie strengen touw, beo-band, maakte niet uit.......vreselijk!! Ze kende geen afrastering, maar overal doorheen denderen terwijl je maatjes nog in de wei staan?? Ik (en vele anderen met mij - reken maar dat ik advies heb ingewonnen) heb nooit begrepen waarom ze het deed. Uiteindelijk ben ik haar weg gaan jagen als ze uit de wei brak. Gewoon weg. Niet meer terug naar de kudde, niet naar mij toe. Na twee keer was het klaar. Ze is nooit meer uitgebroken. Is dit een join up?? Is dit erg? Ja, ik vond het erg voor het paard. Maar het heeft gewerkt en onze relatie is er alleen maar beter op geworden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:58

Daar had jij een directe en hele goede aanleiding om je paard duidelijk te maken dat het gedrag wat hij vertoonde onaanvaardbaar was. Dat is al iets volstrekt anders dan je paard in een paddock zetten en uit het niets gaan vertellen dat hij zich verschrikkelijk heeft misdragen zonder dat hij ooit iets verkeerd heeft gedaan.

Je hebt simpelweg gezegd dat als hij weg wou hij weg kon blijven. Ik kan daar niest verkeerds in zien.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:01

Olevalover schreef:
Ik ben VOOR, omdat ik simpelweg goede ervaringen ermee heb met mijn ongeinteresseerde koppige merrie die ineens geinteresseerd en onderdanig en nieuwsgierig werd OK dan! Als je de paardentaal spreekt, begrijpt het paard je.. natuurlijk kan je je paard ook de mensentaal leren maar dat is een omweg.. maar dat is mijn mening.


Die paardentaal die jij spreekt zegt dat je hem verstoot als hij zich nu niet aan je overgeeft. Niet wat je wilt zeggen als je een goede band wil opbouwen op basis van vertrouwens en wederzijds respect.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:28

moet je dan verder met een ongeintreseerd paard?? hoe zou jij het probleem wat zij had oplossen dan??

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:19

Toen wij onze tinker kregen was hij in niets geinteresseerd. Hij reargeerde nergens op en was ook absoluut niet van plan om ook maar een stap de richting op die doen die van zijn wei af ging.
Die hebben we eerst een maand op de wei latenstaan zodat hij bij kon komen van alles wat is gebeurd. Daarna rustig aan weer begonnen. Dat beginnen hield eerst in tijdens het rijden alleen maar steigeren en omdraaien, en bij het lopen overal doorheen drammen of gewoon geen pas meer verzetten.

Door veel dingen met hem te doen die weinig lichamelijk inspanning vergden begon hij mijn zusje (haar beest) weer wat meer te vertrouwen. Veel verdiept in NH, en door simpelweg consequent te zijn en een correct om te gaan, waarbij je gewoon in je gedrag en houding laat merken dat je de leider bent, werd hij langzaam aan steeds geiteresseerder en begon hij ons steeds meer te vertrouwen. Ook vrijheidssressuur (korte stukjes, weinig lichamelijk inspanning en veel beloningen) heeft een heel eind geholpen.

Mijn oplossing? Gewoon correct met je paard omgaan en hem inde omgang laten merken dat jij de leider bent. Correct rijden zonder tegenstrijdige hulpen en veel afwisseling zodat hij dat leuk vindt. Zorgen dat de leefomstandigheden optimaal zijn (veel beweging, contact met andere paarden) en je bent klaar.

Een paard wordt iddgeinteresseerder als hij jou accepteerd als leider. Maar daar heb je geen join up voor nodig, daarvoor hoef je je paard zich niet volldig aan je over te laten geven.Gewoon consequent zijn in de omgang en met rijden is meer dan voldoende.

blupie
Berichten: 627
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:55

ik ben voor de join up mijn jonge pony had eerst geen vertrouwen in me en nadat ik de join up een paar keer had gedaan ging het veel beter ook met rijden ze was veel gehoorrzamer

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:36

Omdat ie bang is dat je hem weer wegstuurd Lachen

QHAhkbar

Berichten: 433
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:28

Ik ben VOOR join up, heb het met zijn 2 paarden allebei gedaan en ze zijn niet verneukt ofzo...Ik vind het een super uitvinding, me paarden vertrouwen mijn 100 % en ik hun!

ik begin van het voorjaar met zijn 3de paard met join up

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:35

Mensen vergeten jammergenoeg dat een paard een kudde dier is én een vluchtdier. Paarden voelen zich veilig bij een leider. Een leider is niet iemand die een paard voor alles wat hij goed doet snoepjes geeft en hem wat langer laat grazen voordat hij op stal moet, een leider is voor een paard iemand (in dit geval een mens dus) waarbij hij zich veilig voelt en zich kan ontspannen. Hebben de mensen die tegen zijn, nooit een natuur film gezien, over hoe het er aan toe gaat in een wilde kudde??? een paard heeft gewoon een leider nodig om te overleven, wordt hij uit zijn kudde wordt verstoten vanwege wangedrag, zal het alles proberen om er weer in te mogen, anders overleeft hij niet, het is zijn instinct. Als een mens, tijdens een join-up zijn of haar paard van zich af jaagt omdat het zich niet goed gedraagd, zijn eigenaar niet als leider accepteert, zal het paard proberen weer terug te komen en zijn leider te accepteren. Dit heeft niets met dwang te maken, het is de natuur wat de mens aan het nabootsen is. de join-up is veelal bedoeld voor paarden die niet weten wie hun leider is, dit kan zijn voor jonge baldadig paarden die hun grenzen aan het verkennen zijn, hier ook weer, verwijs ik jullie naar de natuur. De dominante merrie jaagt de baldadige jonge hengst uit de kudde, om hem zijn op zijn plaats te wijzen, na een tijdje zal ze de hengst weer toelaten en deze heeft zijn lesje geleerd. Als je vindt dat je een goede band hebt met je paard en er geen problemen zijn, hoef je neit aan een join-up te beginnen. Maar voor de mensen met rangproblemen ed, zal ik me eens in de boekjes over de join-up verdiepen. groetjes

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:05

..."verwijs ik jullie naar de natuur", zeg je. Heb je dat zélf gezien?
Want ethologen hebben het namelijk zelf NIET gezien. Integendeel: een paar maanden geleden schreven een heleboel vooraanstaande wetenschappers gezamelijk een artikel tégen de join-up en op dominantietheorieën gebaseerde methodieken.


met vriendelijke groeten,
Inge (die op horsemanship.org notabene zelf een paar jaar geleden een artikel schreef over de join-up en daar ondertussen vér van teruggekomen is)

http://www.cremebrulee.be/inge

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:13

blupie schreef:
ik ben voor de join up mijn jonge pony had eerst geen vertrouwen in me en nadat ik de join up een paar keer had gedaan ging het veel beter ook met rijden ze was veel gehoorrzamer



Komt allemaal bekend voor!
Maar ik ben er ook voor!

De join up is een ontspannende maar ook een goeie oefening voor je paard of pony! Je pony krijgt vertrouwen in je en op een gegeven moment ga je een band opbouwen!

Ik heb er geen bezwaar tegen! Waarom wel? In de natuur in de kudde heb je ook een join up!