[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:53

Wat jij daar beschrijft is en paard breken, niet meer niet minder.
Zelfs ik heb dat, helaas gedaan in de tijd dat ik niet beter wist.

Zadel erop en erop gaan zitten, iemand jaagt het paard naar voren, dat totaal overdonderd is en gauw genoeg loopt hij braaf rond.
Totaal overrompelt, niet wetende wat hem is gebuerd..

Vind het erg geoneog dat ik er zo verschillende zadelmak heb gemaakt, maar zo ging dat toen op die stal.

Nu weet ik gelukkig beter, maar het breken van toen, was eerst normaal, later was uit den boze en dieren kwelling. (en terecht) Door pardenliefhebbers verbannen
Maar wat doet men nu?
Het labeltje natural eraan en mag het ineens wel weer.....dezelfde mensen die toen breken verafschuwde vinden dit nu echt diervriendleijk... Verward

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:55

Achja, daarom zet ik het hier ook neer, misschien gaan mensen hun ogen weer open doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:56

Locanda schreef:
Nou RunningKawa
Ik stuur je wel een PB als ik er weer een binnengekregen heb Knipoog .
Veel plezier dan, want dat overleef je echt niet .

Haha! Grote praatjes, maar wacht maar tot je er op zit/zat/hebt gezeten Ziek .

nope, nog nooit op een verklote bok gezeten, nope

kan beter zeggen dat ik meer verklote knollem heb gereden dan normale, dus weet waar ik het over heb.

En nee, ik doe het nu niet meer, mag de jeugd weer doen, die het net als ik toen, stoer en gaaf vonden, een gewoon paard was maar saai.

Dus geen stoere praatjes, maar echte real life verhaaltjes Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-04 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:56

Dat 'zadelmak Verward ' in een half uur, is inderdaad dierenmishandeling Extreme duivel .

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:58

en monty roberst.....

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 13:03

Ja, ik vind dat je een paard nooit in een half uur zadelmak mag maken!
Da's toch ook te veel voor het paard? Qua verwerken bedoel ik!
'Ts hetzelfde als een peuter maar meteen naar de middelbare school te sturen zonder basisschool opleiding.
Beetje maffe vergelijking ma viel me net 'ff in Knipoog Tong uitsteken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:03

klopt wel, maar dit is ook iets wat Mr Roberts aan "zijn" join up koppeld....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:04

runningkawa schreef:
nope, nog nooit op een verklote bok gezeten, nope

kan beter zeggen dat ik meer verklote knollem heb gereden dan normale, dus weet waar ik het over heb.

En nee, ik doe het nu niet meer, mag de jeugd weer doen, die het net als ik toen, stoer en gaaf vonden, een gewoon paard was maar saai.

Dus geen stoere praatjes, maar echte real life verhaaltjes Haha!


och, en jij zal wel de enige zijn?
Heb er ook heel wat gedaan, nu nog steeds. Verschrikkelijk, hoe erg mensen een dier tot krankzinningheid kunnen leiden.

Nou, als je nog een keer 'levensmoe' wordt mag je langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:09

Locanda schreef:
och, en jij zal wel de enige zijn?
Heb er ook heel wat gedaan, nu nog steeds. Verschrikkelijk, hoe erg mensen een dier tot krankzinningheid kunnen leiden.

Nou, als je nog een keer 'levensmoe' wordt mag je langskomen.


Dat vet gedrukte snap ik ff niet

En idd het is van de zotte wat mensen met een dier doen helaas.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:12

Voor de satistieken: ik ben tegen. Genoeg redenen hierboven genoemd.
Vooral datr artikel waar Duncan mee aankwam vind ik de spijker op de kop tikken, vooral het laatste gedeelte van paardenluisteraar. Want waar is de samenwerking heen? Ik vind dat het daar ook om draait bij NH en daar is bij de join-up helemaal geen sprake van.
Wat ik in dit topic nog neit langs heb zien komen maar wel in die van Amanda over haar join-up, iemand die gewoonlijk helemaal gene leiding kan geven aan haar paard en vervolgens het bij een join-up wel wil en dan in de dagenlijkse omgang voor een paard als leider niets waard is...
Over Robberts gesproken, ik heb ergens gelezen (oke, kan niet waar zijn maar daar ga ik vanuit) dat hij een paard afleerde te bokken door een touw tussen zn tandvlees en bovenlip te stoppen en elke keer als hij zn hoofd laag deed (dus wou gaan bokken) automatisch een pijnlijke ruk in zn mond kreeg. Lekker natuurlijk...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:14

dat klopt idd, zo leerd die heer de paarden het bokken af, en hij noemt zich ook nog paarden psycholoog, oei, wat is dat een eikel zeg, ik kan daar niet tegen...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:47

Grapje RK. Net als jij met je; nope, nog nooit op een verklote bok gezeten, nope.
Haha! (omgekeerde psychologie Knipoog )

Maar wat? Een touw op het tandvlees om het bokken af te leren?! Vuile dierenbeul, niks natuurlijks aan. Doet ie nog meer van dat soort rare dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:50

Ah oke, Blond lastig i-net soms Verdrietig

En idd van die dunne touwtjes heb ik ook gelezen, echt mooie vriendelijke manier Verdrietig

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:15

Locanda schreef:
Maar wat? Een touw op het tandvlees om het bokken af te leren?! Vuile dierenbeul, niks natuurlijks aan. Doet ie nog meer van dat soort rare dingen?

Het is wel natuurlijk, als het touw niet van synthetische stoffen gemaakt is Tong uitsteken.
Ik heb wel eens een boek gelezen die claimde paard vriendelijk te zijn en NH en bla bla bla, maar waar alleen maar van dit soort "oplossingen" in stonden. Een paard stijgert? Sla hem met een touw op zn buik.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:34

[quote="EbbyT"]
Wat ik in dit topic nog neit langs heb zien komen maar wel in die van Amanda over haar join-up, iemand die gewoonlijk helemaal gene leiding kan geven aan haar paard en vervolgens het bij een join-up wel wil en dan in de dagenlijkse omgang voor een paard als leider niets waard is...
[quote]

volgens mij heb ik dat daar neer gezet, maar dat vind ik nog het grootste nadeel. Als je een join-up doet, doe het dan voor het eerste contact, niet voor het inrijden, niet voor de dominantie, dan doe je het dus maar een keer.
Niet elke keer als je paard is niets goed doet, jij doet het dan namelijk verkeerd en je moet jezelf dan aanleren om het goed te doen, niet je paard afstraffen omdat hij op dat moment denkt dat jij niet geschikt bent als zijn leider. Hij heeft dan namelijk groot gelijk

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:49

Dat artikel is inderdaad het paard breken.
Dit vind ik een vreselijke manier van een paard inrijden.
Je houd geen rekening meer met het kuddegevoel of hoe je het noemt, en ook geen rekening met het paard.

Soms hoor je de gruwelijkste wijzen om een pard iets af te leren..
Vreselijk gewoon!! Verdrietig

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:53

sanne83 schreef:
Niet elke keer als je paard is niets goed doet, jij doet het dan namelijk verkeerd en je moet jezelf dan aanleren om het goed te doen, niet je paard afstraffen omdat hij op dat moment denkt dat jij niet geschikt bent als zijn leider. Hij heeft dan namelijk groot gelijk


En ik vind dat het dan niets meer met NH te maken heeft maar dat het gewoon een manier geworden is om je paqard te bestraffen, buiten beschouwing gelaten wat voor impact een join-up heeft op je paard (manier, Robberts).

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:00

Je moet een paard zowiezo nooit straffen onder het rijden.
Meestal is het de fout van de ruiter zelf. Knipoog

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:42

Milkaatjuh schreef:
Oftewel, jij dwingt het paard.

En, WIJ degene die de join up doen, zijn de leider van het paard.


Er is nog al een verschil met mijn paard met de stem corrigeren als ze wegloopt (dus corrigeren op een manier die past bij de 'fout' op het moment dat ze niet luisterd) en een paard dreigen met de zwaarts mogelijk straf terwijl hij absoluut niets verkeerd heeft gedaan. Dat is mijn probleem met die methode.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:47

Nog een reactie op Duncan (kan niet meer quoten op de een of andere manier Verward )

Of je een paard nu geestelijk de vernieling in helpt of lichamelijk, ik vindt er weinig verschil tussen zitten. Bij de ene kan iedereen zien dat een paard mishandeld is: striemen op de ru ed. Bij de andere niet. maar dat maakt het imo nog niet mider erg.

Ik maak niet graag vergelijkingen met mensen, maar ik kan het niet beter onder woorden brengen: Als een kind verteld wordt dat hij het huis moet verlaten als hij nu niet onmiddelijk rechtop gaat zitten heeft dit een enorme impact op een kind. Net zo erg als wanneer hij een tik had gekregen.

Lichaamstaal is juist omdat het de taal van paarden is zeer dwingend. Een verkeerd gebruik kan tot een angstig/dominant/ teruggetrokken paard leiden. En dat is zelfde krijg je bij verkeerd gebruik van zweep/sporen etc.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:20

Als je al iets verder had gelezen, had je een heel stuk van mij kunnen lezen waarin mijn gedachten zijn omgeslagen. Ik heb voorbeelden gezien en gehoord en die vind ik echt niet kunnen aan een join up.

Want je kwelt hem geestelijk jah. Ik wist namelijk niet dat in en kudde dat als straf was. Daarom was ik er eerst voor!! Knipoog
Tot ik hoorde dat het in een kudde een soort van Doodsstraf was (nou ja doodsstraf nou ook weer niet, maar heel zware straf). Een flinke straf waarbij het paard eigenlik geen leven meer heeft.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:28

Sorry, het is nog vroeg aan de ander ekant van de wereld Bloos

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:30

Maakt niet uit hahaha Knipoog

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:01

LindaJ schreef:
of juist met een bang paard met verleden oid, dan kan een join up je misschien wel eens verder helpen.


Dat snap ik dus niet, hoe kun je nu een bang paard wegsturen uit de kudde ? Ik heb het gedaan en ik heb er spijt van als haren op m'n hoofd. Heb er m'n paard redelijk mee naar de kloten gejaagd, is gelukkg goedgekomen, maar heeft erg lang geduurd voor ik vertrouwen van hem kreeg en hij wat zekerder van zichzelf werd.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:52

EbbyT schreef:
Het is wel natuurlijk, als het touw niet van synthetische stoffen gemaakt is Tong uitsteken.
Ik heb wel eens een boek gelezen die claimde paard vriendelijk te zijn en NH en bla bla bla, maar waar alleen maar van dit soort "oplossingen" in stonden. Een paard stijgert? Sla hem met een touw op zn buik.


Haha! Haha! (eerste tekstdeel) leuk gevonden!
Boos! Stoom uit je oren (tweede tekstdeel)

Het is waarschijnlijk wel heel effectief (heb het nog nooit geprobeert, maar het werkt vast snel) Maar dit is echt niet terug te leiden op natuurlijk gedrag, heb zoiets nog nooit in een kudde zien voorkomen.
Die man verdient de naam 'paardenfluisteraar' niet, en geeft een negatief idee aan het begrip Natural Horsemanship!
De idioot. Gaan andere 'paardenfluisteraars'(om het maar even een naam te geven) ook zo te werk?!? (ik volg al die verschillen tussen bv. Pat Parelli, Monty Roberts, Emiel Voest enz. niet zo).

Volgens mij heb ik over Monty Roberts trouwens eens een documantaire gezien. Dat hij zijn vader het altijd op de 'harde' manier zag doen, en zelf een 'diervriendelijker' manier had bedacht. Toen zag het er allemaal wel goed uit. (of heb ik de verkeerde in m'n hoofd, of gaat het er in het echt niet zo aan toe bij hem, en alleen op tv)