[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:24

Even een vraag voor de felle tegenstanders van join-up, zijn jullie dan ook tegen longeren? Want bij het longeren wordt een paard ook weg gestuurd om vervolgens op commando te reageren.

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:12

Als je de verschillen niet kan zien tussen wat er bij longeren of bij een joinup gebeurt, dan ben je niet toe aan longeren, noch aan join-ups.

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:12

Hmmm, ik verbeter mezelf: dan heb je misschien nooit gezien hoe fatsoenlijk longeren eruit zou moeten zien. Als het lijkt op join-up, dan heb je geen longeren gezien Lachen.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:15

Er is een gigantisch groot verschil tussen een Join-up en grondwerk!
Ik ben (in principe) tegen een join-up, maar voor grondwerk.

Bij een join-up geef je het paard helemaal geen keus! Jouw doel is namelijk Join up en volgens mij stopt niemand voordat hij dat doel heeft bereikt.

Er zijn behoorlijk veel paarden die al erg lang niet in hun paardentaal zijn aangesproken, dan is het uitvoeren van grondwerk een erg goede methode met vaak hetzelfde resultaat. Het doel is alleen anders!
Het doel is om het paard te leren kennen en om het paard jou laten te leren kennen, je gaat dus communiceren!
Het paard zal jou op een andere manier zien en zal in de meeste gevallen (persoons- en paardafhankelijk) jou respecteren omdat jij zijn taal spreekt, daarom wil hij zich bij je voegen.

Verschil is dus:
Bij een join up voegt een paard zich bij je, omdat hij anders verstoten wordt

Bij grondwerk voegt een paard zich bij je, omdat hij zich veilig en op zijn gemak voelt in jouw omgeving. En omdat ie zichzelf kan zijn niet te vergeten!


Nou zijn er natuurlijk verschillende soorten grondwerk en noemt iedereen het anders.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:23

Jel schreef:
Even een vraag voor de felle tegenstanders van join-up, zijn jullie dan ook tegen longeren? Want bij het longeren wordt een paard ook weg gestuurd om vervolgens op commando te reageren.


das een goeie OK dan!

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:25

IngeT schreef:
Hmmm, ik verbeter mezelf: dan heb je misschien nooit gezien hoe fatsoenlijk longeren eruit zou moeten zien. Als het lijkt op join-up, dan heb je geen longeren gezien Lachen.


wat is volgens jou "fatsoenlijk longeren dan" ( nee ik val je niet aan ik stel een vraag dus niet dat je het verkeerd opvat)

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:50

Longeren is werken aan rust, aanleuning, rug loslaten, gymnastiseren, soepele overgangen, impuls, voorwaarts-neerwaarts, buiging...

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:25

Met interesse heb ik alle reacties gelezen over join up en Monty Roberts. Alle methoden die gebruikt worden bij het werken van paarden zijn soms goed en soms niet goed.

Ik heb zelf het voorrecht gehad om enige tijd op de Flag is Up farm te verblijven bij Monty Roberts. En ik moet zeggen, ik heb zelden iemand ontmoet die zo respectvol naar mens en dier is als hij. Zelf gebruikt hij de Join up om een snelle communicatie te hebben met zijn paard en een wederzijds vertrouwen op te bouwen. Hij doet dit maximaal 1 - 3 keer per paard, afhankelijk van het paard zelf. Vaak gebruikt hij geen join up en werkt hij met ze aan de lijn, grondwerk dus. Het is fantastisch om te zien hoe paarden die zwaar mishandeld waren en soms hun laatste kans kregen bij Monty veranderden in zeer fijne, betrouwbare paarden. En met wat een snelheid en in het volste vertrouwen en overgave van het paard. Nooit heb ik enige vorm van iritatie of agitatie gezien bij zowel Monty als paard.

Voor alle methodes is wat te zeggen, absoluut. Maar wees open naar iedere methode en probeer te bergijpen wat de mensen die het gebruiken evrtellen waarom ze het doen. Monty krijgft over het algemeen zeer zware problemen te behandelen en hij doet dit met zoveel liefde voor het paard dat ik wat dat betreft een enorme fan ben. Des te leuker dat hij volgend jaar naar Nederland komt.

Veel hoor ik ook reacties over commercialiteit. Hij is een Amerikaan en daar is commercie anders dan hier, dat is zo. Wel is het zo dat Monty NIETS verdient aan een show, zijn onkostent worden betaald en dat is het. Alle opbrengsten gaan naar een stichting die zich tot doel heeft gesteld zoveel mogelijk trainingscentra en mogelijkehden te scheppen om mensen en hun paarden te helpen. ook geeft deze stichting vaak beurzen aan jonge mensen die zich willen bekwamen over heel de wereld.

Mijn idee is dan ook, gebruik Join up, het is een prachtig middel. Gebruik het wel alleen als het nodig is en zorg dat je goed weet hoe je het moet doen en leer te 'lezen' wat je paard je wilt vertellen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:36

ik ben wel voor een join- up. Vooral om te laten zien wie er de baas is... Ik vind een join-up vriendelijk dan dat ik hem onder het rijden heel hard moet afstraffen. Join-up geeft in mijn ogen ook ontspaning en is niet gedwongen. Mijn instructrice deed het altijd voor een wedstrijd en haar paard liep een stuk ontspanner. (wij zijn naar een cursus geweest)

en idd hoe vinden jullie longeren dan? Dat vind ik dan slecht want dan sta je met een zweep en word het paard gedwongen rondjes te lopen!

maradamas
Berichten: 88
Geregistreerd: 12-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:35

ik heb een paardje dat ernstig verprutst is op een manege. Toen ik hem net had wilde hij niet uit het weiland komen en had hij totaal geen vertrouwen in de mens.
Toen ben ik met NH begonnen. Ik gebruik alleen de uitnodiging, en stuur Adamas dus niet weg in een roundpen oid. Dit omdat ik een onderdanig paardje heb, dat erg onzeker wordt van het wegsturen. zo krijg ik alleen maar een banger paard.
Met alleen de uitnodiging krijg ik Adamas meteen uit het weiland en hoef ik niet meer twee uren achter hem aan te lopen.
in dat opzicht ben ik dus voor de join-up

QHAhkbar

Berichten: 433
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:40

nou heb niks meer toetevoegen!! helemaal mee eens

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:34

Ik heb net kaartjes besteld voor de show van Monty in Nederland op 26 en 27 maart via www.ticketservice.nl. Ik moest even zoeken maar het staat onder recreatie. Helemaal leuk!

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:39

Maanoog schreef:
join up heeft niets te maken met en psychische opdonder of iets dergelijks. het is natuurlijk paardengedrag, wat met name door de alfamerrie gebruikt wordt om de onwillende paarden iets te leren. ik gebruik het zelf vrij veel, en ik hou er altijd paarden aan over die je makkelijk vertrouwen en gewillig zijn. mijn paard hinnikt altijd enhoutsiast als ik op stal kom. zo is dat bij alle paarden die ik heb getraind gegaan. je moet wel weten wat je doet natuurlijk. een join up is meer dan wegsturen en opvangen. je bent met het paard aan het 'praten'. het is niet 'luisteren of weggestuurd worden'. je laat het paard weten dat jij de leider wil zijn, en dat je te vertrouwen bent. in de natuur gaat het altijd zo. de nieuweling in de kudde is altijd de gebeten hond, een paard weet niet beter, zo is het natuurlijk instinct. bitten, teugels, zadels en het rijden op het paard is eerder onnatuurlijk dan de join up.


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:36

Het is allemaal te zien hoe je een join-up uitvoerd. Als je paard alle hoeken in jaagt met met een zweep en dan hem nog een uur laat lopen omdat hij bang is geworden,ben je verkeerd bezig. ALs je het goed doet, is het vorm van voortsturen en dan direct terughalen vanaf hij zijn aandacht op jou vestigt. En dat punt zien kan heel moeilijk zijn voor iemand die er voor het eerst aan begint. Dus op zich zou ik het alleen gebruiken bij moeilijke of dominante paarden, en dan maar een enkele keer. Join-up is geen longeren. Longeren is voor mij training, spieren gebruiken, stelling gebruiken, voorwaarts-neerwaarts. Join-up is puur gedrag ingrijping. Maar er moet mee opgelet worden. Lachen

Duvel91
Berichten: 873
Geregistreerd: 25-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:32

haaj,

Wat hebben jullie allemaal tegen de join-up? Boos! Ik heb zelf een verzorponytje en die is soms nogwel eens gemeen. Als je hem dan wil poetsen of opzadelen, bokt hij naar je, echt gericht! Er is veder niks met hem aan de hand medisch. Als ik kom, laat ik hem los in de paddock en laat ik hem rond draven in een volte. Eerst probeerde hij mij aan te vallen, als ik dat deed!!!!! Maar dat doet hij gelukkig nu niet meer. Op het gegeven moment geeft hij zich over, gaat hij kauwen en doet hij zijn hoofd naar beneden. ik laat hem dan stoppen en wacht tot hij naar mij toe komt. Komt hij niet, dan ga ik naar hem toe. Ik wrijf over zijn voorhoofd en kijk of hij achter mij aanloopt. Hij moet ook eten kunnen weerstaan! Als hij dat niet kan, doe je het gewoon opnieuw.

Het helpt supergoed, ik kan hem dan gewoon weer opzadelen en hij is suuuuuuuuuuuuuper braaf.

HET IS DUS NIET ZIELIG ALS JE HET OM DEZE REDEN OP DEZE MANIER DOET BIJ EEN PONY!!!!

Anders is het wel zielig, dan laat je hem lopen terwijl hij niks doet tegen je en gewoon lief is...dan vindt ik het ook zielig.

Maar op deze manier dus niet!!!

Kus van Sandra en haar Duvel Haha! Haha!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:24

Het hangt er van af voor welk doel de join-up wordt gebruikt.
Ik ben er tegen als mensen dit gebruiken om de leider of vriendjes te worden met je paard. Door de angstreflexen van je paard beschouwt je paard je misschien als leider, maar kan je dit zelf wel aan? Een leider heeft ook hele andere verantwoordelijkheden.
Als 'straf' ben ik niet tegen de join-up. Ik stuur m'n paard ook wel eens weg als hij iets 'stouts' doet. Daarna mag hij wel weer terug komen, ik jaag niet door.

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re: [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:08

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien zeg ik iets dubbel
Ik ben niet TEGEN een Join up als je het goed doet in goeie situaties.
Als je gewoon elke dag een join up doet ''omdat dat zo leuk is'' dan ben je fout bezig.
Het is best wel pittig voor je paard en daarom moet het goed gebruikt worden! Maar er valt veel mee op te lossen voor moeilijke paarden of voor dominante paarden.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Re: [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:41

helemaal mee eens

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:43

Dit is al een heel oud topic.
Hier dus een slotje.