[AR] Aangespannen rijden met KWPN paard?

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimnor

[AR] Aangespannen rijden met KWPN paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 19:32

Hallo

Lijkt net alsof ik dat heel raar vind, maar dat is niet zo hoor!
Ik zal het even uitleggen!

Ik heb een 9 jarige KWPN ruin, waar ik recreatief mee onder het zadel rijd. En ik heb een 2,5 jarige KWPN ruin, die ik als hij 3 is voor de kar wil spannen. Ik ben er geen voorstander van een paard gelijk als hij 3 is onder het zadel te doen. Daar wacht ik liever mee tot hij een jaar of 4 is.
Het kan toch geen kwaad een paard met 3 jaar voor de kar te doen, of wel? Graag wil ik meningen weten van mensen.

Mijn 2,5 jarige ruin is een nakomeling van Kennedy. Het lijkt me geen heethoofd, hij is vrij nuchter qua karakter, dus ik denk dat hij wel geschikt is om voor de kar te kunnen lopen.

Ik wil graag een veelzijdig paardje van hem maken, die elke keer weer andere dingen doet en zo van alles ziet. Dan eens voor de kar, dan onder het zadel enz.

Ik heb alleen nog nooit met een kar gereden.. dus een aantal vraagjes:

* Ten 1e, zouden jullie me dat aanraden een 3 jarige gelijk voor de kar te doen?
* Ten 2e, is een KWPN-er er wel goed voor geschikt?
* Moet je er een koetsiersbewijs of iets dergelijks voor halen voordat je met de kar mag rijden? Moet je er officieel les in krijgen of mag ook iemand je helpen die er verstand van heeft, of moet je een officieel papier hebben dat je wel aangespannen mag rijden?
* En hoe weet je welke kar geschikt is voor een paard van 1.65m?

Misschien hele rare vragen voor mensen die hier thuis in zijn, maar ik heb altijd alleen maar onder het zadel gereden en nooit met een kar, maar het lijkt mij wel onwijs leuk! Ik ben nu een paar keer mee geweest met iemand van stal en het heeft wel wat! Vandaar dat ik er nu heel erg aan zit te denken dit eerst eens met mijn 3jarige te gaan doen straks!

Iemand ideeen of suggesties?!
Alvast bedankt!

Groetjes Linda

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:54

Citaat:
Ten 1e, zouden jullie me dat aanraden een 3 jarige gelijk voor de kar te doen
?

Je kunt een 3 jarige voor de kar zetten, maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Dat geldt overigens ook voor het inrijden van een drie jarige. Zorg ervoor dat je rustig te werk gaat, niks overhaast en dat je paard niet te zwaar hoeft te trekken.

Citaat:

Naar mijn mening is een kwpn-er zeer zeker geschikt voor koetswerk. Volgens mij zijn bijna alle rassen dat (muv een arabier, of andere hele iele rassen)

Citaat:
* Moet je er een koetsiersbewijs of iets dergelijks voor halen voordat je met de kar mag rijden?

Volgens mij is het koetsiersbewijs (nog) niet verplicht. Maar als jij totaal geen ervaring hebt met aangespannen rijden, dan lijkt het me zeer wijs dat je eerst een cursus gaat volgen. Je kunt, bij wijze van spreken, natuurlijk nooit een paard zomaar voor de kar knubben en gaan rijden. Een paard op hol is gevaarlijk, maar een paard met koets op hol is nog veel gevaarlijker.

Citaat:
Moet je er officieel les in krijgen of mag ook iemand je helpen die er verstand van heeft, of moet je een officieel papier hebben dat je wel aangespannen mag rijden?

Zie antwoord boven. Je mag je ook laten helpen door iemand die zelf aangespannen rijdt, maar kies dan wel een heel btrouwbaar en kundig iemand. Ik zou het ook niet verwoorden als: die persoon helpt jou, maar jij helpt die persoon.

Citaat:

Laat je ook hierover goed informeren door een kundig iemand (of een leverancier). Koetsen krijg je in alle soorten en maten en prijsklasses

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:12

Van VMR naar UZ.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:50

Kimnor schreef:
Hallo
* Ten 1e, zouden jullie me dat aanraden een 3 jarige gelijk voor de kar te doen?

Nee, als hij 3 is rustig aan gaan beginnen met longeren. De commando's leren. Met dubbele lijnen longeren, zodat hij weet wat links, rechts, buitenteugel, ho en voorwaarts is. Als hij dat allemaal super uitvoerd verder gaan met een keer lange lijnen over de weg, door de wei dingen laten zien.
Daarna met ervaren mensen voor de wagen zetten.

Ik raad je niet aan om te gaan slepen met een bandje, andere doen dit wel. Maar als je paard een gekke sprong maakt krijg jij die band/balk tegen je hoofd. Ook kan je beter met een 4-wieler beleren omdat een 2-wieler een hele andere druk heeft op de schoft.

Citaat:

Elk paard is geschikt

Citaat:
* Moet je er een koetsiersbewijs of iets dergelijks voor halen voordat je met de kar mag rijden?

Nee, maar het is wel slim om een curses te volgen. Omdat je dan de grondbeginselen van het mennen leert. De basis, de belangrijkste dingen.

Citaat:

Een wagen maat Paard Knipoog Als je het zeker wilt weten, vragen aan de verkoper of je een keer mag komen passen zonder dat je verplicht bent hem te kopen.

Veel succes met je paard!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie