[AR]Welke leeftijd pony beleren voor kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

[AR]Welke leeftijd pony beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:21

Mijn andere pony heb ik beleerd toen ze 7 of 8 was. Nu wil ik haar dochtertje (2 jaar rn 2 mnd) beleren voor de kar. Ik ben begonnen met wat licht longeer werk. Eerst alleen maar stappen. En nu ook met draf. Niet langer dan een kwartiertje. Eerst deed ik dat ong 2 of 3 keer per week. Nu het warm is ben ik gestopt. Maar ik wilde graag weten hoe oud jullie een pony zouden beleren. Verdere tips zijn ook welkom. mijn paardjes zijn mij heilig en ik wil dus alles zo goed mogenlijk doen, en NIETS overhaasten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:26

Van VMR naar UZ Lachen

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:05

Ik zou eerst met tuig aan oefenen. Hooguit 1x in de week en dan niet echt werken maar meer spelenderwijs. Ook kan je het bitje in oefenen. Als ze 3 zijn zou ik haar pas voor de kar zetten, maar dan ook nog maar een licht karretje. Dit kan wel per paard verschillen. Kijk eerst of het paard het leuk vind om al dingetjes te doen en of hij nog veel zal groeien. Ik heb nu een 2,5 jarige maar hij lijkt nog een jaarling hiermee wacht ik dus tot hij een beetje uitgegroeid is voor ik hem voor de kar beleer.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:22

tussen de 2 en 3 jaar ongeveer is normaal.
vroeger deden ze het al met de 1 jaar, maar dat vind ik veel te jong!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:49

tja qua bouw, is ze heel volwassen, veel mensen denken dat het al een volwassen paardje is. Ze is ong. 93 cm en haar moeder is 1-04 haar vader is 1.02 IK hoop en verwacht dus dat ze nog groeit. Een bit heeft ze nu al in en dat gaat prima, ze word er nu ook mee gelongeert. ik heb haar nu 1x voor de lol ingespannen, en geprobeert er achter te lopen. Maar dat begrijpt ze nog niet. Daar ga ik nu dus rustig mee verder. Ik heb een sulky, een best licht dingetje.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:42

2,5 kan je rustig beginnen

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:19

Klopt.
2,5 jaar kunnen ze ervoor.Maar rustig aan beginnen natuurlijk.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:02

Ej Essie!
Ik denk dat 2.5 jaar ook wel kan. als je het langzaam doet natuurlijk.
Maar jij weet wel waar je mee bezig bent Knipoog
Geef je shetties een dikke kus van me!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:00

Ik ben met onze shet ook begonnen toen ze 2.5 jaar oud was, ik heb het wel heel rustig aan gedaan en toen ze 3.5 jaar was liep ze "echt" voor het wagentje.
Heel veel succes.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:43

shet rond de 3 jaa als het goed is

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:44

wij doen meestal rond de 3 jaar

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:41

Ik heb mijn shetlander/vuilnisbak pas beleert toen ze 8 was. maar als ze 2 / 2½ zijn kan je al makkelijk beginnen met aangespannen rijden. Je kan het beste eerst is een kwartiertje/20 minuten met het tuig aan 8er dr aanlopen. en dan zorgen dat ze leert niet tegen de leidsels in te draaien. Als dat goed gaat kan je er is een autoband aanhangen. zorg dat je een autoband heb waar een gat in zit. waar een haak doorheen zit, waaraan je de swing kan vastmaken. en als dat allemaal goed gaat, dan kan je is met een licht karretje gaan proberen. en dan eerst nog naast het karretje lopen.. en dan voorzichtig is op een spatbord gaan zitten.. als het karretje een spatbord heeft in ieder geval.. maar iig dan dat asl het fout gaat je er zo af kan springen. en dan zo langzaam opbouwen. en in het begin vooral stoppen wanneer het goed gaat.. en dan niet nog even doorrijden.
en het is natuurlijk ook altijd handig om iemand mee te nemen die er ervaring meeheeft.. ookal heb je dat zelf ook.

Veel succes met je pony..! Haha! Haha!