[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:58

Ik denk inderdaad dat iets anders doet, die join up van MR daar ben ik dus tegen. Je laat het paard geen keus.
Had niet anders verwacht van je, Amanda

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 16:01

Ik ben echt geen boeman Haha!

Zoals ik ook al ergens zei: T krijgt de tijd om op adem te komen en die mat ik echt niet af. Ik laat alleen zien wie de leider is en hij accepteerd dit. Dit bereik je juist door vertrouwen te winnen en niet door een paard keer op keer af te wijzen Knipoog

Zoals ik heb geleerd bestaan er meer manieren van een join up Haha!

Misschien is de basis van MR, maar er zijn tal van varianten. De ene vriendelijker dan de andere.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:20

Vraagje voor de mensjes die zo tegen join-up zijn. Wat vinden jullie van longeren? Dan drijf je het paard eigenlijk ook weg zonder reden.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:23

nope, daar begelijd je je paard als het goed is.(er zijn idd mensen die drijven...) Met rijden kun je ook schoppen en rustig je been aanleggen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:50

Daar heb jij weer een punt, zo had ik het nog niet bedacht.

Maar een merrietje bij ons is ernaast heel gehoorzaam, met rijden niet, maar daar kan zij niks aan doen (verkeerd ingereden). Dus dan willen we met haar, naast het rijden, longeren om het voor haar wat makkelijker te maken. Maar dit vindt ze helemaal niet leuk omdat ze het gevoel heeft weggedreven te worden zonder reden.
Dit heb ik met al die honderden paardjes die ik heb gedaan nog nooit meegemaakt. Dus aan de longeerstijl zal het toch niet liggen..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:01

probeer eerst eens wat leidoefeningen. eerst voor het paard, dan er schuin achter en dan naast het paard (waar je op de cirkel ook staat) Laat haar daarna pas om je heen lopen en loop actief mee in de gang waarin je haar wilt hebben (geen gezicht, werkt wel), om die manier word hhet in mooie woorden: samen dansen...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:57

Ga het proberen!
Bedankt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:01

graag gedaan!

rustyyy34

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:29

o help nou weet ik het helemaal niet meer. Ik wil het loswerken a la hempfling gaan proberen maar voor ik een grote fout bega doet hij ook de join-up??? (en als dat inderdaad zo is werken diegene die geen join up doen wel met hun paarden los in de bak??? (en hoe doen jullie dat dan???)) Verward Verward Verward

=CCC= rusty (de allerliefste pony van de wereld) en =XXX= roxy (het allergelukkigste baasje)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:29

Join up is iets heel anders dan het werk van hempfling. Hempfling drijft ze niet continu op. Hij begelijd ze als het ware de picadero door. Dus als je het precies doet zoals hij beschrijft in zijn boek, is het echt geen join up. Als je merkt dat je an het drijven bent ipv begeleiden dan moet je oppassen en dan is het dus ook niet meer a la hempfling...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:04

Duncan schreef:
probeer eerst eens wat leidoefeningen. eerst voor het paard, dan er schuin achter en dan naast het paard (waar je op de cirkel ook staat) Laat haar daarna pas om je heen lopen en loop actief mee in de gang waarin je haar wilt hebben (geen gezicht, werkt wel), om die manier word hhet in mooie woorden: samen dansen...


Nou, ik heb het geprobeerd en het werkte, met wat moeite. Ze moest echt niet het minste of geringste idee krijgen dat ik haar aan het drijven was Zij zijn groot en ik is klein! , maargoed. Eerst voor haar uit gewandeld(leider), toen naast haar(vriendje), en toen achter haar(ik ben de alfa, ga van m'n plek).
Toen weer naast haar(vriendschappelijk). En toen ben ik steeds meer naar het midden gelopen, maar wel parallel aan haar Ach gut .
Na een tijdje stond ik in het midden om mijn eigen as te draaien en was zij aan het werk OK dan! En maar denken dat ik nog steeds met haar mee aan het wandelen was Haha! .
Ze reageerde tijdens het longeren ook goed, qua lopen. (voor haar doen)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:38

Goed zo, mekr je dat dit iets heel anders is als een join up?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:07

Ja dat wist ik wel Slim , maar die merrie-muts wat minder Koe . Haha!

Want zodra je haar van achteren gaat opdrijven ben je alles weer kwijt, drukt ze haar rug weg, tegen de bijzet in en crossen maar Doei, doei . En kwaad!
Maar als je op het midden gewoon sneller gaat ronddraaien wil ze even snel gaan als jij, toch wel leuk bedacht van haar Clown . Dan loopt ze namelijk wel ontspannen, en dressuurmatig correct Lachen .
En het scheelt mij zeulen met een zweepje, want dat accepteert ze al helemaal niet. Slechte herinneringen denk ik..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:00

Cassidy schreef:
Tallie, als je paard aan je voorbij wil op het moment dat je hem naar de wei brengt, dan zet je hem heel hard in zijn achteruit. Desnoods met behulp van een pets met het halstertouw.


Heb jullie topic een beetje doorgelezen, niet helemaal goed kost me teveel tijd. Wil jullie gelijk geven in dat je niet steeds je paard moet weg sturen en dan zijn plek moet innemen. Zou niet weten wat er mis is met loswerken en je paard laten lopen. Dan kun je alles als psychische belasting gaan zien, dan kun je echt niet meer met paarden om gaan. Een steppe dier in een hok stoppen van 3 bij 3 is dat dan geen psychische belasting. Dat je als een mens op de plaats zit waar paarden in het wild worden aangevallen is dat dan geen psychische belasting?
Vind het super dat jullie de visie uitdragen dat je sommige NH oefeningen niet eindeloos moet doen, daar staan inderdaad te weinig mensen bij stil. Ook ik heb demonstraties gezien waarbij het leek of de ziel uit het paard was verdwenen. Maar jullie moeten niet overdrijven. Vond het verhaal van Tallie heel mooi en denk dat ze het goed heeft aangepakt, heb er niets over gelezen dat ze constant het plekje van de ruin heeft ingenomen. Als je binnen 10 minuten zo'n wederzijds vertrouwen heb opgebouwd is dat alleen maar geweldig.
Dan de quote van Cassidy, zou het leuk vinden als je eens probeert uit te zoeken wat voor een paard achteruit lopen betekent en dan helemaal in een combinatie als bestraffing.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:07

Odi, als jij een ander alternatief hebt dan achterwaarts zetten dan hoor ik dat graag. In mijn ogen is achterwaarts zetten een gedrag van onderdanigheid. En doet Parelli niet hetzelfde met zijn jojo-game?

Je suis Charlie.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:22

Ik heb geleerd dat een paard straffend achterwaarts zetten gelijk is aan een paard vernederen. Vind tegelijkertijd ook als een paard over je heen walst dat je stevig mag in grijpen. Het is vooral belangrijk dat je nadenkt over wat je doet en er niet eindeloos mee door gaat. Want laten we eerlijk zijn het ligt er ook maar net aan van wie je bepaalde dingen heb geleerd en waar je het e.e.a. hebt gelezen. Van wie neem je wat aan en van wie niet.
Dat is ook een probleem dat ik tegen Parelli heb, hij noemt oefeningen een spelletje en dat is het niet.
Wat je ook weleens ziet bij de westernsport is dat er een sliding stop richting de bakrand wordt gemaakt, daarna moet het dier gelijk een half rondje achterwaart lopen (om de achterhand te trainen). Op zulke momenten kun je goed zien aan een paard of hij het als een bestraffing of als oefening ondergaat en ik denk dat het daarom gaat, dat mensen gaan beseffen waar ze mee bezig zijn. En het is ook goed om elkaar tegen te blijven spreken want dat zorgt ervoor dat je blijft nadenken.
Maar je moet niet te rechtlijning worden zoals tegen een join up zijn, dat kan op zijn tijd heel handig en goed werken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:17

De Join-up goed toegepast is niets mis mee, maar ik heb er wat op tegen dat het eens in de week gedaan wordt "omdat het zo leuk is" en " om te kijken wat hij doet" ...Lips are sealed
Als ik om me heen kijk hoeveel paarden in mijn omgeving er echt een Join Up zouden nodig hebben, dan blijven er echt heel weinig paarden over.

Je suis Charlie.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:24

Een join up is een zeer zware straf voor een paard, niet een leuk spelletje waarbij jij laat zien dat je de leider bent.

Je gaat toch ook je paard niet zomaar in elkaar slaan?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:47

Cassidy schreef:
De Join-up goed toegepast is niets mis mee, maar ik heb er wat op tegen dat het eens in de week gedaan wordt "omdat het zo leuk is" en " om te kijken wat hij doet" ...Lips are sealed
Als ik om me heen kijk hoeveel paarden in mijn omgeving er echt een Join Up zouden nodig hebben, dan blijven er echt heel weinig paarden over.


Ben bang dat we het met elkaar eens zijn Haha! . Als je met dieren traint gaat het er toch om dat je alles zo goed mogelijk probeert toe te passen. Als je ervan uit gaat dat het allemaal verkeerd wordt toegepast kunnen we een hele beerput gaan open trekken. Niet passende zadels, een niet passend bit, hulpteugels etc. etc..

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:57

Cassidy schreef:
De Join-up goed toegepast is niets mis mee, maar ik heb er wat op tegen dat het eens in de week gedaan wordt "omdat het zo leuk is" en " om te kijken wat hij doet" ...Lips are sealed
Als ik om me heen kijk hoeveel paarden in mijn omgeving er echt een Join Up zouden nodig hebben, dan blijven er echt heel weinig paarden over.


Wat is eigenlijk jouw defenitie van een Join-up? Op een of andere manier komt het heel akelig over.
Voor mij is een Join-up iets wat je krijgt of niet. Laat mijn paard gewoon rondjes lopen in stap, draf en galop en af en toe vraag ik haar om halt te houden of om op de andere hand te gaan (in lichaamstaal). Na het loswerken bepaald ze zelf wel of ze lekker bij me komt keuvelen of ergens grassprieten gaat zoeken of achter mij aan blijft lopen. Heb aan haar nog niet kunnen merken dat ze het vervelend vind. Ze vind het juist leuk als ik heel snel achter elkaar comando's geef. Zoals halthouden, omdraaien en weg galopperen.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 21:38

laurae schreef:
Een join up is een zeer zware straf voor een paard, niet een leuk spelletje waarbij jij laat zien dat je de leider bent.

Je gaat toch ook je paard niet zomaar in elkaar slaan?


Wie zegt dat ik een 'leuk spelletje' gedaan heb??
Als je het hele topic hebt doorgelezen en je flink verdiept hebt in join-ups, dan zie je dat je ook vriendelijke versies hebt.

En zoals ik al meerdere keren heb gezegd, de join-up van meneer Roberts ben ik op tegen, ook al heeft hij het 'uitgevonden'.
Ik doe de join-up via een vriendelijkere manier, die niets met mishandelen te maken heeft.

Voor degene die het willen weten: met Tyrano gaat het super. Hij pakt het rijden weer geweldig op. Hij is flink rustiger geworden, totaal niet dominant meer.
Join-up is dus totaal niet meer nodig! Lachen

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:44

Odi, dat noem ik geen Join-up, dat is loswerken, neigt naar vrijheidsdressuur (en ga er nu geen beelden bij krijgen van paarden die vrijwillig gaan liggen en het compliment maken) Waar jij mee bezig bent is de Follow-up. Komt na de Join-up...en dat heb je al bereikt met je paard.

Join up is in mijn ogen het opjagen van het paard tot hij tekenen laat zien van onderwerpen (hoofd laag, likken kauwen, oor naar je toe) In galop. Niet het paard stil laten staan of om laten draaien als hij dat wil. Niet laten keuvelen of grassprietjes laten zoeken. Druk op de ketel tot hij zich onderwerpt, op het moment van onderwerping de druk er afhalen, omdraaien en wachten op de join up (hoofd van het paard bij jouw schouder) Dat is de Join-up. Daarna weglopen, en als het paard je volgt (en dat doet hij bijna altijd, anders is de join-up niet goed geweest, heb je de Follow-up.

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 06:49

Maar wat ik doe is ook join up, alleen vriendelijker.

Opjagen, in draf of galop, wat hij zelf wil. Maar ook in stap laten bewegen. Soms staat hij zelfs stil.
Dus eigenlijk ook loswerken, maar wel tot hij zijn hoofd omlaag brengt. Dan laat ik hem naar me toe komen en moet hij me volgen.
Ik jaag dat paard dus niet genadeloos op.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 06:53

Maar dat is het verschil...wat hij zelf wil. Bij de Join-up, net als bij het wegjagen van het paard dat iets misdadigs heeft gedaan uit de kudde heeft het paard niets te willen. Het overkomt hem gewoon.

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 08:27

Ja, precies!

Ik voelde me aangesproken door de reactie van laurea. Ik dacht, laat ik het nog maar een keer neerzetten Knipoog

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ipsilonka en 3 bezoekers