[VD] mijn paard steigerd nu aldoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:20

Het belangrijkste is dat het paard voorwaarts blijft. Zodra ze voorwaarts zijn, maakt nie uit of het nou stap, draf of galop is dan kunnen ze je niet veel maken.. Een paard kan alleen steigeren zodra hij stil staat. Zorg ervoor dat je voorwaarts blijft. Zodra je stil gaat staan en hij steigert weer dan geef je hem een dikke schop vooruit. Zo steeds blijven proberen en hopen dat het ophoud. Groetjes Laura

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:48

Ben het idd met het woorwaarts rijden eens.
Ik heb een pony gehad die ook steigeren was aangeleerd, in de bak deed ze niks, maar op de weg, als ik moest stilstaan voor de auto's begon het gezeik. Ik heb een keer op zo'n T kruising gestaan en moest wachten en mevrouw nam zo een sprong naar de andere weghelft.. Echt ontzettend link. Tussen de oren meppen had echt geen zin, daar ging ze alleen maar meer van omhoog!

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:02

Ik vraag me hier een beetje af hoe jij je paard hebt geleerd om te steigeren?
Mijn pony steigert ook op commando, maar dit zijn we pas gaan doen nadat de dominantieverhouding héél duidelijk was. We hebben hier zowel op de grond als onder de man 1 enkel commando voor 'afgesproken'. Maar in het begin werd er inderdaad wel eens uitgetest of er niet meer redenen (zeg maar persoonlijk door mijn paardje bedachte 'commando's' van mij hihi) waren om voor te steigeren. Dit is dan het punt van héél consequent zijn. Inderdaad onder de man flink naar voren rijden zodra je voelt dat hij omhoog wilt komen en natuurlijk niet te vergeten goed belonen als hij wel braaf is zodat hij gaat begrijpen dat deze oefening echt enkel en alleen maar uitgevoerd mag worden op duidelijke vraag van jou. Maar ik sluit me er bij aan om het maar uit je hoofd te zetten.
Veel succes!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:57

Levade schreef:
Ik vraag me hier een beetje af hoe jij je paard hebt geleerd om te steigeren?
Mijn pony steigert ook op commando, maar dit zijn we pas gaan doen nadat de dominantieverhouding héél duidelijk was. We hebben hier zowel op de grond als onder de man 1 enkel commando voor 'afgesproken'. Maar in het begin werd er inderdaad wel eens uitgetest of er niet meer redenen (zeg maar persoonlijk door mijn paardje bedachte 'commando's' van mij hihi) waren om voor te steigeren. Dit is dan het punt van héél consequent zijn. Inderdaad onder de man flink naar voren rijden zodra je voelt dat hij omhoog wilt komen en natuurlijk niet te vergeten goed belonen als hij wel braaf is zodat hij gaat begrijpen dat deze oefening echt enkel en alleen maar uitgevoerd mag worden op duidelijke vraag van jou. Maar ik sluit me er bij aan om het maar uit je hoofd te zetten.
Veel succes!


Maar daar gaat het denk ik heel vaak fout...... nee, denk ik eigenlijk niet, maar weet ik zeker!!
Velen vinden het 'trucje' steigeren leuk en leren et maar ff op een dag (hoe ze et voor elkaar krijgen.. geen idee.. maar toch).
En daarbij denken ze niet aan de gevolgen!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:20

kimmie_loves schreef:
maar het was helemaal me bedoeling niet Verdrietig ik denk ja steigeren leuk al me vriendinnen kunnen het ook met me paard nou ik kan dan niet achterblijven dacht ik zo .. mja mensen bedankt voor de tip tip tips
Pling


Doe dat de volgende keer dan ook niet Lips are sealed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:25

Kunnen we dit topic niet bewaren om andere mieppies ervan te weerhouden..........

tjongejongejonge zeg.............. Waarom (en ik zucht nog maar eens diep) WAAROM, zou je in hemelsnaam een paard iets aanleren waar je blij van mag zijn dat hij het NIET doet............ ik snap het echt niet, echt niet.

Wat zegt je instructeur ervan???

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:36

Go eindelijk een keertje misgegaan biji iemand *sorry dat ik het zo breng*
Ik werd altijd voor gek verklaard dat ik de VD stijgeren gevaarlijk vind en dat er aan VD consuquenties aan vast zitten en eindelijk gebeurd...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:23

Citaat:
tjongejongejonge zeg.............. Waarom (en ik zucht nog maar eens diep) WAAROM, zou je in hemelsnaam een paard iets aanleren waar je blij van mag zijn dat hij het NIET doet............ ik snap het echt niet, echt niet.

joh, je moet meegaan met je tijd. Steigeren is IN, iedereen doet het, het is stoerrrrrrrrrr Cool . *huil*

pearl_tje schreef:
Go eindelijk een keertje misgegaan biji iemand *sorry dat ik het zo breng*
Ik werd altijd voor gek verklaard dat ik de VD stijgeren gevaarlijk vind en dat er aan VD consuquenties aan vast zitten en eindelijk gebeurd...

nee hoor ik verklaar je niet voor gek, ik roep al jarenlang hetzelfde als het op steigeren aankomt Haha!
Maar dit topic ga idd onthouden om door te verwijzen aan andere kinderen die het stoer vinden Misselijk . Ik hoop dat de TS haar lesje heeft geleerd en het niet meer in haar hoofd haalt zo een gevaarlijk trukje aan te leren zonder dat ze enig verstand van zaken heeft(want als je iets aanleert omdat je vriendinnen het kunnen bewijst voor mij dat je van VD geen kaas hebt gegeten).

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:04

kimmie_loves schreef:
maar het was helemaal me bedoeling niet Verdrietig ik denk ja steigeren leuk al me vriendinnen kunnen het ook met me paard nou ik kan dan niet achterblijven dacht ik zo .. mja mensen bedankt voor de tip tip tips
Pling


Laten jouw vriendinnen JOUW paard steigeren? Bloos!

Of is dit een typfout?

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:05

ik vind dat steigeren iets is wat een paard gewoon niet mag doen, en dat het IN is vind ik echt geen argument om het je paard te leren! Scheve mond
Het gaat om de veiligheid! En dat sommige mensen zeggen dat ze hun paard gewoon een knal voor hun kop geven of vooruit schoppen als hun paard gaat steigeren vind ik ook niet kunnen. Je moet vriendelijk maar duidelijk blijven. En als je je paard hebt leren steigeren dan is het je eigen schuld als het paard later ongevraagd gaat steigeren dat had je van t voren moeten kunnen bedenken...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:59

roosw schreef:
de veiligheid! En dat sommige mensen zeggen dat ze hun paard gewoon een knal voor hun kop geven of vooruit schoppen als hun paard gaat steigeren vind ik ook niet kunnen. Je moet vriendelijk maar duidelijk blijven. En als je je paard hebt leren steigeren dan is het je eigen schuld als het paard later ongevraagd gaat steigeren dat had je van t voren moeten kunnen bedenken...

als ik mijn paard niet heb leren steigeren, hij heeft geen medische mankementen en hij steigert puur om mij op te jennen dan krijgt hij een dreun op zn bakkes waar hij de volgende dagen niet goed van is. Omdat bokken meestal als ergste een goede valpartij voor de ruiter kan veroorzaken, maar steigeren levensgevaarlijk is voor paard en ruiter.
Maar dit is nu een moeilijk geval, straffen is idd niet eerlijk op dit moment. Hij is aangeleerd dat hij beloont wordt als hij steigert, en ineens zou er klappen op zn kop voor krijgen. Lekker duidelijk voor het paard, jammer dat die lijdt onder de fout die ruiter heeft gemaakt...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:09

Als mijn paard steigert krijgt ie ook een knal hoor.. hij heeft gewoonweg niet te steigeren!!
Niet dat ie het ooit gedaan heeft.. maar als hij het zou doen krijgt ie een knal. Etzelfde als ie bijt (heeft ie ooit gedaan toen ie nog hengst was.. toen heeft ie een flinke poeier gehad, en daarna nooit meer gedaan)!
Ik ben echt geen persoon wat graag mept, maar als je een jong paard consequent opvoedt en daar hoort af en toe een knal bij heb je later alleen maar profijt van!

On-topic: heeft het paard van topic-starter nog gesteigerd? Of hoe gaat het met 'afleren'?

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:09

kimmie_loves schreef:
hey

ik heb een heel mooi paardje een kwpn. Ik heb m met vd stijgeren aangeleerd maar nu doet hij het onder het rijden met halthouden overgangen alles

hoe kan ik dit afleren vind het helemaal niet leuk Verdrietig


Beetje domme actie van je ja zoals de meeste zeggen! Maar ik zou hem ook alleen zoveel mogelijk naar voren rijden, + misschien een hulpteugeltje? Lachen Martingaal, Tiedemann.. Zodat hij wat meer naar beneden moet lopen zodat hij al wat belemmert wordt in het steigeren? Lachen

Succes ermee.. Beetje zonde van je paard alleen! Verdrietig

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:57

ehm ik ga nu heel veel reacties krijgen denk ik,maar ik waag het erop.
Waarom zou je steigeren niet kunnen aanleren? het is net zoals bv het inrijden van een paard iets wat hij van ons leert. Dat zo'n paard er soms misbruik van maakt, dat klopt,maar daarom moet je het er niet uitmeppen of zeggen dat steigeren fout is om te leren. Als je paard in de galop ervandoor gaat mep je het er toch ook niet uit en gallopeer je vervolgens nooit meer?
Dat paard van haar is gewoon zo slim geweest om dit te gebruiken tijdens het rijden, en dat meisje heeft er vervolgens niets aan gedaan. DAT was haar fout, niet het feit dat dat paard heeft leren steigeren op commando, want elk paard kan steigeren ( uitzonderingen uitgelaten) en of je dat nou als commando leert of niet, elk paard kan het tegen je gebruiken tijdens het rijden. Ze heeft het commando waarschijnlijk niet goed erin gekregen, waardoor het paard niet meer het verschil zag tussen een bevel, en spelen, en na een paar keer heeft dat beest dat door en maakt hij er misbruik van.

Mijn mening is daarom, al leer je je paard de polka dansen, het is en blijft een bevel wat je paard moet opvoeren. Soms gaat dat mis door het karakter van het paard, en soms door de ruiter die er niet consequent mee bezig is geweest. Steigeren aanleren is niet "fout" of "slecht" want het is een bevel net zoals bv hoeven optillen. Dat het misgaat, tjah, kijk eens naar al die ruiters met verprtutste paarden. Niemand zegt daarvan dat die bevelen gevaarlijk zijn (het inrijden/rijden van paarden) terwijl het principe hetzelfde is.

(ok,barst maar los..slik..)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:04

Lowara, als jij al lang bezig bent met VD, je paard kent DE BASIS, hij voert de basis CORRECT uit, hij kan wat moeilijker oefeningen als buigen, compliment, knielen etc en voert die ook CORRECT uit, jij bent consequent en houdt je paard goed onder controle, en jij wil je paard DAN leren steigeren, als je je er voldoende info over hebt en je ben 200% zeker dat je de hele VD voor 300% in je hand hebt, dan heb ik geen probleem met het kunstje steigeren.

Helaas kan ik niet begrijpen dat je steigeren even vlug vlug gaat anleren omdat je vriendinnen het ook kunnen. Iets zegt mij dat de TS helemaal niet veel ervaring heeft met VD, en dan vind ik zulke kunstjes dom en onverantwoord. Het is net hetzelfde als iemand die nooit op een jong paard heeft gezeten plots in zn eentje een groen dier zadelmak gaat maken en inrijden, dat werkt in de meeste gevallen ook nooit.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:16

Klopt 100% Katleentje, maar ik bedoel dus dat zodra er iets misgaat met steigeren (VD) iedereen gelijk zo'n vingertje ophoud van "jaaahaa dat komt er nou van" er zijn mensen en er zijn meelopers. Voor de "mensen"worden dit soort dingen verpest als ze een keertje een vraag hebben,omdat iedereen gelijkt denkt dat als het een keertje misgaat of je snapt iets even niet, je gelijk zo'n meeloper bent. Dat vind ik zo jammer.

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:20

Tessebes schreef:
Erg zielig voor het paard, maar ik denk dat je het eruit moet slaan. Leuk he, zo'n trukje aanleren?! Nog leuker dat je paard er uiteindelijk de dupe van is.



Er is al het nodige over gezegt maar ik ben het met Tessebes en die andere eens...
valt verder nog weinig aan toe te voegen... behalve dan: wie zn billen brandt moet op blaren zitten een de ouderwetse: bezint eer ge begint

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:25

Als je uit de eerste alinea die ik heb geschreven komt, en je komt met de vraag af hoe je een paard moet leren steigeren zal ik nooit zeggen doe het niet. Maw woorden als er iemand op bokt komt en die zegt kijke, mijn paard kent de basis heel goed, hij kan bv knielen en liggen, hij kan dit en dat, ik ben al zolang bezig en ik zou graag leren steigeren en ik wéét heel zeker hoe ik ermee moet omgaan en ik zal een duidelijk commando gebruiken, of zoiets dergelijks dan heb ik er geen last van.

Maar als een 12jarig meisje die juist zijn pony misschien heeft leren voetje geven op commando graag vlug wilt weten hoe je een paard leert steigeren krijgt ze van mij wel tegengas Haha! . Als iemand op bokt binnenvalt met de vraag hoe leer je paard steigeren is mijn eerste reactie ook liever niet, krijg ik dan reacties terug is als waarom niet en mijn paard houd van mij en zal het nooit tegen mij gebruiken of zoiets dergelijks en het paard heeft al problemen met een commando voor de spaanse pas af te wachten blijf ik bij die liever niet, als de TS later meer info zou geven en zeggen dat ze zich al heel goed verdiept heeft in Vd en het al heel goed gaat dan hoor je mij niet meer zeuren, helaas ben ik dat type nog niet tegengekomen op bokt Haha!

en om eerlijk te zijn blijf ik steigeren gewoon een dom kunstje dominant kunstje vinden, kan er niets aan doen Tong uitsteken Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:19

ik heb ook een tijd aan VD gedaan met mijn paardje, hij vond het ook erg leuk. Ik wou hem niet teveel in 1 keer leren dus ik heb nu een pauze genomen.

MIJn paardje pikt alles heel snel op, maar ik weet niet hoe hij reageerd op het stijgeren, dus leer ik het hem niet.

Ik keer me niet tegen je ofzo, en ik zeg ook niet dat het jouw schuld is, maar wist je wel al wat de gevolgen waren? Heb je goed nagedacht over de gevolgen enz. voordat je het hem ging leren??

Verder niet straffen door te slaan of geweldadig te worden, daar verpest je je band alleen maar mee (mijn mening, ik val niet aan Knipoog) gewoon wat al 100x is verteld, vol gas voorruit geven, en als je ernaast zit en hij heeft alleen maar een kleine beweging om te gaan steigeren stem verheffen en bijv. naar links of naar rechts sturen, waardoor zijn steigeractie verbroken zal worden.

Gewoon proberen hem zo lang mogelijk niet te laten steigeren. Leren is makkelijker als afleren, en het zal ook niet zomaar 1,2,3 gaan. Leer hem anders iets anders.. bijv achterruit lopen, halthouden naast je, daardoor hou je hem van de gedacht van het steigeren af... misschien dat dat een idee is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:22

Citaat:
Dag erna dacht ik: neem es een zweepje mee dan kan ik beter naar zijn benen wijzen.
Maarrrrrrrrrrr.. hij gaf zijn beentjes tegelijk, oftewel hij ging op zijn achterbenen staan.. heb hem een poeier gegeven en zweepje weggedaan!
Dus ik kan hem zo leren te steigeren, maar doe dat niet, omdat het beslist tegen me gebruikt gaat worden!!

Sjezus Scheve mond
eerst zeg je tegen je pony dat ze iets met haar benen moet doen, je pony snapt daat (natuurlijk) zelf niks van, doet maar iets en vervolgens krijgt ze een poeier?
Dat arme beestje snapt er niks meer van.
Jij hebt het haar gezegd, ze moest iets doen van jou. en vervolgens krijgt ze op haar kop.
Lekker slim...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-04 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:29

Je moet het er niét uit slaan. Je hebt het m zelf geleerd, dus ondervindt de gevolgen maar lekker.
Als je een goede band hebt met je paard (wat je dus, denk ik, niet echt hebt want anders zou hij wel luisteren en niet zomaar uit zichzelf gaan steiegeren zonder jouw commando), kun je het beste met harde stem tegen hem gaan praten als hij dat doet, of een rukje aan zijn halster geven. Hem straffen is dom, je verpest de band die je voor zover nog hebt.
Het is niet eerlijk om hem te slaan, en iedereen hier weet ongetwijfeld hpe slim paarden zijn. Je paard denkt ook van: huh? eerst moet ik iets doen, en slaat ze de lazarus uit me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:05

*euhm sorry als het banketstaaf overkwam.
ik was net gruwelijk chagarijnig, dus zo hard en cru bedoel ik het eigenlijk niet Bloos

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:59

kimmie_loves schreef:
hey

ik heb een heel mooi paardje een kwpn. Ik heb m met vd stijgeren aangeleerd maar nu doet hij het onder het rijden met halthouden overgangen alles

hoe kan ik dit afleren vind het helemaal niet leuk Verdrietig



hard aansporen en en een flinke tik geven met de zweep het is een beetje zielig maar zo heb ik het me verzorgshet doompie ook afgeleerd en nu ben ik bezig me haar leuke dingen te leren.

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:06

mijn paardje kon ook steigeren maar toen ging ze het ook doen als ik gewoon ff stilstond of achterwaards wou gaan lopen.
ik heb het in 1 dag geleerd maar ze doet het nu heel af en toe nog wel eens. maarja niks aan te doen Tong uitsteken
eigelijk vind ik het wel leuk ! Pling

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:07

ohja en met bijzet gaat ze helemaal de lucht in