paard draait om als ze voorwaarts moet. Wat te doen?

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-01 23:00

Hoe lossen jullie dit op?? Ik ben met Lizzy bezig haar te beleren voor de kar, maar heb zelf ook niet zoveel ervaring hiermee. Regelmatig oefen ik met iemand die het echt kan, en verder oefen ik thuis. Nu ging Lizzy zondag een beetje vervelend doen. Ze gaat dan niet voorwaarst, gaat draaien en staat vervolgens zo in de strengen dat ik ze weer los moet maken. Ze begint dan ook te slaan naar de strengen. (dat deed ze eerder nooit, ook niet de eerste keer!) Ik probeer haar dan (voordat ze zover gedraaid is) natuurlijk voorwaarst te krijgen, maar dat doet ze niet. Ze wordt alleen heel nerveus. Ook aan het hoofdstel meenemen werkt niet altijd. Wat doen jullie tegen dat draaien??

(Ik heb haar nog niet voor de kar hoor, alleen voor de slee!)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mariska op 2001-10-29 23:01 ]</font>

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:25

Je bent op een belangrijk punt aangeland waarbij ze eigenlijk pas echt in de gaten krijgt dat er vanalles aan haar vast zit en er dingen zijn die ze meesjort die ze niet kan zien. Zaak ik nu het vertrouwen op te bouwen waarbij ze merkt dat het helemaal niet zo eng is.
Doe desnoods een stapje terug, en gebruik alleen de lange teugels weer, waarbij je bewust veel de benen aanraakt.
Het blijft natuulijk lastig om zoiets op "afstand" te beoordelen, bij twijfel natuurlijk terugvallen op de ervaren persoon.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 14:48

Het beste is om altijd met zijn tweeen te zijn.
1 bij het hoofd en 1 aan de leidsels.
Ik weet niet hoelang je al zo oefend, maar het kan ook zijn dat ze zich gaat vervelen.
Rivjenn hebben we eerst in het tuig gdaan, toen een autoband erachter, toen een ijzeren hekje en toen voor de kar en zo weggereden.
Dit alles in een week tijd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie