[AR] Lange-teugel teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[AR] Lange-teugel teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:42

Voor het dressuurwerk aan de lange teugel (waarbij je dus achter het paard/de pony loopt) ben ik op zoek naar een lange leren teugel, iets van 6 tot 8 meter. Op dit moment gebruik ik een heel licht katoenen koord als teugel, maar toen ik het gisteren eens met een paar in elkaar geknutselde teugels probeerde voelde het een stuk beter. Wie kan mij helpen en wat gebruiken jullie precies hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:50

ik gebruik voor Ry mijn menlijdsels... en voor mexx (ja die kan ook langelijnen sinds vorrige week Tong uitsteken , lees achter ry aan hobbelen aan een touwtje) gebruik ik mijn westernteugels van rydar...

zie hier:
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:35

Ik gebruik voor Dennis een slofteugel. Werkt super vind ik Lachen.
Fijner nog dan leidsels. Ze zijn alleen niet zo heel lang, ik denk in totaal zo'n 5 meter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:50

Ik gebruik altijd de longeerlijn, dat gaat ook prima. Die is gemaakt van dat webband waarvan springteugels ook gemaakt zijn.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:19

Als je écht leer wilt hebben, moet je denk ik menleidsels hebben. Net als Debo.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:30

xyzutu2: zijn lange leren teugels niet te zwaar denk je?
Mijn oud-instructeur Piet Bakker (bekend van het lange-teugelwerk met zijn lipizzaners) gebruikte voor trainingen altijd een heel dun nylon-koordje en voor demo's een heel dun webbandje met mooi aangenaaide leren stukjes ter bevestiging aan het bitje.

Als ik zelf lange-teugel dan gebruik ik de slofteugel ervoor (komt 'ie ook nog eens van pas Haha! )
Het verschilt uiteraard per paard en per "ruiter", maar voor mijzelf en mijn paardje ben ik bang dat lange leren teugels te zwaar zouden zijn voor een mooie lichte verbinding. Hoewel je natuurlijk ook wel mooie dunne leren teugeltjes hebt, daarbij zou het eventueel nog wel meer meevallen *denkt hard na*, maar waar je die zou kunnen kopen?
Ik denk dat je het beste de schoen- of zadelmaker lief aan kan kijken!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:32

Ik vind leer persoonlijk snel te dik en te stug om lekker mee te werken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:03

Damesleidsels zijn dunner en smaller en dus ook soepeler...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:17

He wat leuk, zoveel meedenkers! Lachen

Menleidsels hebben wij thuis ook, maar die zijn inderdaad veel te dik, zwaar en stug om fijn mee te kunnen werken. bovendien zijn ze gewoon vele malen te lang. Gisteren was mijn zusje echter met [***] aan het werk en zij had 3 gewone teugels aan elkaar gemaakt met hun eigen gespjes en ging daarmee aan de slag. Ik ging ook een stukje met Black aan de slag en hoewel de teugels zo eigenlijk te kort waren, lagen ze ontzettend lekker in de hand. Het is wat zwaarder dan het lint dat ik normaal gebruik, maar daardoor naar mijn idee ook wat rustiger voor de mond, want vormvaster. Het koord voelt Black totaal niet, tot er lichte druk op komt te staan. Bij een vormvastere teugel van leer lijkt hij het al te voelen als het boogje in de teugel minder sterk wordt. Bovendien kunnen de teugels nu ook beter als beenhulpen inwerken, bijvoorbeeld bij het schouder binnenwaarts. het beviel mij dus opvallend goed, ik had ook altijd gedacht dat lichter beter was, maar de uitvoering moet nog beter. Langer dus.

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat onze normale teugels afkomstig zijn van twee shetlandhoofdstellen en dat de teugels daarvan net zo breed zijn als stangteugels. Erg dun dus, en heerlijk soepel. De menteugels zijnin verhouding daarmee vreselijk lomp en stug, prima voor op de koets, maar niet voor het langeteugelen wat mij betreft.

Maar ik ben nu tegen een echte stangteugel aangelopen die dus een stuk smaller en soepeler zal zijn, die is natuurlijk een stuk langer dan onze shetlandteugels en als ik die nou met elkaar kan combineren... Haha! We zullen zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-04 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:20

Damesleidsels zijn ook heel licht, dun en soepel!
Dat is de reden waarom wij met damesleidsels rijden en niet met stugge, brede normale leidsels. Ik vind het ook niets dat stugge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:29

ik heb lerenleidsels van de hypodrama... door de bagger kwaliteid heerlijk dun en soepel Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:32

En je wilt perse leren teugels?
Antislip leidsels vind ik ook wel fijn om mee te werken. Lekker soepel.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:12

ik gebruik boeren enkelspanlijnen, gewoon van touw, gaat perfect en kan ik ook nog gebruiken bij boomslepen, waarbij het plaatstelijk reglement voorschrijft dat je 2 meter achter je paard moet lopen, vet onhandig met die boom, maar goed