[nh] lang en laag is slecht ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rustyyy34

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-05-04

[nh] lang en laag is slecht ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:51

he hallo allemaal,
ik weet niet zeker of ik dit hier mag schrijven maar omdat het met nh te maken heeft heb ik het maar hier geplaatst.

mijn vriendin doet veel nh grondwerk maar met het rijden doet ze van alles wat (met een halstertje dan weer eens met een hoofdstel enz.). Een paar dagen geleden reed ze met haar dressuurhoofdstel. Ze houdt de teugels altijd redelijk lang en het paard zakt van zichzelf altijd vrij laag. Nu kwam er een (dressuur)ruiter die daar ook een paard heeft staan langs en zei: " Wat zij (mijn vriendin) daar doet is hardstikke slecht want als het paard zo laag loopt loopt hij over zijn benen heen."

nou is mijn vraag is het waar dat als je je paard met lange teugels rijdt en hij vrij laag zakt dat dan slecht voor hem is??? Verward Verward Verward Ik en mijn vriendin weten het niet en willen het paard natuurlijk geen pijn doen maar met strakke korte teugels zoals in de dressuur lijkt me ook niet echt fijn voor het paard. hopelijk kunnen jullie ons helpen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:55

nee hoor, paarden kunnen in het land ook eten en lopen, en die zie ik niet steeds struikelen en onderuitgaan. Als je paard zijn hoofd laat zakken, is hij aan het ontspannen, het is dus juist een heel goed teken, laat die 'dressuurruiter' maar lekker kletsen Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:41

Lang laag is goed!
Misschien liep het paard teveel op de voorhand, en wilde die dress.ruiter je daar op wijzen. Maar dan had die het wel even wat duidelijker mogen zeggen.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:11

Als het slecht voor hem zou zijn en pijn doen, zou hij wel met zijn hoofd omhoog lopen. Mijn shetlander kan dravend en soms zelfs galloperend grazen, dus ik denk niet dat het kwaad kan, want ze doen het uit zichzelf dus al vaak. Ik moet ook wel eens in draf mijn pony's neus over de grond laten slepen van mijn instructrice. (en geloof me, zij zegt echt niet zomaar wat)

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:26

Idd, wat al gezegd is, laag is juist goed. Doordat het paard zijn hoofd zo laag houdt is zijn rug lekker ontspannen wat voor hem en voor jou lekkerder rijdt. Het zou kunnen dat het paard, wat Locanda ook al zegt te veel op de voorhand liep, maar met de hoofd laag lopen is niets mis mee!

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:00

hoe loopt je "over je benen heen" ????? Haha! Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:22

free21 schreef:
hoe loopt je "over je benen heen"


Dit volg ik niet. Toelichting?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:37

zei de dressuur ruiter Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:48

Sorry, niet goed gelezen, dit had niet geplaatst hoeven worden...

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:00

Lang en laag is goed, zolang de achterbenen actief zijn. Dit is echt belangrijk! Als de achterbenen achter de ´massa´ blijven (kleine pasjes maken) dan duwt het paard zich op de voorhand en met die lange lage hals nog meer. Mogelijk bedoelde de dressuurruiter dát. Wanneer de achterbenen actief blijven ondertreden en de hals mooi laag is (met contact op teugels houden), duwt het paard de rug omhoog en is het hard aan het werk, en wordt het sterker in de achterhand (wat we als ruiter graag willen). Ik denk dat je een verschil moet maken tussen trainen (dus dan met actieve ah) en gewoon ontspannen laten draven zonder dat je de intentie hebt van training!

goos

Berichten: 178
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:03

ynskje21 heeft helemaal gelijk ik denk dat dat ook bedoeld werd.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:30

Het is heel moeilijk om een paard heel laag en actief op zijn achterhand te laten lopen. Ik denk inderdaad dat je paard gewoon op de voorhand liep, en dat is inderdaad niet zo goed.