[NH?] Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:47

Die spullen heb je echt niet nodig, je kan beter je geld steken in goede instructie, of een boek .
neem bijvoorbeeld de 'speciale carrot-stick' Bloos! , je kan net zo goed een zweepje of stokje gebruiken om jezelf groter te maken.
of het 'speciale touwhalster' Scheve mond , koop geschikt touw, vogel een beetje op die knopen en het in mekaar knutselen, heb je er ook een.
Of het 'geweldige leadrope' Rolleyes , een lang halstertouw of korte longeerlijn voldoet al. Scheelt al gauw een paar hondert euro, kun je beter steken in instructie.
gewoon een beetje op internet rondneuzen, en kijk eens naar al die troep, kun je lachen *LOL* . Die knopen van het touwhalster staan overigens ook ergens op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:51

sanne83 schreef:
gewoon de verkeerde tegengekomen?? ik heb (in acht jaar!) van heel veel verschillende mensen les gehad (en duur ook!), als ik er op terugkijk niets van geleerd. Misschien was ik het zowieso al niet eens met die manier van omgaan, ik hou ook niet zo van hard aanpakken Lachen

Ik hoef op de paarden die ikzelf zadelmak heb gemaakt ook nooit hard aan te pakken, een euh, of een klein tikje van de zweep is altijd voldoende geweest. Maar de meeste reed ik zonder zweep, rijd niet prettig, handen zo vol Lachen
En ik heb les van geen dure mensen gehad
maar wel mensen die kijken waarom een paard zo reageert en daarop verder gaan.
Kijken wat het kunnen van ruiter en paard is en daarop verder oefenen.
nooit een slof en andere zooi, gewoon zo met geduld en kunde van jaren lang in de paarden zitten.

Vind het raar dat jullie die niet kunnen vinden en ik geen andere tegen kom?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:02

ik begon ook met de niet dure mensen, maar je wordt steeds wanhopiger, er moet toch wel iemand iets met mij & paard aankunnen Knipoog
Het lijkt wel of er standaard geen oplossing is voor racerige schrikpaarden, de enige die ik heb gehad zijn: slofteugel, ander bit en meer van dat soort ongein. dat geldt dan voor buitenrijden. In de bak ging wel redelijk, ben uiteindelijk nog L startgerechtigd geworden (toen het juryhokje na een jaar niet meer eng was Lachen ), maar niet op een manier die ik prettig vond voor mijn paard en mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:09

Ik heb tientallen, racerige, rilligere paarden gereden, waaronder mijn eigen zotje Lachen
Kreeg op de vorige stal ook die paarden toegewezen, want die lagen mij, werd gezegt.

maar nooit met slof of scherpe bitten gereden.
Juist bij dat soort paarden moet je dat niet doen, worden ze alleen maar rillerriger van
geduld en rust en dan komt het allemaal goed.
Vertrouwen als ruiter uit stralen, want dan gaan ze je pas vertrouwen.
En zonder vertrouwen krijg je dergelijk paard nooit een stapje verder.

Ik heb kawa eens bij proberen te zetten met longeren, die ging omgoog en viel op een haartje na niet achterover.
want ik zeg heel vaak dat paarden die een slof pikken, dus helemaal niet zo maf zijn, anders pikten ze dat niet Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:39

heb ook nooit een ander bit gebruikt, dat ben ik heel erg tegen. Slof ooit wel, maar dat was niet zo'n succes
Mijn paard is niet het paard wat ideaal bij mij past, maar juist daardoor leer je zoveel, en kom je op wegen waar je anders nooit op gekomen was.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:07

gijsenkim schreef:
Ik zeg niet dat je VEEL meer hebt aan een echte instructeur, maar parelli IS gewoon heel duur en de basis kan elk paardenmens je leren, daar heb je dus heel Parelli niet voor nodig......... voor de spelletjes wel

Juist, dat bedoelde ik, dank je GK

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:37

nee hoor, het is heel duur omdat je het in een keer betaald. Als iedereen de boekjes apart zou kunnenkopen voor 10 euro zouden mensen het namelijk wel doen, dat is toch altijd zo. Ik ben behalve die 300 euro, dus niets kwijt aan les verder, ik ben er al twee jaar mee bezig, reken maar uit.....

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:31

Wat mijn probleem met boekjes is dat ik vaak vragen heb over dingen en er toch niet helemaal uit kom en vervolgens ben ik uren bezig om uit te vogelen wat er staat en hoe het uit te voeren op de juiste manier, maar als ik 5 minuten uitleg van iemand krijg snap ik vaak meteen wat de bedoeling is, dit is mijn bezwaar tegen dit soort pakketten. Tevens omdat je geen feedback hebt weet je ook niet of je het nu wel of niet goed doet.

Dit is de reden waarom ik gewoon nog elke week ouderwets les heb (van een instructrice waarbij ik aan het eind van de les beter uit kom dan dat ik ermee begon).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:28

Je kan natuurlijk ook wel heel veel kritiek op een lesgeef mens hebben omdat je denkt dat je het zelf allemaal beter weet Haha! Haha! Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:33

Je begint zo basis dat je paard je wel laat weten of je het goed doet. Daarbij vind ik dat lezen en uit vogelen juist heel geschikt om er meer over na te denken, zodat je misschien tot een hele andere conclusie komt dan je lesgeefmens je verteld zou hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:35

Elk paard heeft een andere aanpak nodig, en juist daarom kan je het niet uit een boekje leren Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:39

mijn ervaring met leren uit boekjes is heel positief, kan me best voorstellen dat andere mensen juist meer behoefte aan iemand die ze dingen verteld. Ik denk niet dat elk paard een andere aanpak nodig heeft, als je zo basis begint. Je legt alleen het accent anders bij elk paard, en gebruikt je creativiteit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:46

Daar ga je verkeerd Sanne, Elk paard is namelijk individueel en heeft een eigen aanpak nodig, net zoals ieder mens een eigen aanpak nodig heeft

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:49

Ik zeg toch dat het accent anders ligt. Ik denk ook dat heel veel van die verschillen aangeleerd zijn, dus als je alles opnieuw aanleert, kom je niet voor verassingen te staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:53

Dat is het m dus, die accenten die leer je niet bij parelli, voest of hoe heet ie ook al weer. Ik rij 3 a 4 paarden per dag, allemaal heel anders.

De basis communicatie kan je best wel leren, maar het diepgaandere werk moet je gewoon uit ervaring halen. Ik leer elke dag weer, zo ontzettend veel............ daar kan geen cursus tegenop

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:05

[quote]Dat is het m dus, die accenten die leer je niet bij parelli, voest of hoe heet ie ook al weer. Ik rij 3 a 4 paarden per dag, allemaal heel anders. [/qoute]

En je weet dit want je hebt je wel eens uitgebreid verdiept in één van deze mensen?

Ben verder met je eens dat je heel veel uit de praktijk haalt natuurlijk. Je paard verteld je uiteindelijk nog altijd of het werkt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:15

rijden leer je id dniet uit boekjes
maar uit doen

ze zijn idd allemaal anders.

je maakt paarden zadel mak op dezelfde rustige manier
echter de 1 vliegt voor je been, de ander doet er niks op, de ander gaat vol in de remmen
Allemaal een andere reactie op hetzelfde gebeuren.

Pas nog een paard gereden, wat achter de teugel kroop (was angst door iemand die het niet had kunnen laten te meppen wat nerges op sloeg)
Volgens het boekje moet je hem daaruit drijven

Nou volgens mijn gevoel zat ik dan tegen het dak

maar door rust, vertrouwen en kalmte heb ik hem er wel uit gekregen, maar niet volgens vele boekjes
maar door mijn ervaring, die niet verkeerd ingeschat was.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:38

Als je dingen uit boekjes leert wil nog niet zeggen dat je geen eigen interpetatie kan geven aan dingen hoor. Je bent als mens heus geen wandelend boekje geworden en je verstand verloren hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:39

memory schreef:
Als je dingen uit boekjes leert wil nog niet zeggen dat je geen eigen interpetatie kan geven aan dingen hoor. Je bent als mens heus geen wandelend boekje geworden en je verstand verloren hoor :D

weet je dat wel zeker? Haha!

lees hier toch heel veel andere dingen (algemeen bedoeld, niet alleen NH)
En zie toch heel veel andere dingen
En dan vraag ik me zeker af waar dat verstand ook alweer zat (als het er al zat Tong uitsteken )

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:52

leren doe je in de praktijk, maar dat kan dus ook met de theorie uit een boekje.
daarbij is mijn ervaring dat je niet tegen dit soort onverwachtse situaties oploopt als je alles goed voorbereid, mbv grondwerk bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:56

theorie heb je nodig, maar zonder praktijk kun je het vergeten

kijk maar bij auto rijden
dan kun je zo goed weten uit een boekje hoe het moet, maar ga dan maar eens de eerste les (zonder iemand die je dan helpt) de snelweg op
alleen door het boekje, veel succes

idem dito bij paarden
Leuk dat je tehoretich weet wat je hoort te doen
Zijn er heel veel die het qua theorie allemaal weten, maar als je ze dan ziet rijden, krijg je hele kromme tenen
En doen toch heel andere dingen dan wat ze van te voren vertellen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:57

Ik krijg de laatste tijd het idee dat iedereen NH methode als een soort van wondermiddel ziet.....

Natuurlijk hebben mensen er resultaat mee maar het kan ook helemaal anders uitpakken,mijn Tinkje is door onervaren mensen getracht in te rijden en toen het mis gegaan is hebben ze door middel van NH het goed proberen te krijgen...
Resultaat een niet te rijden Tink die ook nog een totaal geen zelfvertrouwen meer had en bang van zichzelf was.

Ik heb hem nadat ik zelf bezig ben geweest(dacht ook nog dat ik het zelf zou kunnen...foutje een gestoord paard is echt effe wat anders) weggebracht naar een instructeur die het voor een groot deel weer goed heeft gekregen.
Zijn belangrijkste uitgangspunt was consequent zijn....hij is heel ervaren met NH maar totaal niet soft.
Met Quint was perfect te werken met de NH methode maar voor hem weer goed in zijn vel te krijgen was er echt wel iets meer nodig....en in mijn geval was dat "iets meer" een man die al heel zijn leven paarden zadelmak maakt.
Quint heeft bij een NH goeroe gestaan maar zij was echt te lief voor hem...en bij hem moet je niet te lief zijn (ookal is het een lief uitziend klein pluizig ponieke Ach gut ).

Ik heb zelf het resultaat dat je ook met NH een paard helemaal verkeerd kunt behandelen....
Breng als je twijfelt aan je kunnen je paard naar een echte paardenman/vrouw.....
Laatst bijgewerkt door Cars op 20-06-04 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:57

en bij paarden kun je altijd tegen onverachte dingen oplopen
het blijven dieren en kunnen altijd anders uit de hoek komen dan dat jij verwacht

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:01

runningkawa schreef:
theorie heb je nodig, maar zonder praktijk kun je het vergeten

kijk maar bij auto rijden
dan kun je zo goed weten uit een boekje hoe het moet, maar ga dan maar eens de eerste les (zonder iemand die je dan helpt) de snelweg op
alleen door het boekje, veel succes

idem dito bij paarden
Leuk dat je tehoretich weet wat je hoort te doen
Zijn er heel veel die het qua theorie allemaal weten, maar als je ze dan ziet rijden, krijg je hele kromme tenen
En doen toch heel andere dingen dan wat ze van te voren vertellen.


ik hoop dat je nu ondertussen begrijpt dat het niet dat soort theorie en boeken zijn. Ze zijn niet voor niets ontworpen om je zonder problemen overal doorheen te helpen (vooral veilig trouwens). Toch een beetje jammer dat er geoordeelt wordt over leren uit een boekje, als je eigenlijk helemaal niet weet over wat voor boekje, wat voor oefeningen en wat voor theorie het gaat. Scheve mond Zo wordt het een beetje een wellus-nietus discussie.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:05

@cars: dat vind ik dus het allergrootste nadeel aan nh (zie het ook in mijn omgeving) dat mensen (die niets van nh weten) zeggen:"we gaan om dat paard in te rijden, maar een beetje nh gebruiken" alsof het een techniek is die om het paard gaat, en niet iets wat je bij jezelf moet opbouwen (en dat doe je niet bij een jong paard/ hengst etc etc)