[AR] Laten trekken op leeftijd van twee jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

[AR] Laten trekken op leeftijd van twee jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 15:43

ik heb thans al van veel mensen gehoord dat ze hun pony op twee jaar opleren voor in de koets. volgens hun is dit helemaal niet zo belastend en krijgen ze vanzelf wat meer conditie maar kheb er zelf geen idee van
Bloos!
maar ja dat is ook nog niet voor nu


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:55

Ligt aan het ras Lachen Veel zwaardere rassen zijn gebouwd op het 'trekken' van iets achter hun aan. Zoals Belgen, Shires, Fjorden, Haflingers en Tinkers. Op uitzondering van de luxere types denk ik. Met rijden kan dan vaak pas later begonnen worden dan met trekken. Kijk wel uit met de hoeveelheid gewicht en overdrijf het niet door het te vaak te doen.

Probeer ook zo veel mogelijk RECHTUIT te gaan, dat is op die leeftijd beter voor pezen, etc....

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:19

Ik heb mijn 2 jarige ook voor de kar gezet, in 2-span met haar moeder:
Hier stond ze er voor de 1e keer voor:
Afbeelding
Als je er voor zorgt dat het niet te zwaar trekken is en je vooral rechtuit gaat (buiten de bak dus) kan het volgens mij geen kwaad en is het wel makkelijk omdat als ze dan 3 zijn ze de commando`s al kennen, het verkeer enzo al kennen en de conditie al hebben..

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 10:01

Lachen die van mij is een halve fjord en heel erg sterk (duwt mij gewoon ondersteboven als ik niet oplet)
het was ook ni de bedoeling om er ik weet niet hoe een zware koets achter te zetten
ik dacht zelfs meer aan een sulky of iets heel ergs licht
dus ben ik toch blij om te horen dat ik dat tegen de twee jaar toch eens kan proberen

bedankt OK dan! Lovers

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:42

Dravers worden vaak al als jaarling beleerd, en daar wordt als tweejarige mee gekoerst. Maar deze zijn erop gefokt vroegrijp te zijn, en ik vind het niet te vergelijken met een gewoon paard... Maar met twee jaar voor een sulky lijkt me ook geen probleem...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:43

Verplaatst naar Uz

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:52

wkoekoek schreef:
Dravers worden vaak al als jaarling beleerd, en daar wordt als tweejarige mee gekoerst. Maar deze zijn erop gefokt vroegrijp te zijn, en ik vind het niet te vergelijken met een gewoon paard... Maar met twee jaar voor een sulky lijkt me ook geen probleem...


Maar die zijn dan wel vaak eerder kapot.
Ik zou persoonlijk niet eerder dan met 2.5 beginnen met een tuigje erop.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:57

helemaal met Tessebes eens.
Dravers zijn eerder versleten dan gewone paarden.
Je kunt ze dan misschien 2 jaar eerder inrijden, maar van op latere leeftijd beleren heb je langer plezier!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:21

*zucht* gaan we weer. Elk paard kan vroeg kapot zijn, een draver gaat net zo lang mee, alleen lopen ze niet zo lang in de topsport mee.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:48

Over het algemeen is het voor een paard beter om het op 3-jarige leeftijd pas te gaan laten werken aangezien hij dan grotendeels is uitgegroeid en sterkere gewrichten heeft als een jaarling.

Per paard is dit natuurlijk verschillend, maar een paard heeft toch ook het recht jong te zijn? Een tuigje erop leggen met 2 jarige leeftijd kan geen kwaad, maar werken is (vaak) niet goed voor hem.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:57

wkoekoek schreef:
*zucht* gaan we weer. Elk paard kan vroeg kapot zijn, een draver gaat net zo lang mee, alleen lopen ze niet zo lang in de topsport mee.


Beginnen met arbeid, laat staan lopen in de topsport, terwijl de groeischijven nog niet gesloten zijn is gewoon niet goed en zorgt voor een snellere slijtage. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Scheve mond

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:06

nee, ik vind dat je best kan beginnen met 2 jaar, gewicht trekken is iets heel anders dan een gewicht op de rug.
en ja dravers, ze kunnen er wel tegen, maar waar ze niet tegen kunnenn is op 2 jarige leeftijd al heftig mee gaan koersen en daarom zie je vaak dravers al rond hun 12e bij de slager staan..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 21:30

ja maar af en toe een wandelingetje aan de hand in het bos kan toch geen kwaad Verward

tlijkt me toch dat ze dat heel erg leuk vinden. *LOL*

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:10

Volgens mij is het inderdaad geen probleem omdat trekken inderdaad iets anders is dan dragen. Het ligt ook wel aan je paard, is hij al een beetje uitgegroeid, hoe is hij in z'n hoofd?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:41

IMO is een 2-jarig paard nog gewoon een baby, zelfs sommige 3-jarige vind ik nog baby's. Zo'n paard moet nog niet aan het werk, dat kunnen ze de rest van hun leven nog.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:31

Sommige paarden ( ja ook 2 jarige) zijn al vroegrijp en kunnen best al wel wat aan.
Ik denk dat ze best al een beetje kan oefenen met een tuigje erop en voor een lichtgewicht karretje lopen. Zo 1x in de week kan dat echt geen kwaad!

01-02-08 Lotte!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:34

Ik vind maar jaarling ook al best volwassen in haar hoofd, maar ik laat haar toch nog maar zeker anderhalf jaar staan.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:55

maar nu heb jij het weer over een jaarling dit paard is een tweejarige. en word waarschijnlijk eind deze zomer 2,5

01-02-08 Lotte!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:04

Ja, maar er is wel een verschil tussen even een tuigje erop met 2.5 of al vol op laten trekken. Nee, ik zou nog even geduld hebben.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:24

Oftewel dit is dus heel persoonlijk en moet iedereen zelf beslissen Lachen

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:10

ik denk dat dit ook het beste is Scheve mond
kben ni zeker ma ja
hij is nu pas een jaar maar al heel erg slim maar voordat hij twee of zelfs 2.5 hoeft hij niets te doen maar volgend jaar in de zomer ga ik toch proberen om het stilletje al op te leren voor de koets
gewoon alleen het tuigje op kan toch ni zo een probleem zijn en zeker niet als er geen gewicht achter hangt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:23

Nee, tuurlijk kan dat geen kwaad. Maar de vergelijking die door wkoekoek wordt gemaakt met een draver die met 2-jarige leeftijd als koerst vind ik niet kunnen. Als je lang plezier van je paard wilt hebben, kun je het beter wat rustiger aan doen.
Succes en nog even geduld!

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:22

ik vind dat je dat je met een tinker best met 2 jaar voorzichtig kan beginnen met een tuig op en dan opbouwen met een bandje trekken en dan als hij 2,5 is voor een tweewielerig karretje kan spannen
en als hij koel in zijn hoofd is moet dat zeker wel kunnen maar niet te lang en te vaak voor de kar 1 keer in de week moet kunnen
rustig aan
groetjes OK dan!

Op vakantie op Texel met of zonder paard——->http://www.paardenhoteltexel.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:29

Vroegrijpe paarden bestaan niet, het skelet ontwikkeld zich bij alle paarden op dezelfde snelheid dus laat je niet verleiden/om de tuin leiden door een speklaag.

Verder moet je je ook niet verkijken op wat trekken van een paardenrug vraagt.
Je kan beter te lang wachten als te vroeg beginnen, eventuele schade die je aanricht zal je altijd blijven achtervolgen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:59

He he... eindelijk iemand die het wel met me eens is. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1 en 4 bezoekers