[CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

[CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 18:02

hai ik ben nu met vlieg bezig met de clicker methode en vroeg me af of nog meer mensen daar mee bezig zijn en wat ze er allemaal al mee bereikt hebben??

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:24

ja ikke Haha!

ik was begonnen met targetting, dan moet je met je vingers knippen, maar dat lukt me niet altijd, dus heb ik de clicker gepakt.

Ik heb het ook met verschillende honden gedaan, maar niet één heeft het zo snel geleerd als Morrie.
Toen eenmaal duidelijk was dat de beloning eetbaar was, had ie het snel door!

Ik gebruik de clicker nu ook bij VD, als hij de click hoort, weet ie dat ie iets krijgt, maar er wel iets voor moet doen Clown

Ik deed het voor de gein bij een 4 jarige shet en die had het echt na 3 snoepjes al door *LOL*

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:37

Met mijn hond heb ik clickertraining gedaan en met mijn paard wil ik het gaan doen.

Vorig jaar heb ik mee gedaan met een workshop clickertraining (of bridge & Target). Ik heb toen binnen een kwartier een onbekende pony geleerd z'n hoofd omlaag te doen op de onderstaande manier. Misschien is dat een goede basis om mee te beginnen.

Het paard werd achter een hindernis gezet zodat hij bij mij vandaan bleef.

Stap 1:
Ik moest het stemcommando "X" (spreek uit als ex) geven en direct erna een stukje wortel. Dit moest ik herhalen tot het paard de link tussen de X en de wortel legt.
Stap 2:
Ik moest niks doen. Het paard leek me vergeten te zijn. Echter, op het moment dat hij z'n hoofd omlaag doet, of in ieder geval een aanstalte maakt om dat te doen, moest ik snel X roepen. Het paard reageerde daar direct op.
Op dit moment snapt het paard nog niet waarom hij die belong krijgt. Daarom moest ik hem nog een paar keer belonen voor het omlaag doen van zijn hoofd.
Ook bij deze stap is het zo dat hij de link moest leggen.
Toen hij dat door had ging hij z'n hoofd elke keer omlaag doen voor een beloning. Dus de rollen waren ineens omgekeerd.

Dit was voor mij het einde van de workshop en mijn ervaring met clickertraining bij paarden. Vanuit daar moet het verder uitgebouwd worden met een stap 3 en 4 enz.. . Er staat meer over clickertraining op de site van de BHA (Belgian Horsemanship Assosiation).

http://www.horsemanship.org

Groeten,

Nieki
Laatst bijgewerkt door Nieki op 12-06-04 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

[TK] Parelli Level 1 pakket. PB voor meer info.

Ook gek op Friezen? Kijk snel op http://friezen.messageboard.nl/forum

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:38

Zelfs bij schapen werkt het. Ik was even bezig met mijn pony in het weiland te clickeren... Voor de gein gaf ik ook een van de schapen wat... Nu komt de hele kudde aanrennen om te kijken of er iets te halen valt... Mijn pony komt in galop aan (voor de schapen uit) Lachen

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:35

smurf schreef:

Ik gebruik de clicker nu ook bij VD, als hij de click hoort, weet ie dat ie iets krijgt, maar er wel iets voor moet doen Clown


Naar mijn weten is dit juist de omgekeerde volgorde... Knipoog
Ze moeten eerst iets doen, waarna ze met de clicker (+ snoepje) beloond worden.

Ik heb mijn honden getraind met de clicker en mijn ratten. Maar helaas nog niet de kans gehad om dit met paarden te doen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:42

tja de omgekeerde manier, zal mij een zorg zijn!
Ik doe ook VD met een paard waarmee dat helemaal niet kan: hij is v veel te zwaar en lomp.

Ik heb hierboven ook gezegd dat ik aan het targetten was, maar ik kan niet altijd met mijn vingers knippen, mijn gewrichtjes zijn niet meer zo soepel als die van jullie jonge meiden, dus heb ik toen de clicker gepakt en zo is het gekomen.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:13

Iris82 schreef:
Naar mijn weten is dit juist de omgekeerde volgorde... Knipoog
Ze moeten eerst iets doen, waarna ze met de clicker (+ snoepje) beloond worden.


Euh.... klikker-training is operand conditioning wat inhoudt dat je 'klik'= beloning aanleert, zodat de klikker de beloning wordt. Je geeft dan alleen maar zo nu en dan daadwerkelijk een snoepje om de koppeling te handhaven/versterken. Het niet altijd geven van de daadwerkelijke beloning blijkt stimulerend te werken omdat nóg beter geprobeerd wordt die beloning te verwerven. Daarvan maak je dan dankbaar gebruik door het bokje inderdaad te geven als iets héél goed gelukt is of het paard iets speciaals verzonnen heeft dat je wil vastleggen.
Dus: als het paard eenmaal de link tussen de 'klik' en het snoepje (of een willekeurige andere beloning) gelegd heeft geef je dat snoepje meestal helemaal niet meer. Niet voor en niet na de klik' dat is nu juist de clou

Dubbel OK dan! Smurf dat Morrie zo lekker reageert! Heeft hij toch werk en een uitdaging op een manier die gebruik maakt van wat hém motiveert. Fijn voor jullie

www.homocaballus.net

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:22

Jah, ik weet t wel. Lachen
Daarom stond het snoepje ook tussen haakjes.

Maar: ben het er niet helemaal mee eens, het aanleren van de clicker op zich, is namelijk helemaal geen operante conditionering maar klassieke conditionering. Het werken met de clicker is wel een vorm van operante conditionering.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:31

Iris82 schreef:
Maar: ben het er niet helemaal mee eens, het aanleren van de clicker op zich, is namelijk helemaal geen operante conditionering maar klassieke conditionering. Het werken met de clicker is wel een vorm van operante conditionering.


Wat je wil; als je maar op het netvlies hebt dat de 'klik' de beloning vervangt en dus NIET ELKE KEER EEN HAPJE GEGEVEN MÁG WORDEN.

Dit even in blokletters niet voor jou maar voor alle goedbedoelende klikkeraars die het níet zo helder als jij op hun netvlies hebben; is bij paarden helaas nog vele maler triester hiermee gesteld dan bij honden.

Nog even voor wie het wel wil begrijpen maar het begrijpelijkerwijze gewoon nog nét niet meekrijgt: de klikker-methode is ontwikkeld voor het trainen van dolfijnen opdat die dolfijn niet telkens naar de kant hoefde te komen voor een vis en de klik ook veel beter op afstand te timen is. Stel je paard in het zand even voor als die dolfijn in het water (waar jij dus niet in kan staan noch lopen); onhandig toch om elke keer een vis te geven?! De klik dus altijd en de vis soms

www.homocaballus.net

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48196
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:10

Banjer en ik doen ook aan CT... Lachen

Banjer is er bijna door trailermak, we leren er de VD-kunstjes mee, etc.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:55

Ik doe ook aan klickertraining met marquez. Ik gebruik het voor vd. Ik ben het gaan gebruiken omdat je op die manier exact het goede gedrag aan kan leren. En idd het niet elke keer belonen en alleen belonen voor exact de gevraagde oefening werkt heel effectief.
Toevallig heeft marquez vandaag de buiging onder de knie gekregen, zonder dat ik naast hem hoef te hurken. Ben super trots op hem

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:11

smurf schreef:
ik was begonnen met targetting, dan moet je met je vingers knippen, maar dat lukt me niet altijd, dus heb ik de clicker gepakt.


Ik bleef een beetje met de bovenstaande zin zitten.

Er zijn een heleboel methoden om clickertraining of targetting of Bridge & Targettraining te doen. De bridge (de overbrugging) kan een clicker zijn, maar ook een commando of een gebaar (in dit geval een knip met de vinger). Er is heel veel discussie over wat nou een betere methode is.

Ik denk dat je een methode moet kiezen die voor jou het prettigste werkt, nadat je natuurlijk op internet hebt gelezen wat de plus en minpunten zijn van de verschillende methodes.

Zelf gebruik ik voor de bridge een zeer kort stemcommando. Ondanks de nadelen hiervan (bv dat het een emotie kan bevatten) woog het bij mij op tegen de voordelen (je hebt je stem altijd bij je en meteen paraat).

Groetjes,

Anniek

[TK] Parelli Level 1 pakket. PB voor meer info.

Ook gek op Friezen? Kijk snel op http://friezen.messageboard.nl/forum

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48196
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:15

je kan als je een goede tong hebt, ook een tongclick maken... Haha!

Het grote voordeel van clickertraining is dat het geluid (de click) altijd hetzelfde is... Lachen In het begin moet het paard misschien even aan een tongclick wennen, maar ook die is qua geluid hetzelfde...

Gelukkig herkent Banjer wel het verschil tussende de belonings-click en de aanmoedigings-click met de tong... Lachen

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:23

SmithsGirl schreef:
je kan als je een goede tong hebt, ook een tongclick maken... Haha!


Een tongclick is een goed idee. Dat bedoel ik dus met heel veel verschillende manieren van clickertraining.

Met een beetje creativiteit komt je altijd wel tot een methode die voor jou (en natuurlijk je paard) het beste werkt.

[TK] Parelli Level 1 pakket. PB voor meer info.

Ook gek op Friezen? Kijk snel op http://friezen.messageboard.nl/forum

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:04

Ik ben ook begonnen met de clickertraining. Haha! HEt heeft een heel goed effect op mijn paardje. Hij is een stuk minder happerig Schijnheilig en ik gebruik de clicker ook als target. Erg handig met de buiging en het compliment. Ik ben er zeer positief over OK dan!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:24

Huertecilla schreef:
Euh.... klikker-training is operand conditioning wat inhoudt dat je 'klik'= beloning aanleert, zodat de klikker de beloning wordt. Je geeft dan alleen maar zo nu en dan daadwerkelijk een snoepje om de koppeling te handhaven/versterken. Het niet altijd geven van de daadwerkelijke beloning blijkt stimulerend te werken omdat nóg beter geprobeerd wordt die beloning te verwerven. Daarvan maak je dan dankbaar gebruik door het bokje inderdaad te geven als iets héél goed gelukt is of het paard iets speciaals verzonnen heeft dat je wil vastleggen.
Dus: als het paard eenmaal de link tussen de 'klik' en het snoepje (of een willekeurige andere beloning) gelegd heeft geef je dat snoepje meestal helemaal niet meer. Niet voor en niet na de klik' dat is nu juist de clou


Juist niet, de klik en het snoepje zijn 1 geheel. Je bouwt de klik ertussen omdat dat je meer tijd geeft om de beloning te geven. Op een klik volgt dus altijd een beloning! Als je paard eenmaal weet wat een bepaald commando is ga je hogere eisen stellen aan de uitvoering daarvan door pas te klikken als het paard het commando beter uitvoert dan hij tot dan toe deed. Je bouwt dus op een gegeven moment het aantal klikken af door meerdere oefeningen achterelkaar te vragen voor 1 klik en door hogere eisen te stellen aan de uitvoering van de oefeningen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:41

tamary schreef:
Juist niet, de klik en het snoepje zijn 1 geheel. Je bouwt de klik ertussen omdat dat je meer tijd geeft om de beloning te geven. Op een klik volgt dus altijd een beloning! Als je paard eenmaal weet wat een bepaald commando is ga je hogere eisen stellen aan de uitvoering daarvan door pas te klikken als het paard het commando beter uitvoert dan hij tot dan toe deed. Je bouwt dus op een gegeven moment het aantal klikken af door meerdere oefeningen achterelkaar te vragen voor 1 klik en door hogere eisen te stellen aan de uitvoering van de oefeningen.


Ok joh. Leg jij het Karen Pryor dan ook nog even uit

www.homocaballus.net

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:51

Huertecilla schreef:
Ok joh. Leg jij het Karen Pryor dan ook nog even uit


Haha!

Werk jij zelf ook met clickertraining of iets dergelijks, Huertecilla?

[TK] Parelli Level 1 pakket. PB voor meer info.

Ook gek op Friezen? Kijk snel op http://friezen.messageboard.nl/forum

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:03

Huertecilla schreef:
Ok joh. Leg jij het Karen Pryor dan ook nog even uit


Citaat:
What is Clicker Training?
Karen Pryor:
The click is a marker signal
Clicker training is a science-based system for teaching behavior with positive reinforcement. You use a marker signal (the sound of a toy clicker) to tell the animal (or person) when it's doing the action that will pay off.

Alexandra Kurland, excerpted from Clicker Training for Your Horse:
Food, or a pat on the neck is the primary reinforcer. It's the thing the horse wants. The secondary reinforcer, or bridging signal as it is also called, is a conditioned signal which becomes linked to rewards. It tells the horse "You are about to get a treat."


Bovenstaande zijn quotes van de karen pryor website. Hier staat wat ik hierboven ook schreef. (Website is www.clickertraining.com)

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:11

Nieki schreef:
:D

Werk jij zelf ook met clickertraining of iets dergelijks, Huertecilla?


Nee.
Heb er met honden een blauwe maandag les in gegeven, maar ráp vanaf gestapt vanwege de mismatch tussen de methode en het niveau van de gebruikers.

Voor paardríjden zie ik het niet als de meest geschikte methode.
Voor vrijheidsdressuur echter is het gewéldig mits, essentiële MITS, je snapt wat operand conditioning is én je de timing snapt en correct kan uitvoeren.
Ook zie ik toepassingsmogelijkheden voor het heel snel en vriendelijk aanleren van de Spaanse pas bijvoorbeeld. Wederom mits...
De methode is bedacht voor professionele trainers en is héél goed en effectief, maar zit wel vol valkuilen voor goedbedoelende amateurs.
Wat een gelukkige bijkomstigheid is van deze methode, is dat deze niet (of nauwelijks) bijt met andere. Je kan er bij paarden in de regel ook betrekkelijk weinig kwaad mee dus OK dan!

@Tamary; lees de volledige uitleg door Karen Pryor. Enneh, denk aan die dolfijn in die waterbak met een trainer op de rand.

www.homocaballus.net

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:51

Ik heb Karen Pryor maar een mailtje gestuurd, ben benieuwd

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:51

het wordt mij te ingewikkeld, ik heb de clicker maar weer diep weggestopt Ziek ik doe het wel weer gewoon met een mondeling commando........zou geen hoogstaande hulpmiddelen willen misbruiken

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:22

tamary schreef:
Ik heb Karen Pryor maar een mailtje gestuurd, ben benieuwd
OK dan!

@Smurf: waarom??? Als het werkt, lekker blijven doen. Als je onverhoopt de timing niet perfect mocht hebben krijg je gewoon niet wat je wil en verder niks.
Die timing en dus beloning van het gewenste gedrag is écht lastig en daarom heb ik mijn bedenking bij de geschikheid van deze methode voor iedereen. Voor resultaat kan je als het niet zo lukt wellicht beter voor een andere methode kiezen.
Heb je de juiste timing wél in je vingers, door aanleg of opleiding, dan is er bijna geen effectievere methode om de meest vreemde en leuke dingen aan te leren. Da's echt driedubbel OK dan!
Om te doén is het ook leuk en nogmaals het kan weinig kwaad omdat het niet botst met andere manieren van leren.

www.homocaballus.net

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:40

timing is niet mijn sterkste punt, dat weet ik nog van de hondentraining: 4 jaar 3 x per week naar Lelystad, naar martin gaus......

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:54

Huertecilla schreef:
+:)+

@Smurf: waarom??? Als het werkt, lekker blijven doen. Als je onverhoopt de timing niet perfect mocht hebben krijg je gewoon niet wat je wil en verder niks.
*knip*
Om te doén is het ook leuk en nogmaals het kan weinig kwaad omdat het niet botst met andere manieren van leren.


Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt ook bekrachtigen op de verkeerde dingen. Met als gevolg dat het dier mogelijk iets heel anders aanleert dan dat jij voor ogen had. *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers