[AR] Tips voor pony met angst voor honden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

[AR] Tips voor pony met angst voor honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:33

Hai hai,

Mijn shet loopt al ruim een jaar voor de wagen. Ik ben netjes eerst begonnen met erachter lopen, toen bandje slepen, en ben toen begonnen met rijden met de kar in de bak. Het ging van begin af super goed! Totdat.... er een hond van een stalgenootje boven op d'r sprong, zodat ze schrok, een bok gaf en met d'r ene been over de boom heen ging en toen nog 2 rondjes op drie benen rond rende, voordat ik d'r los kreeg. Ik heb d'r daarna toch weer ingespannen en nog een paar minuutjes gereden, zodat ze niet voor eens en voor altijd niet meer durfde. Ze had wat kneuzingen en wondjes, maar niets ernstigs, wilde ook gewoon weer voor kar zonder problemen, het enige wat ze eraan over heeft gehouden is angst voor honden.

Nu heb ik dus elke keer als ik we een hond tegenkomen als ik buiten met d'r wandel, of als ze voor de kar loopt, een probleem (de honden op de boerderij zelf kent ze en vindt ze niet eng). Ze probeert weg te rennen voor honden, en als er een hond in de buurt komt, begint ze te trappen.
Heeft iemand tips om haar van d'r hondenangst af te krijgen?

Alvast bedankt, groetjes Whoops

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:25

hey,
mijn pony had ook een angst voor honden (en nog steeds eigenlijk wel), ,maar dat kwam omdat ze steeds in dr neus werd gebeten als ze over de staldeur naar buiten keek.

ik ben toen met haar in de bak gaan staan heb een soort van VD. begin met haar gedaan zoals volgen stoppen op commando gewoon vertrtouwen geven aan haar.
toen heb ik later na een paar dagen gevraagd of die hond er bij mocht komen.
ik bleef gewoon met haar op een plek staan, ze begon wel te draaien en te trekken aan het touw.
maar op dat moment ging ik dus weer gewoon de oefeningen doen, begin van VD. dus volgen en stoppen op commando enz.
natuurlijk krijg je niet binnen een uur verandering erin (het kan misschien wel) mar ik zou in ieder geval als je iets met die hond erbij gaat proberen niet te lang met je pony daar blijven staan bij die hond, voordat ie helemaal paranoia wordt.

nou dit is hoe ik het heb aangepakt...

succes !

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:59

Als ik een pony had die bang is voor honden, dan zou ik ze meenemen aan de hand met een stevig halster en touw) en in de bak en erf gaan wandelen, vraag mensen die een hond hebben een keertje langs te komen.

Als je merkt dat ze weer wat meer vertrouwen hiermee heeft, kun je langs de weg of in een park gaan lopen, zodat ze ook buiten het erf merkt dat ze niet bang hoeft te zijn en dat als ze zich gedraagt er niks is om bang van te worden.

Het is wel fijn om in het begin er zeker van te zijn, dat de honden je pony niks doet (dus een voor jou bekende hond) zodat ze niet verder angstig wordt, het moeten goede en veilige ervaringen worden.

Houd je pony niet gelijk in de 'wurggreep' of strak vast aan het touw geef haar iets de ruimte zodat het touwtje losjes hangt, druk van het touw ervaart ze waarschijnlijk als spanning.
Laat evt, lettelijk aan je pony zien dat honden niet eng zijn haal de hond een keertje aan of laat de hond aan je hand ruiken, niet met de hond gaan spelen, want dan ga je net een stapje tever en is ook niet nodig, het geeft vaak alleen maar onduidelijkheid naar je pony toe.

succes met je Shet!

Die van mij, is juist te dominant naar honden en moet binnenkort ook voor de wagen, dus ik heb ook nog een hondentraining te gaan hahaha.