[NH] paardje leren springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

[NH] paardje leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 07:35

hallo, Ik zet het even bij UZ omdat het aan de hand is, of hoort het dan toch bij RT??

het 'probleem':
Mijn verzorgpaard kan heel goed cavelettiwerk (zelfs over die blauwe tonnen) maar ze springt niet. Ze loopt er als het ware gewoon overheen. Ik wil haar er persee niet over gaan jagen. Dus heeft iemand tips om haar dat te leren. Als ik nl naast het ene spongetje een 2e neerzet en daar zelf overheen spring kom ik ongeveer bij haar schouders terecht waardoor ze stopt, als ik achter haar blijf moet zij eerst springen en dan ik pas, kan ze het weer niet zien.... Misschien heeft iemand hier een goede tiP???

groetjes


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 09:33

Leer het haar vanuit de galop, dan moet ze al sprong passen maken. Dit kun je eerst het beste aan de longe doen (of je hebt een steengoede conditie) Haha!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:01

Hindernis hoger maken, dan kan ze er niet meer overheen stappen.
Zoals lowara al zegt, vanuit galop laten springen.
Ga het een keer doen wanneer ze al in een beetje gekke bui is, , dan raced die van mij er zo overheen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:02

In galop en net voor de sprong een extra stimulans geven. Dus zeg maar de galop hulp. Na de sprong direct uitgebreid belonen.

Aan de hand is moeilijker omdat je het paard dan niet van achteren een extra stimulans kan geven om er overheen te springen. Het kan wel, maar loop zelf dan langs de hindernis heen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:16

Hi

Je zou idd kunnen beginnen met NH. probeer je paard in de bak, halve volte, (afgezet) te longeren zonder lijn. Zodat jullie de lichaamstaal van elkaar begrijpen. Ik kan je helpen via de mail als je wilt.

Dan kun je haar laten springen door het als het ware voor te doen. naast de ton. Maar dan moet je wel eerst een goede verstands houdinng hebben wat lichaamstaal betreft.

Succes ! OK dan!

De bovengenoemde opties lijken me ook handig en sneller maar mocht dit niet lukken en NH inspireert je is het echt de moeite.

groetjes

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:26

Ik ben al helemaal into NH, over lichaamstaal hoef je me niets meer te vertellen Haha! Ondertussen is het al gelukt, ze heeft al een keer echt gesprongen waar ik heel blij mee ben, daarom zijn we nu even andere dingen aan het doen. Het springen ging zelfs zonder touw met mij verbonden (ik had geen touw vast) helemaal op lichaamstaal en vrijwillige basis door mij na te doen...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:56

Fijn dat het gelukt is. Ach ja dat zijn dingen die niet persee nodig zijn, maar natuurlijk wel leuk zijn.
Niet te vaak doen hé. Anders heb je grote kans dat hij dan weer zeg van"bekijk het maar"

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:29

ben ik ook zeker niet van plan, ik heb gauw genoeg door als ze geen zin heeft, en als je dabn door zou drukken krijg je haar de volgende keer het land nieteens uit, laat staan dat het dan leuk word en dat vind ik toch wel heel belangerijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers