shetlannd opleren voor de kar: tips welkom!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 20:55

Ik heb thuis 3 Shetjes staan. De oudste (een merrietje, Jolientje) is 10 jaar en is heel erg verkeersmak. Ze is 88 cm groot. Nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn om haar voor een karretje te laten lopen. Ik moet haar dan daar natuurlijk nog wel voor opleren *LOL* Ze is al een gewoon watertrensje gewoon om mee te rijden. Nu vroeg ik mij af of 10 jaar niet te oud is om haar dat te leren of leren Shets dan ook nog goed nieuwe dingen? Verward En waar kan ik een tweedehands karretje vinden? Welk karretje is het best (2 of 4 wielen)? Wat voor een bit moet je gebruieken? Hoe moet ik haar dat allemaal leren enzovoort.... Verward Een hele boterham dus Haha! Zouden jullie al wat tips kunnen geven? Ik heb nog maar een keer gemend en dat was dan een trekpaardje dat dat al jaren deed...
Ik hoop dat er veel reacties komen, want ik heb er echt wel zin in! *LOL*
gr. marijke
PS: <a href="http://dunberghof.freeservers.com/photo4.html"> Je kan de shet zien door hier te klikken</a>

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)


marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 20:57

Ff vergeten te zeggen: ook reacties over hoe het NIET moet zijn welkom!
gr.marijke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marijke* op 2001-10-18 21:58 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:59

hier een reactie waarbij ik je het afraad als je het nog nooit gedaan hebt.
Als jen iet kunt rijden ga je toch ook geen paard inrijden?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:21

Öok ik kom met hetzelfde advies als Steef. Ook al is een shetje klein, voor een wagen kunnen ze net zo gevaarlijk zijn als een grote tuiger!
Dus als je echt wilt mennen, ga eerst een cursus doen en zoek daarna iemand die je wil helpen met beleren!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:25

Ik ben het met Steef en Jantina eens, hoe durf ik het te zeggen, ik heb ook mijn eigen paardje gewoon een keer voor de kar gezet en ben er mee weggereden, maar mijn paardje is dan wel erg makkelijk.
In principe zou ik zeggen haal er een expert bij of laat er tenminste de eerste keer iemand naast lopen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:29

Onze shets hebben we alle 3 zo voor de kar gezet en zijn ermee weg gereden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:59

Als je het maar veilig doet en niet metteen een drukke weg opgaat.
met Pinkt ga ik eerst op de binneplaats oefenen met iemand ernaast.
Bovendien komen een aantal erg slimme mensen mij helpen *LOL*

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 22:10

als je het geleerd heb hier wat verkeers regels voor het aangespannen rijden:

een aanspanning behoort got het langszame verkeer. hieronder volgen enkele relges die met name voor het aangespanne rijden gelden.

voorsorteren:
langzaam verkeer hoeft niet voor te sorteren tenzij het wegdek is voorzien van een voorsoorteer vakken met pijlen. de koetsier mag wel voorsorteren als hij een andere wil in slaan. voorsorteren om ergen een inrit in te rijden, is niet toegestaan!

van richting veranderen:
de koetsier moet ruim van tevoren en duidelijk te kennen geven dat hij met zijn aanspanning van richting wil veranderen. voor het rechts of linksafslaan bestaan specifieke hand en zweep gebaren.
-vertragen: de rechter arm wordt uitgestoken en gaat op en neer
-stoppen: de rechterarm gaat me de zweep omhoog!
-linksafslaan: de rechterarm houdt de zweep boven zijn hoofd en wijst naar links
-rechtafslaan: precies het zelfde als bij linksafslaan alleen dan naar rechts wijzen
-rechdoor gaan: arm wijst naar voren.

en voor het leren:
je moet eerst zonder kar beginnne! er achter gaan lopen ofzo!!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 22:10

Als je het rustig en met beleid doet, de tijd neemt en reageert op de signalen die je pony geeft kun je ook best zelf je pony beleren. En kun je meteen heilig verklaard worden Haha! Haha!

Ik heb onze twee shetten ook zelf beleerd. Eerst een maand uittrekken voor het lopen aan de lange teugel met tuig (we hadden de koets nog niet dus moest ik die periode overbruggen) en dan voor de koets met de eerste paar ritten zeker de eerst kilometer iemand ernaast. Eigenlijk wijst het zichzelf; 1 ding tegelijk aanleren (dus niet op 1 dag uitproberen of je pony bang is voor de broek en met oogkleppen op een tractorband kan trekken terwijl ze dat nog nooit heeft gedaan Haha!), trek er voldoende tijd voor uit en ga aan de lange lijnen je pony trainen om te reageren op stemhulpen, perfect halt te houden en kijk tijdens dit werk of het misschien toch beter is om een stangetje te kopen. Als je er vertrouwen in hebt moet je het doen, als je nu al niet zo zeker van jezelf bent zou ik om hulp vragen bij een meer ervaren menner. Er zijn namelijk nogal wat mensen op de weg die shetlandmenners lijken te willen pletten en in zulke situaties moet je echt weten wat je moet doen.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:18

Ik zou als ik jou was wel hulp inschakelen bij het eerste inspannen, je kunt wel zelf veel voorbereidend werk doen.
Met mijn pony heb ik het als volgt gedaan:
- langeteugelen deed ik altijd al met haar dus dat kende ze al
- langeteugelen met tuig om. Toen ze daar aan gewend was:
- tuig om, band laten trekken en bij het hoofd meelopen. Toen ze daar aan gewend was:
- band laten trekken en langeteugelen combineren.
Toen ze echt voor de kar ging heb ik de opa van m'n vriendin, ervaren tweespanmenner, ingeschakeld en hij gaat nu nog steeds mee, net zolang tot Mickey aan het aangespannen rijden gewend is, en hij mij heeft geleerd wat ik nog moet leren.

Een 2wielig karretje is het beste om mee te beginnen. Je pony is niet te oud hoor, die van mij was 9 toen ik er mee begon.
Verder zou ik als ik jou was eerst ergens leren mennen, in ieder geval de basis, heb ik ook gedaan.

_________________
"I'm not an addict, maybe that's a lie......"

K's Choice

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maaike van de vis op 2001-10-19 14:20 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 15:28

Ten eerste is een pony nooit te oud om te leren.
Dan moet je gewoon hulp hebben bij het beleren.
Beleren doe je niet zomaar. Er werd hier boven al gesproken over een autoband maar ook dat kan gevaarlijk zijn. Weese de eerste keer min met zijn tweeen en beter is met zijn drieen.
Koop een goed tuig! eerste vereiste.
Het is denk ik makkelijker om met een 2 wieler te starten deze kunnen niet gaan scharen en daardoor omklappen.
Als bit een liverpoolstang met 2 gaatjes.
Ga dan een cursus menbewijs doen om wat te leren over inspannen, hoe gedraaag ik me op de weg, hoe houd ik de leidsels vast enz enz>

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-01 15:35

Weet iemand soms waar je in België zo'n cursus kan volgen? Verward
gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 16:21

oh oh, ik verbaas me echt over sommige mensen hier. Je gaat toch je paard niet inspannen als je nog NOOIT gereden hebt? Aangespannen rijden is een stuk moeilijker dan gewoon rijden en er kan ook veel meer mis gaan en er zijn ook veel meer gevaren.
|O Sommige mensen....

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 16:26

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dribbel op 2001-10-21 23:31 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 16:31

mencursus?

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 16:36

Als ik nu nog zou weten waar in België je zo'n mencursus kan volgen (als dat al bestaat Verward )...
gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 17:20

Je kunt zeker je paard zelf beleren. Je zult wel eerst het gewone werk moeten aanleren en daarbij zijn de commando's het belangrijkste!
Tijd en geduld en ze staat binnen een maand ervoor (dit geld voor een doorsnee pony, niet eentje met een moeilijk/temperamentvol karakter)

Ik had ook nog nooit een pony beleerd, eerst moest de eerste keer zijn en dat was met mijn haflingermerrie, jaren terug en ik was helemaal alleen en het is perfect gegaan! Wel raad ik nu aan iemand erbij te hebben die je pony vast kan houden bij het optuigen etc. dat is lekker makkelijk.

Niet veel aantrekken wat anderen zeggen: begin te oefenen met het tuig erop en er zelf achter te lopen. Als ze al bereden is zal het niet zo heel moeilijk zijn.

Veel succes
Groetjes Anke

p.s. heb je vragen PB me maar.
Ik woon overigens in Limburg.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 17:51

Dan heb jij blijkbaar geluk gehad. Toch zou ik atijd een ervaren iemand erbij hebben en zorgen dat je zelf ook menervaring hebt. Want ook als is je pony nog zo braaf/betrouwbaar etc., je weet nooit hoe hij erop zal reageren! Mickey is ook heel braaf, maar toch doe ik het niet alleen. Misschien blijft je pony wel heel kalm onder alles, maar hoe weet je of je zelf alles goed doet als je nog nooit aangespannen gereden hebt? Verward

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 18:03

Ik heb al een keertje 1.5 uur gemend, maar dat paardje kende dat dus wel al.
gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:58

KUn je ook rijden dan als je 1 keer anderhalf uur gereden hebt? |O

_________________
Paarden zijn nix meer dan Logica!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-10-20 20:59 ]</font>

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 20:05

Dat heb ik ook niet gesuggereerd hoor, ik antwoordde gewoon op maaike van de vis die dacht dat ik nog nooit gemend had. Tussen nooit en ooit is toch al een verschil hoor. niet hemelsbreed, maar tis iets!
Eb als ik zeg dat dat shetlandertje braaf is, dan is dat ook wel echt braaf hoor. Een echt 'koudbloedje'.
gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:26

oh oh.. *schud hoofd en reageerd maar niet meer*...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 21:04

Marijke, zelfs de braafste Shet kan raar reageren voor de kar, en 1 rit met een braaf paard is heel iets anders dan een onervaren pony beleren (ik reageer maar even voor jou, Steef Haha! ), . maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, het is jouw pony. Succes!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 21:13

ja ik vrees dat mijn eigenwijsheid, koppigheid en doorzettingsvermogen mij weer erg parten speelt *LOL* Ik zal wel zien, als ze binnen een jaartje voor de kar loopt laat ik het jullie weten, lukt het niet, dan zal ik het ook wel zeggen
gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 21:22

Okeey succes dan, en als je vragen hebt dan PB je maar!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker