[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:32

Ik zeg niet dat je er minder mee te vertellen hebt dan met een hoofdstel. Ik snap alleen niet waarom er door sommige mensen wordt gezegd dat je door het vertrouwen dat de paarden in mensen hebben met halster kunt rijden terwijl dat halster dus minstens net zo scherp inwerkt als het hoofdstel.
Wat heeft dat dan nog met meer of minder vertrouwen te maken?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:39

Door wie werd het dan gezegd?
Ik denk niet dat mensen die met een bit rijden minder vertouwen hebben van hun paard
Daarnaast geef ik liever een goeie ruk aan een halster dan aan een bit

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:40

ik denk dat mijn paardje met een bit ook wel te stoppen is, maar hij is pas 2 dus ik doe er nog geen bit in. Ik geef idd ook liever een ruk aan zijn neus dan in zijn mond. Ik wil dat hij normaal leert mee te lopen aan een halster en met een stalhalster of stalhalster in combinatie met een hengstenketting werkte dit niet. Als hij schrikt of afgeleid is ziet hij mij niet meer staan en kan hij zichzelf in gevaar brengen. (paard rent gerust door een hek heen of over de sloot) Nu met het touwhalster reageert hij veel beter, ik kan hem bij me houden, wat voor zowel mij als voor hem veiliger is. Het is wel de bedoeling dat hij later wel aan een gewoon halster mee kan lopen. Nogmaals, het fijne van dat touwhalster is, dat als het los hangt het paard nauwelijks wat voelt, omdat het zo licht is.

Maar ik gebruik een touwhalster dus niet voor NH, maar om beter met mijn paardje te communiceren (om maar in de NH begrippen te blijven Knipoog )

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:47

@Brendageene, in jouw geval vind ik het al een heel ander verhaal....

@Marina, ik zou echt niet weten wie het gezegd heeft, en mogelijk heb ik ook wel wat verkeerd begrepen. Ben blij dat jij er iig niet zo over denkt Lachen Ik ben er nog niet over uit, of ik liever een ruk geef aan een halster dat scherp in werkt, of aan een bit. Voorkom de situatie dat ik een ruk moet geven liever Knipoog Hoewel ik direct toegeef, dat ik ook niet altijd die situatie kan voorkomen, helaas.....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:56

Ik ruk ook nooit Haha! Maar als het zou moeten ruk je met een bit toch echt wel harder als met een halster

Mafhaf
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:32

Hoi,

Ik doe (P)NH met een volbloedarabier die als 3-jarige geraced heeft. Mag ik nou meepraten? Ik rij hem op touwhalster.
Groets,
Mafhaf (ja, heb een Haf EN een arabier. Moet toegeven dat ze wel een beetje verschillend zijn ja Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:35

Zoals gezegt, een touw halster werkt ook scherp in op de gevoelige paarden neus Lachen

Mafhaf
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:37

Klopt, maar IK werk niet scherp in op zijn gevoelige paardenneus.
En daar gaat het uiteindelijk altijd weer om, nietwaar?

Groets,
MafHaf