[LO] Jonge pony- Met welke bijzets beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[LO] Jonge pony- Met welke bijzets beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 15:58

Fellow heeft nu een aantal keren aan de longe gestaan.
Eerste keren enkel aan halster, toen aan zijn hoofdstel en daarna met shabrakje + longeersingel op.

Nu wil ik morgen voor de eerste keer gaan proberen met losse bijzets/touwtjes. Maar wat is het beste als bijzet om mee te beginnen?

Ik heb een pessoatuigje, maar dat lijkt me wat teveel van het goede. Liefst eerst enkel voor. Gewoon door de bitringen en dan onder de borst door die ring?
Of de touwtjes van de bitringen naar de zij ringen?

Help Ach gut
(Vraag me nu ineens af waarmee ik met Pink begonnen ben Scheve mond )

Alvast bedankt Knipoog

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:39

ik ben met Pol ooit begonnen met touwtjes van een ring aan de zijkant door de bitringen door een ring wat hoger aan de zijkant.
Met Nancy ben ik ook zo begonnen maar die is ookal wat ouder.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 12:06

Bedankt Haha!

Ik dacht dat we zoveel 'ervaren longeerders' op bokt hadden maar dat valt vrij tegen zo te zien Knipoog.

Ik ga het vanmiddag maar op dezelfde manier proberen denk ik Lachen.

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:16

Ik ben met Dennis met een 'touwtje' begonnen, als slof vast gemaakt dus. Wel heel losjes maar net zo dat hij net niet met z'n neus helemaal omhoog liep Lachen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:42

hoelang longeer je hem al? Als het aan mij ligt zou ik nooit een bijzetteugel om mijn pony heenhangen, omdat het nergens voor nodig is. er is namelijk niets wat je niet zonder bijzetteugels (zelfs zonder longeerlijn) van je paard gedaan kan krijgen.
Maar goed, als je het echt wil... ik zou m in ieder geval los houden, dus logisch gedacht zou ik hem dan vanaf de zijkant naar de ring boven doen. Op deze manier kan je hem heel los houden zonder dat je het risico hebt dat je paard erin stapt.
Echter, ik gebruik dat soort tuig niet, dus ik weet het ook niet, en als ik je echt raad moet geven, gebruik het dan alleen samen met iemand die er wél verstand van heeft!! je kan met die krengen zo vreselijk je paard verknallen!!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:56

Ik heb bij Danno eerst niks gedaan en later heb ik de dubbel eraan gedaan.
Eerst voor me uit leren sturen(aangespannen oefening die elk paard kan leren) en toen heb ik hem eens op de volte gezet.

Eerst stap. toen een paar rondjes draf en dat uitgebouwd.

Nu longeer ik eigenlijk alleen nog maar met de dubbel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 16:46

Bedankt voor de antwoorden Lachen

Ik heb hem op de manier van Ciska gelongeerd.
Heel losjes (maar uiteraard zodat hij er niet in kan gaan staan, enkel zodat zijn hoofd niet helemaal boven in de lucht zit).

Het ging erg goed. Dus ik ben weer trots op mijn ventje Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 16:47

Cowgirl schreef:
Ik heb bij Danno eerst niks gedaan en later heb ik de dubbel eraan gedaan.
Eerst voor me uit leren sturen(aangespannen oefening die elk paard kan leren) en toen heb ik hem eens op de volte gezet.

Eerst stap. toen een paar rondjes draf en dat uitgebouwd.

Nu longeer ik eigenlijk alleen nog maar met de dubbel.


Met Pink longeer ik ook meestal dubbel Lachen

Fell heeft al wel 2 keer aan de zogenaamde lange lijnen gestaan. Dat is natuurlijk ook nog een optie, om dit uit te bouwen naar longeren Lachen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:50

Ik gebruik altijd de touwtjes, maar bij de jonge paarden zet ik ze niet als slof vast.
Ik houd de touwtjes aan de zijkanten zodat ze zich kunnen opdrukken zonder dat ze gelijk grote druk voelen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 21:26

Dus zoals Polly zegt bijvoorbeeld?

Dan porbeer ik dat de volgende keer, bedankt Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:17

Ik ben zelf ook met de bijzet bezig.
Ik heb ze vrij los hangen.
Zodra ik aan het longeren ben zet ik ze stukje voor stukje korter.
Totdat ze wat na beneden moet lopen (Wat ze niet snapt) Gaat ze omhoog met het koppie, raakt ze in paniek.
Ben nu al zo'n 4 weken bezig met slappe touwtjes.
Wat is hierbij het beste?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:49

Ik zou niet meteen de pessoa gebruiken. Het kan zijn dat ze behoorlijk in paniek raken als een paard voor het eerst wat achter de benen langs heeft lopen. Dan kan je haar beter eerst vertrouwd maken met bijzetters of touwtjes.
Ik ben met mijn paard ook begonnen met losse touwtjes, vastgemaakt als slof zeg maar. Van de zijkant naar het bit naar de onderkant vastgemaakt. Hier heb ik voor gekozen om mijn paard wat meer naar beneden te laten lopen. Hij heeft wat druk van onderen nodig. Wil nogal de kop omhoog gooien en de rug vastzetten. Door wat losse druk van onderen had hij minder gauw dus de neiging om omhoog te gaan.

inkiepinkie

Berichten: 355
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:39

ken je een elastiek gebruik dat eens!! dat helpt egt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:34

Wij doen het met dubbele longe. Omdat dit eerlijker is tegenover je pony. Je kan namelijk elk moment de houding veranderen, toestaan en opnemen als het nodig is, net zoals ohz.

inkiepinkie

Berichten: 355
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:00

klopt dat heeft een elastiek ook... hij kan opzich wel kanten op bewegen ligt er maar net aan hoe strak of los je hem doet!? het is egt een fijn hulpmiddel bij beginners.. daarna kan je het namelijk zelf want je moet het tenslotte zelf allemaal doen en leren!! suc6 der mee

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:36

Met een elastiek kan je niet toestaan of meer teugel nemen.
Dan word het paard 'gedwongen' om in die houding te lopen (hier zijn ook vele discussies over te beginnen)

Ik probeer dus eigenlijk te zeggen, dat je met een dubbele longe iedere fractie van een seconde je teugeldruk en dus de houding van je paard kan veranderen. Dit is van groot belang bij een jong dier, aangezien hij dan al zowiezo niet kan gaan hangen op het bit (incl. hulpteugel), hij leert links en rechts en de 'goede' manier van het nageeflijk komen.
Met dubbele lijnen is dus hetzelfde als ohz. of aangespannen. (het sturen)