[AR] info begin mennen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klifford
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-04-03

[AR] info begin mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:31

Mijn pony is nu pas 1 jaar maar ik zou me toch al graag informeren over hoe ik het het beste zal aanpakken als ze haar leeftijd bereikt heeft waarop ze klaar is om voor de kar te gaan.

Weten jullie goede boeken, site's,...?

Mercikes... Lachen


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:31

Als je helemaal geen ervaring hebt zou ik haar laten beleren. Ik heb jaren geleden ook die fout gemaakt en ben helaas door schade en schade wijs geworden. In middels ben ik wel wat meer ervaren en ben pony's voor andere aan het beleren ( [HAW] AR --> Tess voor de laatste keer.... ).

Hier aan bokt heb je in ieder geval heel veel. Er zijn ook meerdere boeken waar ik het een en ander uit gehaald heb, maar ik weet de titels niet zo uit m'n hoofd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:50

Zoals Dennis zegt zou ik het AR laten doen. Maar je kan je pony wel voorbereiden, zodat het minder lang duurt en wellicht dan ook minder kost.
ALs hij 3 jr. is kan je gaan beginnen met longeren. Als hij dan alle commando's daar van snapt, zou ik hem naar een ervaren iemand brengen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:55

Idd, als je geen ervaring hebt, altijd naar iemand toe gaan en niet zelf gaan klungelen!

Zoek iemand op in de buurt, of neem zelf alvast ergens lessen met een ervaren paard/pony

klifford
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 10:58

Ik heb ook een paard dus weet wel wat van omgaan met maar het is puur het mennen waar ik nog geen weet van heb. Met de tijd zal ik ook wel lessen gaan nemen maar ik zou me al graag wat geinformeerd hebben omdat dat toch altijd handig is om een beetje achter de hand te hebben.
Ik ga zeker en vast niet klungelen want heb al gezien wat de gevolgend hier van kunnen zijn.
ALvast bedankt voor alle antwoorden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:22

Idd, beleren zal ik laten doen.
Maar vooraf kun je hem laten wennen aan alle stemcommando's. Zorg dat je duidelijk een rem erop. Dus ho is ook echt ho. Dit kan aan de longeerlijn.
Als hij dat goed kent, en je zorgt ook dat hij wel wat op zijn lichaam kan hebben. Dus oefenen met dekensingel, dekje of nog wat meer. Zorg ook dat hij ertegen kan als hij wat tegen zijn achterbenen voelt.

Breng je hem dan weg, dan is het beleren eerder gedaan. Daar moet je toch ervaring mee hebben.

Als hij dan voldoende beleerd is krijg je hem terug. Het zou handig zijn als je dan al gelest hebt met ervaren pony, zodat jij ook niet helemaal meer groen bent in het mennen.

Succes ermee. Mennen is een erg gave tak van de paardensport.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:06

Als het longeren al goed gaat kan je beginnen met longeren aan de dubbelelijn. Eerst de lijn over de rug, daarna de lijn achter de achterbenen langs. Zo kan ze wennen dat er dingen tegen haar benen aan komen.
Als dat goed gaat kan je ook beginnen met erachteraan lopen. Gewoon met een hoofdstel in en een longeersingel en 2 lange lijnen.

Als je al in het bezit bent van een tuig kan je dat op doen en dan 2 latten aan beide kanten doen, zodat ze kan wennen aan het lamoen, wat dus ook tegen haar aan komt. Verder kan je dan ook als alles goed gaat gewicht erachter hangen, zodat ze daar dus al aan kan wennen en dan kan je daarbij ook met bijvoorbeeld een container erachter lopen, zodat ze veel lawaai hoort. Als je ze gewoon al aan de vreemste geluiden en alles laat wennen gaat het verder een stuk makkelijker.
Dus ik zou zeggen doe niet te voorzichtig. De singel gewoon tegen haar aan laten klepperen met optuigen etc. Des te makkelijker ze worden.

Maar de 1e keer voor de kar zetten zou ik in iedergeval met een deskundige erbij doen.

Ik hoop dat je hier ook wat mee kunt.

Nieuw profiel! Eindelijk

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:50

ehm wat doen jullie moeilijk, neem eerst van tevoren eens een cursus mennen? heb ik ook gedaan (enkel en 2 span) Je leert er ontzettend veel, kan al je vragen kwijt, en al die oude mannetjes kunnen je tegen die tijd mooi helpen:)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:25

Lowara dat wilde ik net zeggen. Ik heb ook een cursus gevolgd en me koetsiersbewijs gehaald. Je leert zelf alles. Je paard zou ik inderdaad ook laten beleren door iemand die er ervaring mee heeft.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:20

hmz.. dan was ik best verkeerd bezig he? =P Ik heb het mijn shetje helemaal zelf geleerd, zonder dat ik ook maar wist hoe ik eigenlijk een tuig fatsoenlijk om hoorde te doen. (nou is dat wel heel logisch, dus met een beetje puzzelen zat het goed hoor) Ik had zelfs nog nooit op een karretje meegereden, maar nu crossen we echt overal veilig naar toe, en men ik al zonder bit. Gaat super.
Je paard door iemand anders laten beleren, geen haar op me hoofd die daar ook maar over dénkt!! wie weet wat al die mensen met Jouw paard doen? Het zou niet eens in me opkomen!! Ja, als ik er zelf constant bij ben!! Anders écht niet, niemand komt in de "leerfase" aan mijn paard!
Maar goed, dat moet ieder natuurlijk voor zich weten. Moet nog wel even uitzoeken hoe ik de leidsels vast moet houden als ik dalijk mn 2e paardje voor de kar zet en met 2span ga mennen. Wordt nog leuk =S maar ook dat ga ik écht zelf doen!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:10

Even een tip voor een boek:
Het aangespannen paard van Bartels is heel goed.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:34

Het aangespannen paard van Bartels is echt een heel leerzaam boek zoals ijslandermir al zegt.
Ik heb ontzettend veel uit dat boek gehaalt...en ik heb mijn shet zelf beleert.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:46

Idd, dat boek heb ik ook liggen. Het is een duidelijk boek.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers