[AR]Mennen altijd met stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:55

P..P...Parelli manier... uhh... NEE! Maar wel met NH ja. =)
Veel succes met mennen natuurlijk, maar nou ben ik heel nieuwsgierig... je hebt nu een beeld gekregen, maar waar kies je nu voor? Stang of gewoon trensje?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:59

Uiteraard zoals hij gewend is, maar voor de mencursus (verplicht) toch hoofdstel met oogkleppen en Liverpoolstang gekocht. Als ze daar zien dat hij er beter op loopt, dan hoeft het waarschijnlijk niet (met stang).
Zo zie je, van alle beide keuzes iets. Mijn hart gaat echter uit naar het eerste. Hij luistert zo goed, als je ho zegt, dan is het ook ho, zelfs zonder leidsels of teugels. Maar dan wel in het Pools, dus ben ik dat nu aan het oefenen, haha.
Is NH niet verdeeld in verschillende leren: Monty Robert, Pat Parelli?
Scheve mond

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:07

Een stang is het gebruikelijke menbit, maar zonder kan natuurlijk ook. Wij menden met onze welshpony altijd op een gewone trens (dezelfde als onder het zadel).

Onze tinker hebben we zelf opgeleerd, maar met een liverpoolstang. Dit om toch meer te zeggen dan "zonder hoofdstel" of met een zachter bit. In geval van echte nood (paard dat erg verschiet en op de vlucht gaat), hangt niets er nog vanaf hoe goed je paard opgeleerd is, maar eerder van zijn temperament en hoe lang ie het lopen volhoudt.
Een tinker (en zeker de onze) is rustig van aard, maar omdat wij nog nooit een paard beleerd hadden wilden we het zekere voor het onzekere nemen.

Nu is het wel zo dat onze tinker niet heel goed reageert op het bit. Ze neemt soms de rechterkant vast. Volgens mij is ze er niet erg blij mee. Nu ze goed en wel opgeleerd is en al wat meer ervaring heeft in het verkeer enzo, denk ik er wel over om misschien een ander bit voor haar te gebruiken.

Kortom: de keuze is aan u (echt veel meer raad kan ik je niet geven, omdat de keuze van zoveel, voor ons onbekende, factoren afhangt). Ga er vanuit dat je paard nog niet opgeleerd is. Want je weet misschien niet wat voor'n ervaringen je paardje voor de koets heeft opgedaan (of toch?).

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 13:05

Zoals boven al gemeld, hij is beleerd. Heeft in 2-span gelopen.

Afbeelding

Nu de koets nog...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:45

klien schreef:
Zoals boven al gemeld, hij is beleerd. Heeft in 2-span gelopen.



Dat wist ik al. Maar weet je ook hoe hij gelopen heeft, Wat hij heeft meegemaakt? Waar hij bang van (kan) zijn? Of hij ooit negatieve ervaringen heeft gehad?
De meeste paardeneigenaren weten het precieze verleden van hun paard niet (misschien jij wel, dat weet ik niet). Daarom moet je extra voorzichtig zijn als je iets terug oppakt wat het paard zogezegd al "kent".
Die welsh van ons was ook al beleerd, maar daarom spanden we haar nog niet zomaar pardoes voor de koets.

Wat dat betreft ben je dus goed bezig: aan de lange lijnen werken.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:19

de ene shet rijd onder het zadel met een gebroken bit en voor de wagen ook met een stang word ze helemaal leip en kan ook zeker niet zonder kleppen!!

de andere shet reden we voor de kar met een dubbel gebroken bitje en hebben dit ook onder het zadel geprobeerd (zijn m nu aan t inrijden ) die rijden we nu onder het zadel met een dubbel gebroken bitje en voor de kar met een stang daar reageert tie het best op en kan zonder probleem zonder kleppen voor de kar

het ligt echt aan t paard wat het beste ligt je moet t gewoon zelf uitproberen

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 19:48

We kennen hem al vanaf het moment dat hij in Polen op de stoeterij aankwam, als 2-jarige en hebben hem sinds die tijd gevolgd. De stoeterij is in andere handen overgegaan, het paard gebleven. Wij weten dus waarschijnlijk meer van hem dan de vorige eigenaar.
Het is een zeer relexed paard, een Wielkopolski. Hij is eigenlijk nooit ergens bang voor, zolang hij het "gevaar" maar kan zien. Hij luistert erg goed, zowel onder de man als ernaast.
Uiteraard oefenen we eerst voor we hem zomaar voor de koets gaan zetten.
Zaterdag komt ons nieuwe tuig en dan gaan we oefenen met de stang en oogkleppen. Later met een trekkerband als sleep. Pas als we zeker van onze zaak zijn, laten we hem tussen de lamoenen staan.

Afbeelding

Vergelijkbaar tuig als dit hebben we nieuw gekocht. Bruin, zwaar marathontuig. Aan de spullen zal het dus niet liggen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 13:48

We hebben ons zorgen gemaakt om niets. Het maakt hem helemaal niets uit, noch de oogkleppen, noch de stang. We konden hem omdoen zonder problemen en hij liep er ook zo mee weg, wat een paard! OK dan!


Afbeelding

Afbeelding

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:31

Leuk dat het goed gaat!
Mooie foto's. *LOL*

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 08:49

Nou we konden even een marathonwagen lenen waar normaal een Belg voor staat, dus een en ander paste niet helemaal goed, maar we hebben het toch maar geprobeerd.
Hij keek niet op of om en trok gewoon de kar. Al die zorgen voor niets geweest.
Nog een paar foto's van onze trots, daarna zal ik ze voortaan gaan plaatsen bij Horses at Work.

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs op de details is gelet: gele bandages bij de gele wielen. Normaal zijn we niet zo netjes hoor.
Cheese!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:46

sommige mensen weten niet anders Scheve mond Scheve mond

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 11:59

TeamSpirit schreef:
sommige mensen weten niet anders Scheve mond Scheve mond


eh, wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:15

klien"]
[quote="TeamSpirit schreef:
sommige mensen weten niet anders Scheve mond Scheve mond


eh, wat bedoel je daar eigenlijk mee?
[/quote]

Ik denk dat het hierop slaat:
Citaat:
Zelfs op de details is gelet: gele bandages bij de gele wielen. Normaal zijn we niet zo netjes hoor.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 13:31

oh, dat. Ja, ik let daar niet in eerste instantie op, omdat bescherming op de juiste wijze belangrijker is dan kleur en kleurencombinaties. Daarbij is geel wel heel kwetsbaar, dus niet echt handig.
Voor de foto hebben we dus een uitzondering gemaakt, met pas gekregen bandages maak je de blits.
Zijn wij nu ook van het penny gehalte waar ik wel eens over lees? Bloos!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:51

Ach ja, je kan soms niet veilig genoeg zijn en als alles dan goed gaat, is het gewoon des te beter.
Ik zou, denk ik, de borstriem een tikje hoger hangen. Maar misschien ligt het ook aan de foto (omdat de strengen misschien niet gespannen staan)?

over het penny gehalte: nee hoor, je bent de gele lintjes in de manen nog vergeten Haha! .

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:40

De verhoudingen van het tuig waren helemaal een beetje zoek, omdat het een verlengde en verbreede lamoen is, voor een Belg. Daarbij hebben we hem niet helemaal vastgemaakt, zodat hij er snel weer voor weg te trekken was als het mis zou gaan. Borsttuig hing dus inderdaad een beetje te laag.

Goed idee die gele vlechtjes, haha.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:51

hoihoi

dubbel gebroken watertrensje gaat bij ons prima..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:16

Onze pony reageerde ook niet prettig op een LS, en dat terwijle bijna iedereen ermee rijd, maar ze accepteerde dit bit niet.

Een utrechtsstangetje (bokkebitje) is lichter en net iets fijner waardoor het wel goed inwerkt op de mond maar wat vriendelijker/lichter inwerkt.

evt. kun je een gebogen stangetje nemen zodat de tong wat meer speling heeft, mijn ervaringen met trensjes voor de wagen zijn niet positief (teweinig inwerking), maar het ligt ook een beetje aan het paard en hoe er mee gereden wordt.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:08

hoihoi..

ik rij mijn friezen ook met een fries roos bitjhe of liverpool stang..
vooral in 2span.. met een dubbel gebroken watertrense ben ik dan ook niet de baas over ze..

mijn 2-span welshes rij ik op een dubbel gebroken watertrense...
met de training en met de dressuur in de wedstrijd..

de vaardigheid is veschillend.. licht er aan hoe ze bij de dressuur gelopen hebben..

de marathon rij ik alteid met liverpool.. alleen om het feit dat je dan beter overkomt.. en scherper kan doorvragen... snel en wendbaarder..

xxx-jes

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:47

hee,
ik reed met mijn Fjord altijd met een bustrens en zonder oogkleppen.
Met de Shetlander rijden we zelfs alleen met een neusriem en daar de teugels aan.
Normaal zou ik dat belachelijk vinden maar dat was al aangeleerd en het gaat echt perfect.

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:41

Sjonniej schreef:
eveline:
Als je een stangetje gaat gebruiken zet je hem in het begin toch meteen op het eerste gat? Verward


Als het paard nog heel weinig een bit heeft aangehad en een heel zacht mondje heeft kan je ook in de roos rijden. Maar je begint meestal bij het 1e gat ja bovenaan

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:31

Naar mijn weten dekt je verzekering eventuele schade niet wanneer je met een trens rijd. alleen een stang word hierin geaccepteerd dacht ik. Dan maakt het niet uit wat voor stang. Kijk dat ook even na!!!