[NH] je paard weer loslaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:09

Jer moet een paard gewoon niet leren een commando af te wachten, dan heb je ook geen probleem.
Het klinkt mij in de oren of NH-ers control freaks zijn ipv dat ze op een ontspannen manier met hun paarden omgaan.
Kan me niet vvoorstellen dat dit de bedoeling is van al die goeroes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:21

Ik kan dat me ook niet voorstellen.......... dit gaat mij veel te ver

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:34

Ik weet zeker dat dat niet de bedoeling is van NH! Daar hebben jullie helemaal geleik in... en als ik mezelf nu tegenspreek, ga ik daar wat aan doen, want het is inderdaat belachelijk als een paard nieteens bij je weg wil lopen in het land...

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:23

Ik doe bij Ivana soms het halster om en soms neem ik haar gewoon los mee. Maar dat doe ik meestal van de bak naar de stal, omdat ze met halster in de ei staat. En dan laat ik haar in de wei gewoon los.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:48

Billy schreef:
Jer moet een paard gewoon niet leren een commando af te wachten, dan heb je ook geen probleem.
Het klinkt mij in de oren of NH-ers control freaks zijn ipv dat ze op een ontspannen manier met hun paarden omgaan.
Kan me niet vvoorstellen dat dit de bedoeling is van al die goeroes


ik snap niet helemaal wat hier "controlfreak" aan is. Als ik bezig ben met mijn paard, gaat ze gewoon geen gras eten, lijkt me logisch toch Verward en dat heeft dan niets te maken met halster om of niet. Ik heb ook een teken dat ze mag gaan eten, hoe geef je anders het verschil aan? Hoe kan je anders iets doen op een grasveld?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:00

Het gaat hier om paarden die na het werk in de wei gezet worden.
Die gaan niet uit zichzelf weg en grazen, die moeten eerst een commando krijgen.
Lijkt me niet normaal.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:18

Als het paard de hele tijd niet naar het gras toe gaat en bij je blijft, dan is het toch niet zo heel onlogisch dat hij dat ook doet als je de wei inloopt?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:22

Hoewel het voorbeeld van de TS wat ver gaat, heb ik mijn hengst toch ook geleerd netjes te blijven staan in het land tot het touw los is, en we zeggen "ga maar". Ik vind dat een normale opvoeding, heb een enorme hekel aan een paard dat al half aan het hupsen is aan het touw naast je.

We lopen het land in, draaien hem om, maken het touw los, houden nog even het halster vast en dan "ga maar". Zo krijg ik nooit een paar hoeven van een wegdenderend paard tegen me aan, nogmaals, dit versta ik onder normale opvoeding.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:33

Goh heb al een tijdje niet meer in deze topic gekeken en opeens staat hij vol! Haha!
Eerst even een paard dingen uit de wereld helpen. Ik geef toe dat ik een cotrol freak ben, maar zo ben ik nu eenmaal. Dat er gezegt werd dat mijn paard een slaaf is en niet eens gaat grazen is onzin, als ze echt geen zin heeft in een bepaalde oefening daar smeert ze hem en moet ik er achteran, dat komt niet vaak voor maar soms wel dus absoluut geen slaaf. Ik heb mijn roundpenn op gras (insteekpaaltjes) het moet nog zand worden en soms doe ik oefeningen gewoon in het land. Dan moet mijn paard niet opeens beginnne met eten dus heb ik haar geleerd dat als ik met haar bezig ben dat ze niet mag eten. Tussen de oefeningen door krijgt ze ook pauze maar dan wil ik dat ze nadenkt over het netgeleerde en niet over eten. Dat het onverstandig is dat ik mijn paard los heb is niet zo want dat doe ik alleen op mijn eigen erf, dat is aan allebei de kanten afgesloten met een hek, zou ze hem smeren kan ze nergens heen. MAar ze volgt me gewoon braaf. als ik dus ergens heen loop dan loopt zij dus mee, als ik dus het land uitloop loopt ze achter me aan. Je moet toch consuquent blijven, hoe weet je paard anders het verschil tussen volgen en weglopen. Als je daar niet consuquent in bent dan zal je paard je nooit ten alle tijden volgen Dus ben ik nu begonnen met een commando voor vrijheid. Ik zeg het commando en geef toestemming voor eten door een pluk gras te geven. Ze begint het al aardig door te krijgen.
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is allemaal. O en wil iedereen even eerst het beign goed lezen voor je reageert? Verward

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:28

Ik heb zeker goed gelezen hoor! ik ken jou alleen ook van het join-up topic en kan dus deze reactie van je paard goed voorstellen!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:33

josien schreef:
De beste oplossing denk ik is het aangeven dat hij mag gaan grazen. Dit doe je door zelf te bukken en het gras aan te raken. Begrijpt hij dit niet, dan even een hand voor geplukt gras geven.

Ze hebben dit zo door en op het moment dat hij graast zeg je gedag en ga je weg. Dus geen weg gestuur en geen pony die niet meer snapt wat hij nu moet doen.


oke wij hebben dus geen gras maar er ligt wel altijd hooi
maar als ik dan t hooi aangeef zo van je mag eten en je bent "vrij"en ik loop dan weg dan volgt tie me weer braaf

en dan .....??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:10

Dan ga je gewoon naar binnen koffie drinken en hoop je dat hij niet verhongerd Knipoog

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:16

ok point taken,
meestal drinken we dus buiten op de bank koffie en blijft tie er gezellig bij staan (behalve dus als tie honger heeft en hooi gaat eten)
en als we binnen bakkie doen blijft tie dus voor de deur staan en doet deze dus zelfs vaak open (is alleen vanaf buiten dicht te doen)
en blijft dan dus gezellig in de deur opening staan
(vaak komen de ponny's er dan ook bij en is t ruzie om ruimte )

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:33

gewoon weg gaan, eerst zal hij het niet zo leuk vinden, maar het went, ik zou het anders ook niet weten aangezien jij niet gejoin-upped hebt (toch???). het is dus zeker je slaafje niet, gewoon een hele goede vriend!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:10

Maar Iconline, je geeft toe dat je een controlfreak bent. Persoonlijk zou ik zo niet om willen gaan met mijn paard. Het moet je vriend zijn maar in plaats daarvan zeg jij hem te willen controleren Verward. Ik snap er niets meer van denk ik Lachen. Het is absoluut niet kwaad bedoeld van mij en ik wil je zeer zeker niet kwetsen alleen ik kan me niet vinden in jouw wijze van werken. Maar desalniettemin is het jouw keuze.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:11

we hebben nu een caravan naast t weitje waar we voortaan koffie gaan drinken dan zal t waarschijnlijk wel beter gaan

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:23

duncan, het is ongeloofelijke onzin om te zeggen dat het door de join up komt en ik word het nu ook wel eens zat. Ben van het weekend naar monty roberts geweest Haha! en er is niks geweldadigs aan. jij mag zelf weten hoe je er over denkt maar de rest van de wereld weet het inmiddels wel dat jij er tegen bent want je schreeuwt het bjina van de daken.
en ja ik geef toe dat ik een control freak ben maar dat wil nog niet zeggen dat ik een slaaf heb gemaakt van mijn paard. Maar ik wil wel elke beweging van mijn paard kunnen controleren, dat klinkt mischien behoorlijk dubbel maar is het voor een paard ook niet heel erg dubbel als hij of zij eerst moet doen wat jij wil en later weer wat je paard zelf wil? En ik zeg nu wat ik wil maar mijn paard wil ook graag doen wat ik wil. Wij doen dingen samen. Lovers

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 06:40

Nou als ik je reacties zo lees heb ik niet het idee dat er een aspect 'samen' in zit. Misschien in jouw beleving maar of dat voor je paard ook zo geldt. Goed, kan ik verder niet beoordelen want ik ken je paard niet maar ik ben wel een beetje blij dat ik jouw paard niet ben. De mijne hoef ik beslist niet alle bewegingen van te controleren. Laat hem maar lekker af en toe dat vreugdebokje geven of die bok om me even terug op mijn plek te zetten. Hij mag gewoon paard zijn.

En wat de join up betreft. Sorry ik ben het met Duncan eens. Ik vind het een zeer onvriendelijke manier van met je paard omgaan. En als je eens wat dingen over de heer Roberts uitzoekt, dan moet de beste man heel erg ver uit de buurt van mijn paard blijven anders kan ie een join up van mij verwachten Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:02

lconline schreef:
duncan, het is ongeloofelijke onzin om te zeggen dat het door de join up komt en ik word het nu ook wel eens zat. Ben van het weekend naar monty roberts geweest Haha! en er is niks geweldadigs aan. jij mag zelf weten hoe je er over denkt maar de rest van de wereld weet het inmiddels wel dat jij er tegen bent want je schreeuwt het bjina van de daken.
en ja ik geef toe dat ik een control freak ben maar dat wil nog niet zeggen dat ik een slaaf heb gemaakt van mijn paard. Maar ik wil wel elke beweging van mijn paard kunnen controleren, dat klinkt mischien behoorlijk dubbel maar is het voor een paard ook niet heel erg dubbel als hij of zij eerst moet doen wat jij wil en later weer wat je paard zelf wil? En ik zeg nu wat ik wil maar mijn paard wil ook graag doen wat ik wil. Wij doen dingen samen. Lovers



jij bent niet 24 uur per dag bij je paard, dus de overige tijd zal hij ook zn eigen beslissingen moeten maken, dus het is idd heel dubbel dat je het ene moment van je paard een slaafse volger maakt om het volgende moment te zeggen........... daaahaaag schatje tot morgen!! en het beest aan zn lot over te laten, want dan moet ie weer voor zichzelf gaan denken

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:04

Ja klopt en dus maak ik het voor haar makkelijk. Ik zeg als jij bij mij bent dan doen we wat ik wil en voor de rest van de 23 uur die je hebt in een dag mag je lekker zelf weten wat je wil doen. Dan is het voor haar ook consuquent. Heeft hier iemand ook het topic gelezen van dat parrelli fimpje? Die doet toch ook dingen samen met zijn paard maar controleert wel elke beweging en je ziet dat dat paard het graag wil doen. Dat mijn paard een slaaf is is echt niet zo Fasel, je zou eigenlijk een keer moet langs komen want dan zul je zien dat het niet zo is. Maarja dat kan nu eenmaal niet.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:17

Iconline, ik heb dat paard uit het Parelli-filmpje in het echt aan het werk gezien (hij heet trouwens Gaston Lachen ), en dat paard is alles behalve slaafs... Hij doet die dingen samen met zijn baas Honza omdat het léuk is, die twee zijn een feest om naar te kijken. NH is niet elke stap controleren, ik ben blij dat mijn twee (parelli-) paarden ook zelf nog eens iets mogen bedenken en aangeven....

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:21

Ja dat zeg ik die is zeker niet slaafs maar hij kan wel zijn paard een heleboel dingen laten doen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:24

lconline schreef:
Dat mijn paard een slaaf is is echt niet zo Fasel, je zou eigenlijk een keer moet langs komen want dan zul je zien dat het niet zo is. Maarja dat kan nu eenmaal niet.


Als ik de tijd had zou ik dat zeker een keer doen maar dat lukt me gewoon niet. Maar daarom zeg ik ook, ik ken jouw paard niet dus ik kan het niet beoordelen. Vanaf een afstand is iets makkelijk te zeggen. Maar het is meer de manier waarop je de dingen beschrijft dat ik er dat gevoel bij krijg Knipoog

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 13:03

Kijk ander eens op mijn site, daatr staan wel foto`s dan zul je zien dat er zeker wel vertrouwens is!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:53

heb eens geprobeert op je siet te kijken, hij kan alleen de server niet vinden Huilen wel jammer, ik was wel benieuwd, maar ik blijf het proberen.

Ik ken je paard niet, maar heb wel ervaring met monty roberts (in het speciaal de join-up) en als jij het niet geweld dadig vind om een paard een touw over zijn bovenlip te spannen, tussen zijn oren door naar het zadel waar een lappenpop op zit te wiebelen.....dan weet ik het ook niet meer. 1 bok betekend een ruk tegen het tandvlees, maar er zit wel een doodeng ding op je rug te flapperen.....lijkt me pijnlijk en angstig (terwijl monty zecht dat hij zonder pijn en angst werkt Verward Haha! ) Hoe vind je dat dan????