[Vd] Te jong of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:41

nickyu schreef:
Blijven die skippyballen leven bij jullie dan?
Bij ons gaan ze nooit langer mee dan een week......

Om hem verder dan volg , stay ,stap ,draf(niet te vaak) te trainen vind ik m te jong > Maar als ik het goed begreep doe je dat ook niet.

T lijkt me als de ponny uit zichzelf , spelenderwijs , met dat ding bezig is dat je zelf moet bepalen of hij er veilig genoeg mee omgaat.
(je geeft n kleuter ook geen gevaarlijk speelgoed toch??)


De skippybal loopt heel vaak leeg omdat het dopje er dan uitschiet. Meestal vinden we het dopje wel terug en kunnen we hem gewoon oppompen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:55

Bij mij zijn ze niet meer te redden (word oa mee gegooid dmv tanden in het hengsel, met als gevolg lekkage)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 13:03

blijft bij mij heel

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:06

het klinkt wel heel vet allemaal *LOL*
Maar uhhh mij lijkt het toch nog wel jong hoor.........maar je hoeft niks van mij aan te nemen want ik weet hier niks vanaf,maar ik denk dat de meeste andere mensen die hier hebben gereageerd er wel wat vanaf weten! Lachen Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 20:12

Volgens mij begrijpen mensen het nog steeds niet helemaal. Zoals ik al vaak gezegd heb doe ik alleen wat basis oefeningen zoals stappen draven stilstaan komen wachten en af en toe tussen balkjes lopen en eroverheen stappen. Dus geen zware oefeningen waar iedereen commentaar op geeft.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:15

Ik denk dat dat best kan hoor. Als je het kort houd en bij doie oefeningen. spelen is gezond. In de wei draait, draaft, stopt, gallopeerd hij toch ook (of staat die van jou stil in een hoekje, omdat hij anders zijn gewrichten verknalt Verward)

Spelen mag, als jij het ook als spelen ervaart. Het moet vanzelfsprekend uit vrije wil en met een heleboel enthousiastme gedaan worden (je paard moet ongeveer over het hek sprngen van blijdschap Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:28

Ik denk dat je best leuke dingen met je pony kunt doen, maar lichamelijk belastende oefeningen zou ik gewoon nog even laten zitten tot hij een jaartje ouder is.

Waar je trouwens naast niet-lichamelijke oefeningen zoals targetten, leidoefeningen en apporteren ook aandacht aan kunt besteden, is het desensibiliseren, dus anti-schriktraining. Sommige trainers doen dat direct als het veulen uit de baarmoeder ploft al, maar daar ben ik niet zo'n groot voorstander van omdat je zo'n beestje dan helemaal overrompelt. Met een anderhalfjarige kun je enge dingen (smalle doorgangen, plastic zakken, balonnen) echter gerust trainen. Wel zou ik er op letten dat je van deze training een spel maakt, dus met voedsel beloont en ze zonder halster of halstertouw doet zodat je pony altijd weg kan rennen als de druk te groot wordt. Doe je het op deze manier, dan leer jij vanzelf met een hele goede timing voor de kleinste vooruitgang te belonen (zie de site in mijn onderschrift, en dan bij mensentraining over het belang van op tijd belonen) en zal je pony dapperder en zelfverzekerder worden.

Veel succes!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:58

Laat dat paard nog even jong paard zijn.
Een paard is maar 1 keer jong en heeft maar 1 keer een veulen-puber-tijd.
Ik heb het al eerder hier gezegt, ben het er neit mee eens
Aan een halstertje stappen, oke, af en toe eens aan dingen zoals tussen balken door laten lopen, oke, maar dit hoort nog niet bij een paardje van zijn leeftijd.

[edit] wat bijgevoegd

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 19:54

Ilkkah schreef:
Laat dat paard nog even jong paard zijn.
Een paard is maar 1 keer jong en heeft maar 1 keer een veulen-puber-tijd.
Ik heb het al eerder hier gezegt, ben het er neit mee eens
Aan een halstertje stappen, oke, af en toe eens aan dingen zoals tussen balken door laten lopen, oke, maar dit hoort nog niet bij een paardje van zijn leeftijd.

[edit] wat bijgevoegd



Ik ben van plan om met hem naar de keuring te gaan. Daar moet hij toch ook stilstaan en stappen en draven aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:47

En voetjes geven, trailermak zijn, niet schrikken van harde geluiden, onhandige mensen en flapperende zaken, niet bang zijn van water (als je hem van tevoren wast Haha!) en allemaal andere zaken. het is inderdaad wel jammer dat je pony alleen moet staan, maar juist daarom denk ik dat het voor hem ook leuker en gezonder is als je veel tijd (en intelligente tijd!) met hem doorbrengt en hem niet lekker paard laat zijn op z'n eentje.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:44

xyzutu2 schreef:
En voetjes geven, trailermak zijn, niet schrikken van harde geluiden, onhandige mensen en flapperende zaken, niet bang zijn van water (als je hem van tevoren wast Haha!) en allemaal andere zaken. het is inderdaad wel jammer dat je pony alleen moet staan, maar juist daarom denk ik dat het voor hem ook leuker en gezonder is als je veel tijd (en intelligente tijd!) met hem doorbrengt en hem niet lekker paard laat zijn op z'n eentje.



Dank je voor deze reactie. Sinds ik zo beig ben met hem voelt hij zich duidelijk happy. Ik ben nu vooral bezig met wassen, voetjes en netjes meelopen zodat we in het bos kunnen gaan wandelen en eten.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:59

karoliena"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Het beste wat je eens kunt doen is hem vakantie geven. Met zoveel mogelijk pony's in de kudde en laat hem eens echt een pony zijn, geen circusartiest! Daar heeft hij niet om gevraagd.....


Dat doet hij uit zichzelf zoals ik al gezed heb. Hij vind het hel erg leuk en ik vraag geen moeilijke dingen van hem. Hij is in het semi wild opgegroeid. Hij heeft alleen mensen van veraf gezien totdat hij bijna een jaar was en bij mij kwam. Ik kan hem geen vakantie in een kudde geven. Hij is erg happy in zijn wij en gedraagd zich echt nog wel als een paard ondanks dat hij alleen staat. Dus hij is heus is niet verpest.
[/quote]


een 1 jarige hengst die helemaal alleen staat?????????????????????

Rolleyes sorry maar zorg aub dat er wat paardjes bij komen staan???
al is een paard 10 dan nog hoort hij niet alleen te staan en zeker geen 1 jarige. die hoort met andere paarden in de wei.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:41

Sorry Pjotr maar niet iedereeen heeft de luxe om zijn of haar paard in een kudde te zetten. En zeker met een hengst is dit bijna onmogelijk tenzij je honderden euro daar voor uit kan geven. De meeste hengsten zien tegenwoordig alleen maar een stal omdat ze niet in een wei kunnen met andere. Die van mij kan dag en nacht naar buiten en heeft in vriendinnetje twee weilanden verder. Mijn pony vertoond geen gedrag dat er op wijst dat hij alleen is of dat hij zich anders gedraagd en daar heb ik wel verstand van want daar heb ik voor geleerd. Het is niet de ideale situatie maar dat is het bijna nooit met paarden. Mijn pony is netjes opgevoed door zijn moeder en alle andere pony's en spreekt nog steeds 'paardentaal'. Dus is het voor mij duidelijk dat hij niet verpest is anders zou hij zich niet zo gedragen. Mijn vraag in dit topic was of het spelen met de skippybal kwaad kon en niet of het erg is dat hij alleen staat.

Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:57

Ik vind dat je hem inderdaad gewoon op een weilandje moet zetten bij andere shet's (als dat kan) en hem dan gewoon om de dag eruit halen en gewoon elke keer even poetsen en voetje geven enz.
En dan b.v. 1 x in de week ofso een beetje laten werken maar niet te lang!! OK dan!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:35

karoliena schreef:
Sorry Pjotr maar niet iedereeen heeft de luxe om zijn of haar paard in een kudde te zetten.

ik heb niet gezegd dat je hem in een kudde moet zetten.
mijn merrie is ook al met 2 jaar naar mij gekomen hoor.
maar zorg dat er zeker minimaal 2 andere paardjes bij staan.
het gaat mij er alleen om dat hij alleen staat.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:50

pjotr schreef:
een 1 jarige hengst die helemaal alleen staat?????????????????????

Rolleyes sorry maar zorg aub dat er wat paardjes bij komen staan???
al is een paard 10 dan nog hoort hij niet alleen te staan en zeker geen 1 jarige. die hoort met andere paarden in de wei.


Juist, mee eens,
Maar niet iedereen beschikt daarover,
Je kan ook 2 of 3 schaapjes of geitjes erbij zetten, dan staat ie toch niet helemaal alleen, want het is nl. niet goed voor zijn sociale ontwikkeling

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:05

Ilkkah"]
[quote="pjotr schreef:
een 1 jarige hengst die helemaal alleen staat?????????????????????

Rolleyes sorry maar zorg aub dat er wat paardjes bij komen staan???
al is een paard 10 dan nog hoort hij niet alleen te staan en zeker geen 1 jarige. die hoort met andere paarden in de wei.


Juist, mee eens,
Maar niet iedereen beschikt daarover,
Je kan ook 2 of 3 schaapjes of geitjes erbij zetten, dan staat ie toch niet helemaal alleen, want het is nl. niet goed voor zijn sociale ontwikkeling
[/quote]
jij snapt hoe ik het bedoel. OK dan!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:07

Ilkkah"]
[quote="pjotr schreef:
een 1 jarige hengst die helemaal alleen staat?????????????????????

Rolleyes sorry maar zorg aub dat er wat paardjes bij komen staan???
al is een paard 10 dan nog hoort hij niet alleen te staan en zeker geen 1 jarige. die hoort met andere paarden in de wei.


Juist, mee eens,
Maar niet iedereen beschikt daarover,
Je kan ook 2 of 3 schaapjes of geitjes erbij zetten, dan staat ie toch niet helemaal alleen, want het is nl. niet goed voor zijn sociale ontwikkeling
[/quote]

Precies!! OK dan!
Meestal gaan ze jouw dan ook nog eens als maatje zien, ik kan je 1 ding vertellen dat is niet leuk! Wij hadden ook zo'n hengst op stal... Een paard heeft echt sociaal contact nodig met een ander paard/dier. het is niet voor niks een KUDDEdier Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:54

Ik kan er niets bij zetten helaas. Ik weet dat dat beter voor hem is. Maar hij gedraagd zich sociaal ook als hij af en toe contact heeft met zijn vriendinnetje en zelf met de hengst van mijn vriendin. Mijn vraag op dit topic ging niet over dat hij alleen staat en ik zou het erg waarderen als ik daar geen commentaar meer over krijg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:50

karoliena schreef:
Sorry Pjotr maar niet iedereeen heeft de luxe om zijn of haar paard in een kudde te zetten.


Dan moet je geen veulen kopen, simpel.
En straks maar klagen, hij bijt, hij schopt, hij vliegt weg....

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:25

stef"]
[quote="karoliena schreef:
Sorry Pjotr maar niet iedereeen heeft de luxe om zijn of haar paard in een kudde te zetten.


Dan moet je geen veulen kopen, simpel.
En straks maar klagen, hij bijt, hij schopt, hij vliegt weg....
[/quote]
inderdaad stef, ik heb ook een "veulen" maar lotte staat echt niet alleen hoor. ze staat lekker met andere paarden in de bak en op wei.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:50

Ik heb het veulen niet gekocht en ik vind niet dat jullie mij hierop kunnen aanvallen want jullie kennen de situatie niet. En ik denk dat er weinig mensen een hengst hebben die zich zo braag gedraagd en dat is niet ontstaan door te straffen voordat ik daar commentaar op krijg. Mijn hengstje gedraagd zich goed met kleine kinderen en andere paarden en dan ook met merries en hengsten. Mijn hengst schopt niet, bijt niet en vliegt al helemaal niet weg. Hij heeft pit maar dat hoort erbij. Hij word over een paar maanden twee jaar en als hij door het alleen staan zulk gedrag als Stef beschrijft zou krijgen dan had hij dat al lang gehad want hij staat al een tijdje alleen. Hij 'praat' nog gewoon paardentaal dus hij is prima sociaal opgevoed en gedraagd zich nog steeds sociaal. Geen reden tot de aanvallen van hier dus.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:57

Of je een veulen nou koopt, krijgt, leent, red, of voor mijn part jat..... Dat doet er allemaal niet toe.
Een veulen hoort niet alleen te staan, klaar.
Ik heb vorig jaar mijn veulen verkocht. Op voorwaarde dat er nog minimaal 1 bij kwam. Nu staat ze met een merrie van haar leeftijd en een 3 jarige ruin. Als ze alleen had komen te staan had ze nooit naar die mensen gegaan.
Tuurlijk zijn er altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik heb het gewoon té vaak fout zien gaan, en zeker met shethengsten

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:17

Bij mij gaat het dus al ruim een jaar heel erg goed en tot nu toe zelfs elke maand een beetje beter

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:56

ja maar wat niet is kan nog komen
en stef, ikka, marrie en ik geven je alleen raad. wat je ermee doet moet je zelf weten.