[NH] Elk paard gebaat bij NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:18

NH opvoeding betekend voor mij het paard willen opvoeden zonder aanraking, zonder de gebruikelijke tik, met puur psychologisch overwicht en lichaamshouding/lichaamspositie.
Net zoals een kind eerst door middel van ervaring moet leren wat kan en wat niet kan, zal ook een veulen de hierarchie van een kudde, en de lichaamstaal van een ouder paard, gedrag van een kudde moeten leren. En ook bij een veulen gaat dat soms met lichamelijk geweld gepaard. De eerste keer zal de oren in de nek gepaard gaan met een beet. De volgende keer is de oren in de nek al voldoende. Ze moeten leren dat ze niet in de sloot moeten lopen, dus na de eerste keer er in vallen, is dat meestal al geleerd. Dus beleer je veulen in het begin op een manier waar wel degelijk die corrigerende tik bij komt kijken. En die corrigerende tik ben ik bij Parelli niet tegen gekomen.

Natural Horsemanship, het inspelen op de natuur van een paard, kan alleen maar met paarden die weten wat bepaalde reacties van een paard kunnen zijn. Je kunt niet alles op instinct afschuiven. Sommige dingen moeten ze leren. En dat kan alleen door straffen. Lichamelijk straffen. Een paard dat ongewenst gedrag vertoond rondjes te laten lopen en onder druk te zetten is ten eerste voor een veulen te zwaar, ten tweede kunnen ze niet lang genoeg hun aandacht erbij houden om de hele sessie af te maken.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:08

Cassidy"]
Dus beleer je veulen in het begin op een manier waar wel degelijk die corrigerende tik bij komt kijken. En die corrigerende tik ben ik bij Parelli niet tegen gekomen.
[/quote]

Dat begrijp ik niet, hij vertelt juist toch overal duidelijk fase 4 niet vermijden! Be so effective as nessecary...
Als een paard niet weet wat fase 4 is zal hij niet op fase 1 gaan reageren.. ben het hier dus niet mee eens.

Moet wel zeggen dat ik niet veel weet over zijn 'veulen training'. Maar ik neem aan dat de principes hetzelfde zijn.

[quote="Cassidy schreef:
Natural Horsemanship, het inspelen op de natuur van een paard, kan alleen maar met paarden die weten wat bepaalde reacties van een paard kunnen zijn.


Dat is zeker, een paard wat alleen, door een mens of met een andere diersoort is opgevoed mag je niet over 1 kam scheren met een dier wat in een kudde is opgegroeid. En die dieren weten ook dondersgoed een tik te vemijden Knipoog

tijger
Berichten: 1446
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:48

je moet er zelf wel open voor staan maar bij de paarden die ik heb verzord (verschillende paarden van zwaar dominant tot geen vertrouwen) heeft het altijd geholpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:49

tijger schreef:
je moet er zelf wel open voor staan maar bij de paarden die ik heb verzord (verschillende paarden van zwaar dominant tot geen vertrouwen) heeft het altijd geholpen.


En hoe oud waren die paarden? Wat voor opvoeding hadden die voorheen gehad? Of waren het paarden zonder enige basis?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:52

Elise"]
[quote="Cassidy schreef:
Dus beleer je veulen in het begin op een manier waar wel degelijk die corrigerende tik bij komt kijken. En die corrigerende tik ben ik bij Parelli niet tegen gekomen.

Dat begrijp ik niet, hij vertelt juist toch overal duidelijk fase 4 niet vermijden! Be so effective as nessecary...
Als een paard niet weet wat fase 4 is zal hij niet op fase 1 gaan reageren.. ben het hier dus niet mee eens.
[/quote]

Fase 4 is bijvoorbeeld bij het leiden aan halster en leadrope, duidelijk met het touw wiebelen. Fase 1 is de zogenoemde "schwiegermutterblick". Een veulen zal moeten leren dat de schwiegermutterblick fase 1 is. Wil jij met een veulen fase 4 gaan doen? Dus touwhalster om en even lekker met dat touw wiebelen? Wat denk je dat dat met zijn nek doet?
Weet jij een ander alternatief voor fase 4, zonder dat je het veulen aanraakt en hem die tik verkoopt, en zonder halster en halstertouw?

Ja, Pat zegt duidelijk, wees zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Maar dat geld voor volwassen dieren, die de aandacht voor langer periode kunnen vasthouden, en een touwhalster kunnen dragen.

Een jong veulen kan zich maximaal 5 Minuten tot een kwartier concentreren, en werken aan de lead rope is uit den boze.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:08

Parelli heeft ook nog een dvd gemaakt over veulens. Ik heb die nog niet gezien dus ik heb ook geen idee wat hij daar allemaal wel/niet mee doet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:10

Ik ben op de nieuwe site geweest en zie de DVD er niet meer tussen staan. Ik heb stukjes van de DVD gezien tijdens de Equitana, maar vond het niet zo spannend.
Als het opvoeden van een veulen via NH zo belangrijk zou zijn voor de verdere ontwikkeling van het paard, had hij daar meer aandacht aan besteed.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:57

Ik denk dat het voor alle paarden goed is... alleen werkt het bij de een wat sneller en de mens moet er goed mee om gaan..

Wat sommige mensen trouwens zeggen: dat paarden elkaar in de natuur ook schoppen en dat wij dus ook best een tik mogen geven (omdat dat de natuur is), dat klopt niet helemaal..... in de natuur zijn wij namelijk een roofdier en zij een prooidier.....

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:11

Cassidy schreef:
Ik ben op de nieuwe site geweest en zie de DVD er niet meer tussen staan. Ik heb stukjes van de DVD gezien tijdens de Equitana, maar vond het niet zo spannend.
Als het opvoeden van een veulen via NH zo belangrijk zou zijn voor de verdere ontwikkeling van het paard, had hij daar meer aandacht aan besteed.


Hij staat nog gewoon te koop op de site, $19.95. Ook op de Nederlandse parellisite te bestellen.

On topic: Wanneer ik eerder met PNH in contact was gekomen, had ik beide paarden direct zo opgevoed. Nu ben ik begonnen met een 15-jarige merrie, en een 2-jarige hengst.

Ik begrijp de vraagstelling van dit topic eigenlijk niet zo goed; het woord "natural" geeft toch al aan dat het voor het paard allemaal "natuurlijk" is, alleen wij mensen moeten met NH leren omgaan. Level 1, 2 en 3 van Parelli zijn ook puur voor de mens bedoeld, het paard kent dat allemaal al....

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:25

Wat verstaan jullie onder NH? Ik lees hier alleen maar over Pat Parelli en krijg de indruk dat NH gelijk staat aan Pat Parelli.
Maar mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag: ik denk dat NH (in mijn ogen op een natuurlijke wijze met je paard omgaan) goed is voor ieder paard. Dat doen ze immers met elkaar ook. Er zijn natuurlijk paarden die doordat ze weinig contact hebben met andere paarden hierin meer afgestompd zijn dan andere, waardoor de boodschappen misshien minder snel/duidelijk doorkomen. En het hangt natuurlijk ook af van de persoon die die boodschappen uitzendt, en hoe goed deze boodschappen uitgezonden worden. Ik zou alle paarden gunnen dat er meer met NH gewerkt zou worden.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:33

promptertje schreef:
Ik begrijp de vraagstelling van dit topic eigenlijk niet zo goed; het woord "natural" geeft toch al aan dat het voor het paard allemaal "natuurlijk" is, alleen wij mensen moeten met NH leren omgaan. Level 1, 2 en 3 van Parelli zijn ook puur voor de mens bedoeld, het paard kent dat allemaal al....



Niet mee eens. Parelli is wel degelijk conditioneren van het paard, en het woord Natural is daar zeer misleidend in. Wat is er natuurlijk aan een paard om hem in een kleine ruimte te zetten (zoals een trailer? Het paard is een vluchtdier en wil ruimte om zich heen, en zoekt hem ook op.

Wil je echt een natuurlijke reactie van een paard, zul je over moeten stappen op de Join-up van Roberts, of de lichaamstaal van Klaus Ferdinand Hempfling.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:00

Cassidy schreef:
[Niet mee eens. Parelli is wel degelijk conditioneren van het paard, en het woord Natural is daar zeer misleidend in. Wat is er natuurlijk aan een paard om hem in een kleine ruimte te zetten (zoals een trailer? Het paard is een vluchtdier en wil ruimte om zich heen, en zoekt hem ook op.
[/quote]

Daarvoor zijn we al te ver van de natuur afgedwaald, dan moeten we het paard ook niet meer in een box zetten. Maar "natural" is in dit geval: het paard door aanwijzingen die hij van nature begrijpt, die trailer in laten lopen. Ik stuur het paard, zoals de merrie haar veulen zou sturen, en dat is wel degelijk natuurlijk. (Wel een leuk discussiepunt trouwens Lachen ).

Citaat:
Wil je echt een natuurlijke reactie van een paard, zul je over moeten stappen op de Join-up van Roberts, of de lichaamstaal van Klaus Ferdinand Hempfling.


Is imo net zo natuurlijk of onnatuurlijk als Parelli. Ook daarbij vraag je ze dingen te doen die ze van nature niet doen, zoals een ruiter op hun rug dulden. De manier waarop je het vraagt is anders, de dingen die je verlangt blijven hetzelfde. Ook Roberts doet aan trailerladen met "moeilijke" paarden, is dus ook "conditioneren".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:16

Ik had het bij methode Monty ook alleen over de join-up. En bij KFH alleen over het werk aan de grond. KFH beweert zelf dat hij het liefst met onverpestte paarden (dus helemaal wild en nog niet in mensenhanden geweest) werkt.

En ik kan aan Parelli weinig natuurlijks ontdekken als ik op een kruk zit, of op het spatbord van de trailer, en mijn paard met een vingertje de trailer in kan sturen.

Het paard toont 100% vertrouwen in de persoon aan de grond. Maar ook hier is niets "natuurlijks" aan. Een paard heeft geen vingertje om mee te wijzen, en gebruikt zijn mimiek en lichaam op dingen duidelijk te maken. (Als we de telepathische vaardigheden waar Blake het over had even achterwege laten)

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:23

Haha, ja die boeken van Blake heb ik ook nog in de kast staan, ik vond het amusante lectuur maar de "methode" heb ik nooit toegepast.

Maar waarom bij Parelli over die trailer beginnen, en die bij Roberts weglaten? Vergelijk dan de driving game van Parelli met de join up van Roberts, dat is wat consequenter Lachen. Bij de driving game doe ik toch echt wat paarden onderling ook zouden doen, alleen gebruik ik daar "andere lichaamsdelen" voor Haha!. Maar het feit dat mijn paarden het bij de eerste keer dat ik dit deed begrepen en direct uit de weg gingen, is voor mij toch een teken dat het "natuurlijk" is.

En als we Roberts en Parelli vergelijken bij het trailer laden, komt Parelli er toch een stuk "natuurlijker" uit dan Roberts met zijn Dually halter Lips are sealed !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:31

promptertje schreef:
En als we Roberts en Parelli vergelijken bij het trailer laden, komt Parelli er toch een stuk "natuurlijker" uit dan Roberts met zijn Dually halter Lips are sealed !


Helemaal mee eens!

Sorry, Wanliner.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:03

John lyons heb ik nu ook diverse dingen van en hij spreekt mij eigenlijk net wat meer aan dan parelli. Ook heeft lyons diverse dingen over veulens geschreven die mij wel aanspreken. ( en ach, zijn zoon heeft de challenge gewonnen Haha! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:04

En wat heeft Lyons over veulens geschreven? Ben niet zo thuis in zijn methode...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:43

Cassidy"]
Fase 4 is bijvoorbeeld bij het leiden aan halster en leadrope, duidelijk met het touw wiebelen. Fase 1 is de zogenoemde "schwiegermutterblick". Een veulen zal moeten leren dat de schwiegermutterblick fase 1 is. Wil jij met een veulen fase 4 gaan doen?
[/quote]

Nee en ik denk dat hij dat ook niet doet, maar daarom zei ik er ook bij dat ik niet weet hoe hij met veulens werkt. Nu noem je ook wel de de game waarvan iedereen vind dat het de 'vervelendste fase 4' is. Je kan dat ook wat afzwakken door contact op de borst en dat soort dingen, en de uiteindelijke fase is dan een tik ja. En daar is niets tegen wat mij betreft! Ik ben alleen tegen de 'onlogische tikken'. Dus veulen zet zn tandjes voor het eerst in je jas, en tets!!! Dat vind ik erg onrechtvaardig maar vooral onnodig. (niet alleen bij veulens) Zo werkt de natuur niet.

[quote="Cassidy schreef:
Een jong veulen kan zich maximaal 5 Minuten tot een kwartier concentreren, en werken aan de lead rope is uit den boze.


Dat lijkt me ook ja. Maar voor zover ik eens gezien heb gebruikt hij ook geen halster. Ik geloof dat het vooral om wat leiden gaat, los met een carrotstick of touw om kont en borst.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:46

Elise schreef:
Dus veulen zet zn tandjes voor het eerst in je jas, en tets!!! Dat vind ik erg onrechtvaardig maar vooral onnodig. (niet alleen bij veulens) Zo werkt de natuur niet.


Zo werkt de natuur wel. Een veulen die een ander paard onheus bejegend krijgt dat zeer zeker te voelen. Als hij bijt, dan wordt hij teruggebeten, als hij te dicht bij komt wordt hij weggejaagd, en soms met een flinke trap erbij.
Bij paarden komt er geen opgeheven vingertje met een zacht "foei".

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:53

Daar ben ik het dus niet mee eens, ik heb echt heel anders ervaren in 3 maanden Przewalskis bestuderen in Mongolie. De twee veulens in de harem, een merrie en een hengstje, zijn nog met geen vinger aangeraakt.
Zelfs toen ze wegrenden in de richting van een andere harem en de hengst ze terug dreef, geweld heeft hij geen seconde gebruikt. Veulens staan ook direct te 'kauwen' als ze zich bedreigd voelen door een haremlid.

Ze konden alles maken, wegrennen, bijten.. Pas vanaf het moment dat ze van hun moeder af waren konden ze de fout ingaan leek het wel. Dan moesten ze het zelf zien te redden en werden ze juist weer heel vaak verjaagd, geschopt en gebeten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:15

Nou, mijn veulen kreeg toch echt wel slaags van ma hoor, de eerste paar weken niet, maar wel toen hij met 2 à 3 maanden praatjes kreeg.

Als het onlogisch zou zijn om het veulen te straffen, hoe komt het dat ze het dan wel gelijk begrijpen?
Ik heb verschillende veulens gehad, en allemaal hebben ze het 1 keer geprobeerd om eens een keertje een schop te geven, alle keren was ik eerder met een flinke klomp onder die billetjes en ze hebben het geen van allen ooit meer gedaan.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:04

Oke, misschien andere ervaringen dan. Mij viel het juist zo op dat die veulens al die tijd met geen haar gekrenkt werden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:23

Ik denk dat je Przewalskis niet met onze paarden kunt vergelijken. Hoe dicht ze ook bij het normale paard staan, ze zijn niet te domesticeren en niet te berijden.

Een ezel staat ook dicht bij een paard, maar het gedrag van een ezel in een kudde is vele malen socialer dan bij een paard. Bij een ezel worden bijvoorbeeld de jonge hengsten niet uitgestoten en komen de ukkies ook aan bod als het gaat om het dekken van merries.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:13

Ik heb mijn veulens zonder tikken uit te delen op kunnen voeden tot twee prettige, goed te hanteren paarden die eigenlijk nooit in verzet komen. Natuurlijk zullen ze van zichzelf al een prettig karakter gehad hebben, en hebben we dus weinig conflicten gehad. Straffen door iets te roepen of rustig wegduwen waren al genoeg Lachen. Dravers zijn sowieso meestal hele prettige sociale paarden in de omgang, die weinig straf nodig hebben en erg gevoelig zijn - maar ook snel beledigd zoals volbloeds. Wellicht dat NH erg goed aansluit bij het karakter van (mijn) dravers.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:56

Cassidy schreef:
Ik denk dat je Przewalskis niet met onze paarden kunt vergelijken. Hoe dicht ze ook bij het normale paard staan, ze zijn niet te domesticeren en niet te berijden.


Ik denk dat het meer het gedrag dan het karakter van de paarden is dat misschien anders is dan dat van wild levende Przewalskis.
Maar dat komt niet door het soort paarden, maar door de manier waarop wij ze houden. Als je het boek over de hele geschiedenis van de Przewalski leest merk je daarin ook dat in gevangenschap gehouden Przewalskis veel meer agressie vertonen dan wild levende harems. Waarom? Omdat het moeilijker voor ze is het natuurlijk gedrag te vertonen.

Wij houden paarden in kleine weides, veel op stal, wisselende kuddes. Dat draagt bij tot een slechtere sociale structuur en dat zorgt weer voor conflicten die soms door de ruimte niet op te lossen zijn en wat zich dus uit in agressie.