[NH] agressief in de wei...

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

biancaaaa

[NH] agressief in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 08:59

Ik verzorg nu een tijdje twee friese hengsten, een tweejarige en een driejarige. Met die tweejarige ben ik nu al een tijdje met nh bezig en dit gaat ook hardstikke goed! De driejarige moet ik straks in gaan rijden, deze staat al paar maanden voor de kar. Nu wil ik met dat paard ook NH proberen om een beetje wederzijds vertrouwen op te doen... Het is een hardstikke lieve hengst, die graag wil werken met een lichte ADHD. Maar zodra je hem in de wei benaderd word hij heel agressief. Ik kan doen wat ik wil maar hij blijft agressief, dus wegrennen bijten steigeren enz... Zodra je het halster om is loopt hij ook braaf mee en is het goed. Maar meneer vind het toch wel een grote fout als je zijn wei betreed. Ik vind het gewoon heel jammer dat het altijd zo'n gevecht is tussen ons zodra ik iets (maakt niet uit wat) in zijn wei doe.
Laatst zei iemand tegen mij dat ik een keer hem in de wei moest longeren omdat ik dan duidelijk de leiding nam. Het longeren ging wel hij liep alleen echt de hele tijd met oren in zijn nek, en hij liep niet door en probeerde om te draaien. Het vreemde van het verhaal is, buiten zijn wei veranderd hij echt in zo'n lief paard dat niemand gelooft dat een hengst is!
pfff wat een verhaal! Welke oefeningen kan ik het beste gebruiken?

Li3FM3isj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:42

ik zou beginnen met parelli Lachen
eerst buiten 'zijn' weide en daarna erin.
Voor de 7 games kan je kijken op http://www.parelli.nl
Je paard leert je te respecteren als leider [de alfamerrie] en
Te vertrouwen.
[en je krijgt natuurlijk erg goede band zo met je paard Haha! ]

Veel succes! OK dan!
Knuf,
Mandy

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:18

ik zou ook parelli doen maar hempfling kan ook uitkomst bieden. snap jij goed hoe hempfling werkt, dan zou ik je die eerder aanraden omdat ik dat iets 'natuurlijker' vind...minder 'dwang'

ff weer voor de duidelijkheid (naar aanleiding van topic: hoe beginnen met NH Haha! )...hier is sprake van een 'probleem' paard waar, als je niets adequaat en duidelijk doet, gevaarlijke dingen gaan gebeuren. veel succes iniedergeval!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:18

ik zou ook parelli doen maar hempfling kan ook uitkomst bieden. snap jij goed hoe hempfling werkt, dan zou ik je die eerder aanraden omdat ik dat iets 'natuurlijker' vind...minder 'dwang'

ff weer voor de duidelijkheid (naar aanleiding van topic: hoe beginnen met NH Haha! )...hier is sprake van een 'probleem' paard waar, als je niets adequaat en duidelijk doet, gevaarlijke dingen gaan gebeuren. veel succes iniedergeval!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:13

Deze hengst zegt eigenlijk gewoon zo van uit mijn wei. Dit is mijn eigen plek en daar ben ik de baas.
Over dat halster kom ik meer tegen. Veel paarden geven zich over op het moment dat je hem te pakken heb.

Begin eerst buiten de wei. Het is namelijk niet de bedoeling dat je een gevecht moet houden om hem te laten luisteren. Buiten de wei veel los werk doen en leid werk. Gaat dit goed. Een klein stuk van de wei afzetten en daar gaan los longeren en zo steeds een stapje verder. Het paard moet jouw niet als bedrijging zien en iemand die de leiding heeft en beslist wat er in zijn wei gebeurt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:20

josien, complimenten. helemaal mee eens Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie