[AR] Nieuw of héél oud?

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

[AR] Nieuw of héél oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 11:45

Waarom zijn antieke wagens relatief zo goedkoop???
Als je alleen maar recreatief een beetje rondtoert en een dorpsfeest bezoekt is een antieke koets toh wel zo leuk? In de constructie zit verder nauwelijks ontwikkeling.
Waarom zijn die originele oude rijtuigen dan relatief ongewild?

When the going gets tough, the DAF gets going.


Morrie

Berichten: 17821
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:05

omdat ze versleten en gammel zijn en niet meer aan de huidige veiligheidseisen voldoen misschien?

Wil je vlinders in je buik? Duw dan een rups in je kont!

Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 12:24

Hmm....
Ook als het een gerestaureerd exemplaar in prima staat is? Reflector erop en; listo! Verder zíjn er toch helemaal geen veiligheidseisen afgezien van de kapstok; 'deugdelijk'.

Remmen zijn op een lichte kar als rém toch een illusie en als oplooprem werkt hout op staal prima.
Technisch, op het gebied van de wielophanging, vering en besturing is er op een enkele marathon-wagen na niet veel veranderd.
Ok, stáálworm bestaat niet en houtworm wel, dat klopt.
O ja, stalen 'banden' om de wielen zijn inderdaad niet meer bruikbaar in het moderne verkeer.

Het komt bij mij echt héél vreemd over dat een fraai rijtuig uit zeg 1870 goedkoper is dan bijvoorbeeld een tweezitsbank uit dezelfde periode.

When the going gets tough, the DAF gets going.

Albert

Berichten: 4877
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:06

Huertecilla schreef:
Waarom zijn antieke wagens relatief zo goedkoop???
Als je alleen maar recreatief een beetje rondtoert en een dorpsfeest bezoekt is een antieke koets toch wel zo leuk? In de constructie zit verder nauwelijks ontwikkeling.
Waarom zijn die originele oude rijtuigen dan relatief ongewild?


Ongerestaureerd zijn rijtuigen van pakweg 100 jaar oud zijn soms goedkoop. Dit is sterk afhankelijk van het type. Wil je er vervolgens veilig de weg mee op kost een restauratie zo veel dat je alsnog duur uit bent.
Nauwelijks ontwikkeling?
De huidige recreatie en marathonwagens vergen bijna geen onderhoud meer, rijden en gewoon weg zetten en de volgende dag weer rijden enz.
Dat hoef je met een wagen van pakweg een eeuw oud echt niet te doen.

Sjonniej
Berichten: 17522
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:11

Omdat de meeste mensen tegenwoordig een kar zoeken om lekker mee te rijden. Waar je lekker op kan zitten, met een super vering.
De antieke wagens zijn echt voor de liefhebbers, de rest koopt liever een goed geveerde, makkelijk schoon te houden nieuwe wagen.

Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 17:04

Onderhoudsvriendelijkheid, weersbestendigheid... lijken me valide argumenten ja.
Waarschijnlijk ook een stuk makkelijker te repareren en bovendien zijn materialen en gereedschap daarvoor overal voorkhanden. Ja, begin een plaatje te krijgen

When the going gets tough, the DAF gets going.

Sjonniej
Berichten: 17522
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:32

Vooral dat de materialen er zijn om de nieuwe wagens te maken.
Als een antieke wagen stuk gaat, moet je het zelf maken, of een andere liefhebber laten doen. De wagenmakers hebben er geen spullen meer voor.

Mariska_28

Berichten: 8121
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:36

Ik vind oude karren prachtig om te zien.. maar... Ik wil graag off the road door het bos heen. Die oude karren zijn mooi voor o.a. optochten of ritten op de straat maar zo`n bosrit zouden ze niet overleven.. Voor mij dus niet zo`n kar.

Gast998
Berichten: 74611
Geregistreerd: 02-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:37

Kom die karren maar eens bekijken die bij ons nog in de schuur staan. Een kar, twee hooiwagens, ze zien er nog aardig uit, zolang je ze maar in schuur laat staan. Er zit gewoon zoveel werk aan, de wielen zijn op zich nog goed, maar de bodem, de bak, de verbindingen, moet allemaal opgelapt of vernieuwd worden. En dan zijn die dingen bij ons nog relatief jong, schat zo'n 50-125 jaar oud. Ze zijn mooi hoor, maar als je met "oud gerij" wilt rijden, kan je beter nieuw nabouwen dan een ouwe gaan restaureren....

Verder moet ik voor die dingen gewoon een tweespan Belgen hebben, mijn haflinger trekt dit niet, kan ze echt niet aan. Die krengen zijn zo zwaar om aan te zetten. Die van ons zijn trouwens geen rijtuigen maar echt gebruikswagens...

Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 00:06

Ok, ok, ok, genade Knipoog ben overtuigd.

Maya, hebben jullie toevallig ook oude landbouwwerktuigen staan. Ik wil graag onze postzegel land met onze eigen paarden bewerken. Zoek een ploeg, een cultivator, een eg en evt. maaier en een hooikeerding.
Zou daar, en voor de kar, inderdaad graag een gespikkelde Noriker voor hebben. Maar ja, zou ook graag een bedoeïenmeisje of zo erbij hebben Schijnheilig
Ben bang dat de andalusiërs aan de bak zullen moeten; ík geen..., zíj geen .... Haha!

When the going gets tough, the DAF gets going.

nickyu

Berichten: 23385
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:19

Huertecilla schreef:
Maya, hebben jullie toevallig ook oude landbouwwerktuigen staan. Ik wil graag onze postzegel land met onze eigen paarden bewerken. Zoek een ploeg, een cultivator, een eg en evt. maaier en een hooikeerding.
Zou daar, en voor de kar, inderdaad graag een gespikkelde Noriker voor hebben. Maar ja, zou ook graag een bedoeïenmeisje of zo erbij hebben Schijnheilig
Ben bang dat de andalusiërs aan de bak zullen moeten; ík geen..., zíj geen .... Haha!


ik heb zelf ook een anda maar ik zie m nog niet voor n wagen staan
(ben bang dat als we onderweg wat tegenkomen dat tie te temperamentvol word zie t dan mar te houden (hoe meer druk op het hoofd des te temperamentvoller))

ik heb zelf alles geleerd van n boer in rockanje
ben begonnen met eggen en cultiveren met een paard later span
toen ploegen toen enkelspan wagen toen tweespan en daarna
hoe n jong paard te beleren voor n kar
hij doet nog steeds alles met het paard!! hij heeft niets moderns
hij heeft ooit een koffie app.gehad maar die is stuk gegaan dus zelfs
dat doet tie weer op de ouderwetse manier

ben overtuigd dat er vast nog wel spullen te links en rechts verdwaalt in een oude schuur liggen ,al had hij 15 jaar geleden al moeite om bv n nieuwe (lees bruikbare) eg te vinden

mocht je ooit ipv bedoeinne meisje tevreden kunnen zijn met een klein blond ding uit nederland (incl man en kind)dan houd ik mij aan bevolen!!!

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 08:40

nickyu schreef:
ik heb zelf ook een anda maar ik zie m nog niet voor n wagen staan
(ben bang dat als we onderweg wat tegenkomen dat tie te temperamentvol word zie t dan mar te houden (hoe meer druk op het hoofd des te temperamentvoller))

Heb je al geprobeerd helemaal overnieuw te beginnen met stap één; leren wijken voor druk?

Wij ervaren andalusiërs juist als uitzonderlijk koel in het hoofd. Ja, er zit veel temperament in, maar wel gecontroleerd.
Tis niet voor niets zo'n 3 duizend jaar hét oorlogspaard bij uitstek geweest.

Citaat:
mocht je ooit ipv bedoeinne meisje tevreden kunnen zijn met een klein blond ding uit nederland
Citaat:
incl man en kind

Aiiiii

When the going gets tough, the DAF gets going.

Gast998
Berichten: 74611
Geregistreerd: 02-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:37

We hebben wel een paar eggen met zo'n, gut hoe noem je dat nou, iig een soortement zweng ervoor voor paarden, maar die gebruiken we zelf nog Oftewel mijn paard als ze er lang genoeg zin in heeft, totdat ze er de brui aan geeft (is heel erg zwaar, zeker met de zware klei hier) en dan spannen we mijn vader en broer in, en die maken het werk af. En ik ben serieus hoor, hebben we wel eens gedaan als het graan weggeregend was en het was te nat voor met de trekkers erop te werken. Ploeg hebben we trouwens ook nog, maar die staat voor de sier op het gazon, is inmiddels ook een bonk roest, maaiers en hooikeerders alleen voor trekkers Lachen Wij zijn met de tijd meegegaan Knipoog

Maar als je serieus bent over dat bewerken van het land met je paarden, ga eens snuffelen in Noord-Amerika, Canada, daar zijn ze nog vrij actief bezig met het ontwikkelen van machines voor paardenkracht. Met name de Amish werken ermee, en ook nog een stel idealistische boeren. In Duitsland is er ook nog een boer die een vrij groot bedrijf heeft, iets van 20-30 ha wat hij geheel met de paarden bewerkt. En daar kon hij net rendabel van draaien, dus het bestaat wel, even zoeken dus Knipoog

Huertecilla

Berichten: 20822
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 16:05

Dichter bij huis hier in het dorp is tot vrij recent nog met muilezels gewerkt; één boertje bewerkt zijn akkertje er nog mee.
Probleem is dat het platte land afgestroopt is en wordt door 'antiek-zoekers' die de meestal nog prima werktuigen als ornament verzieken en verpatsen.
Heb er wel hoop op dat ik nog wat vind.

Bedankt voor de suggestie: nieuw kopen in Duitsland is inderdaad geen punt; ik heb de adressen, maar dat is niet erg economisch. Kan ik de komende 25 jaar een loonwerker met een trekker voor laten komen helaas. Het gaat namelijk maar om goed 1½ hectare; ideaal op met paardenkracht te doen, maar te klein om nieuw spul voor aan te schaffen.

When the going gets tough, the DAF gets going.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker