[LO] Training van een jong paard (3/4 jaar)

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HorseMoments

[LO] Training van een jong paard (3/4 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 08:03

Ik ben erg benieuwd naar de training van de jonge paarden. Hoe doen jullie dit. Aangezien je een jong paard niet al te veel wil belasten maar wel spieren en conditie op wil bouwen vraag ik me af hoe jullie dit aanpakken. Dit gaat vooral buiten het rijden zelf om. Dus longeren hoe vaak en op welke manier. Misschien met caveletties etc. Hoe trainen jullie om een jong paard mooier bespierd te krijgen, sterk te maken en mooier in conditie te krijgen zonder het paard te overbelasten. En hoe zorgen jullie dat het werk niet saai en eentonig wordt?
Hoe begin je, en hoe is het verloop van de training en wat bouw je op.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:57

Ik heb zelf een 3-jarige merrie, waar ik nu 3 keer op heb gezeten. Dit 1 keer per week tot nu toe. Longeren tussendoor nog niet gedaan, ik laat haar liever in het land staan de rest van de tijd, en dan om de zoveel dagen erop. En dan longeer ik 5 tot 10 minuten van te voren, eigenlijk alleen om de frissigheid er even uit te krijgen. Dus verder ook geen bijzet of iets dergelijks. Binnenkort ga ik het rijden uitbreiden naar 1 keer in de bak rijden en 1 keer buiten rijden per week.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:01

Das per paard verschillend, ligt er maar net aan hoe ze zijn, hoe makkelijk het lijf meewerkt en hoe makkelijk het koppie meewerkt.

maar ik begin altijd met longeren en ik eindig altijd met een B proef Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:17

Wij hebben nu ook een 3-jarige thuis staan. Die we een paar keer in de week longeren.
Voor de rest staat hij 's morgens buiten (in paddock, wij hebben geen wei bij huis) en hij staat in een buitenstal, waar hij veel kan zien en zich niet snel verveeld.
Het is waarschijnlijk de bedoeling om hem aan het einde van de zomer in het weiland te zetten. Dan heeft hij alles een beetje geleerd, commando's enzo (het word een menpaardje) en misschien een paar keer voor de kar. En dan kan hij lekker in de wei spelen en dan na een maandje of 2 weer oppakken.

Annsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:39

Ik zeg gelijk: k heb nog nooit jonge paarden ingereden, maar wel veel gepraat en overlegt hoe of wat met iemand die er al meerdere had gedaan, en mijn visie komt met de hare overeen (tja, tis ook mijn instructrice, dus is ookw el handig Lachen )
Dus hoe bijvoorbeeld te werken: Om de dag wat mee doen, dus dagje 1 dressuur, rustig pitje, aan alles een beetje laten wennen en 5 min. in en uitstappen, 30 min. rustig aan "trainen". De tijd lig took een beetje aan het diertje, maa rlanger dan 30 zou ik nog niet doen. Dan dus dagje niets, over gewoon buitenritje realexen (alsie niet wild is he Haha! ) Dan bijvoorbeeld eens longeren, aan enkele, bijzet, dubbele. Laat ze er maar mee kennismaken en werk er rustig aan eens mee. Ook weer niet te lang en vergeet niet eerst ff rustig aan los te werken aan de enkele longe, of ff aan de hand goed instappen. Als het allemaal goed gaat kun je rustig aan eens een balkje erbij leggen, en zo wat opbouwen. Hou het dus gevarieerd, ook met longeren, en bouw zo op. Naar langere tijdsduur en zwaardere training. Maarja, dan heb je het over een traject van maanden, als je het goed doet, en dan zit de basis er wel op.
Kortom: Om de dag, of 2 dagen iets mee doen. dan weer wat dressuur, dna weer wat longeren, dan weer iets als buitenritje ofzo, dna weer eens een balke erbij pakken. Bij alles wattie goed doet, belonen, bij de mindere stukken eerlijk en duidleijk blijven, dus betekend soms ook behoorlijk streng, want ze kunnen gaan puberen Haha!
Ikw ete neit of je zelf binnenkort 1 gaat doen, maar zoja: veel plezier en succes dan!!!!

Lalalalaaaaaaaaaa

Amanda
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:29

Ik rij een 4 jarige hengst.
Ik rij hem 3x in de week en 1x in de week longeer ik.

Met longeren laat ik hem veel overgangen maken. Eerst gewoon lekker warm lopen, stap draf galop. Dan elke keer rond (ongeveer) een andere overgang maken. Ook galop stap en stap galop. Tyrano vindt vooral stap galop helemaal geweldig.
Ook draaf ik wel eens balkjes. 3 balkjes. En aan het einde laat ik hem soms lekker voluit gelopperen, terwijl ik er naast ren. Zodat hij lekker even kan strekken.

≈≈≈ ...paarden zijn de spiegel van onze ziel... ≈≈≈
★ Jim ★ L4+15

Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bijrijdster gezocht: http://www.bokt.nl/markt/ad/422314/bijr ... -haflinger

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:33

ik heb een Noriker, (Oostenrijks koudbloed) van 4 jaar, hij is, zoals gebruikelijk in Oostenrijk) met anderhalf betuigd en heeft boomgesleept. Ik ben vorig jaar met hem begonnen onder het zadel, lichamelijk kon hij dan gemakkelijk aan......maar........geestelijk niet!

Hij werd druk en schrikkerig en ging rare dingen doen zoals bokken en wegspringen.

Nu rijd ik hem 1 à 2 x per week, 1 x buiten in het bos en 1 x in de bak en de rest van de tijd staat ie met een koppel ruinen op de wei.
Hij blijft nu fris in z'n kop.

De training schiet natuurlijk niet op, maar daar is nog tijd genoeg voor, als ie later groot is!

Ik haal hem wel iedere dag even uit de wei, poets hem, doe andere dingen: even longeren, lopen aan lange lijnen (niets slepen), vrijheidsdressuur, wandelen, fietsen.....en soms helemaal niets, alleen knuffelen.

Wil je vlinders in je buik? Duw dan een rups in je kont!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie