[VD] Vd'en met een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

[VD] Vd'en met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 21:16

Ik vroeg me af of het goed is om met een jong paard vrijheidsdressuur te gaan doen. Als mijn paardje een jaar of twee a tweeenhalf is wil ik voorzichtig beginnen met trainen aan de longe (natuurlijk niet knetterhard werken maar de basis van het longeren) en als dat goed gaat (na een tijdje) over te gaan op werken aan de dubbele longe, als voorbereiding op het inrijden (wil ik met ongeveer drieenhalf a vier jaar gaan doen). Als basis aan de dubbele longe wil ik halt houden, draven en stappen aan de dubbele longe, achterwaarts gaan e.d gaan oefenen. Nu ligt dat volgens mij best dicht bij de basis van VD. Het lijkt me heel leuk om VD met mijn paardje te gaan doen, maar wat ik me dus afvraag is, of je daar met tweenhalf aan kunt beginnen (in theorie natuurlijk wel) of dat je beter kunt wachten tot het paard wat ouder is en al ingereden. Ik wil niet de dressuurkant op met het paard, maar ik wil hem wel op engelse basis inrijden (dan kan ik daarna altijd nog de western of natural horsemanship kant opgaan). Het probleem is, het lijkt mij dat het misschien beter is om te wachten tot het paard ook wat 'normaal' (nou ja, wat is normaal in deze context, maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel) gedrag heeft aangeleerd. Ik wil in principe de VD kant op omdat ik denk dat het paard in kwestie het erg leuk zou vinden en er aanleg voor heeft (het is een echte show off in de wei, altijd clownen en gekke trucs uithalen), maar de vraag is dus, wachten tot na het inrijden? Heeft iemand hier ervaring met het trainen met jonge paarden?
Het duurt nog wel een half jaar voordat ik zelfs maar met longeren kan beginnen, want hij is nu nog te jong, maar ik wil (begrijpelijk) goed voorbereid aan de slag met een vast trainingsplan. Dus, zou VD en 'normaal' trainen elkaar in de weg staan, of wordt het voor een jong paard te ingewikkeld als je 'normaal' traint en af en toe wat elementen uit de VD gebruikt?


Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:24

je zou het eens aan Dennis kunnen vragen, die beleert op het moment een pony en doet volgens mij zelf ook aan VD met haar shet

correct me if I'm wrong Schijnheilig

'In het land der blinden is eenoog koning'

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:30

Mijn ene pony doet VD, engels en western bij elkaar (vanaf een jaar of 2.5 rustig op gaan bouwen) mijn andere pony doet zo ongeveer alles.
In het combineren zie ik dus geen problemen, als je maar rekening met je hulpen houdt (dus niet de wijk hulp ineens voor spaanse pas gaan gebruiken ofzo)

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:32

stef schreef:
Mijn ene pony doet VD, engels en western bij elkaar (vanaf een jaar of 2.5 rustig op gaan bouwen) mijn andere pony doet zo ongeveer alles.
In het combineren zie ik dus geen problemen, als je maar rekening met je hulpen houdt (dus niet de wijk hulp ineens voor spaanse pas gaan gebruiken ofzo)


mee eens....

Ik het gewoon rusig opbouwen met je jonge pony, maar zoals je zelf al zegt; kan je best wel de basis van VD aanleren.
Sommige dingen gebruik je toch ook al bij longeren, zoals halthouden, blijven.
Meer basis en onbelastend voor de spieren zijn; volgen, en pas.
Das toch al een redelijk beginnetje Tong uitsteken
iig suc6 OK dan!

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:24

Met 2,5 kun je wel vd'n hoor. En gewoon duidelijke commando's over hoe en wat je bedoeld, dan kun je het makkelijk combineren met de rest wat je wil doen. Op mn page www.joyce-online.info staat info over vrijheidsdressuur en op www.pink-horizon.com staat ook
Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers