Zijn er verschillen qua excterieur tussen een menpaard en ee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 09:05

Ik weet wel dat er verschil in excterieur moet zijn tussen een menpaard en een rijpaard o.a. de halsaanzet en de breedte in de borst. Maar ik zou het graag van jullie willen horen als gebruikers.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-10-22 09:06 ]</font>


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 09:07

volgens mij zit er ook een verschil in de schoft, dat die bij tuigpaarden "platter"is. Maar dit weet ik niet zeker. Maar je hebt verschillende paarden die voor de kar kunnen. Een groninger is bijvoorbeeld anders gebouwd, dan een hackney..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:06

bij een tuiger is de rug recht en houd met de staart op, de staart zit dus een stuk hoger dan bij een luxe rijpaard.
Maar een gewoon rijpaard kan evengoed een goed menpaard zijn.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:40

een tuiger is meer gehoekter,iig die van mij wel.En de rug is ook rechter,net als wat ze zeiden.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:45

Maar je hebt ook nog verschillen tussen de tuigers (de paarden die zo hoog maaien met hun benen) en de marathonpaarden zoals die van IJsbrand Chardon, waarvoor vaak dressuurpaarden worden gebruikt.

Het zijn allebei menpaarden, maar totaal verschillend qua fokrichting, uiterlijk en gebruik.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:48

Het verschil in exterieur tussen rij- en tuigpaarden wordt veroorzaakt door het gebruiksdoel. Een tuigpaard is gefokt om te showen en heeft van zichzelf veel meer houding en beweging dan een rijpaard. In principe kun je elk paard inspannen.
De meeste paarden die in de aangespannen sport gebruikt worden zijn rijpaarden, omdat tuigpaarden door de beweging veel meerr energie gebruiken dan rijpaarden. Een rijpaard loopt nl "vlakker", en trekt zijn benen niet zo hoog op. In de hindernissen kost dat minder kracht, en heeft een paard een groter uithoudingsvermogen. Ik heb zelf 2x een wedstrijd gereden, en mijn paard had na de hindernissen zoiets van "Doe mij nog maar een rondje" maar dat geldt dus niet voor elke tuiger. Als je echt de mensport in wilt is een rijpaard ws geschikter, maar het ziet er niet zo spectaculair uit als bij een tuiger

Goedgekeurd onderschrift :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:16

Ik denk dat het afhangt van het doel waarvoor je het paard wilt gebruiken. Heb je het over een 'menpaard' of over een 'tuigpaard'?
Een tuigpaard moet showen voor de wagen en heeft dus verheven gangen en een trotse hoofdhouding.
Een menpaard is hoeft niet zo te showen als een tuiger maar moet gewoon fijn te rijden zijn. Bijna alle vierspanpaarden in de wedstrijdsport zijn dresuur-/bloedpaarden.
Degene waar ik bij op stal sta rijd aangespannen met Lusitano's. Dit zijn ook echte bloedpaardjes.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:43

tja eigenlijk heb je speciale rassen voor het aangespannen rijden maar tegenwoordig rijdt iedereeen met elk ras zo weg!natuurlijk ligt wel aan het karakter van het paard of hij daar geschikt voor is.
je hebt binnen de nederlandse rassen de :
tuiger,zeer rechthoekig model,sterke hals en achterhand
gelderse,dat is ook een prima tuigpaard maar net iets ronder en ook rijtipischer
kwpn-er,deze woden ook veel gebruikt voor de wagen,zeker door de internationaal rijdende menners.deze paarden lopen vaak ook dressuur onder het zadel.
pony's,zijn eigenlijk helemaal niet echt tuigtypisch.maar doordat ze heel dapper van karakter zijn uitermate geschikt voor het mennen

soms is het beter om te zwijgen

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:20

wat wij prettig vinden is een paard met een kortere rug.
als je paard erg lang is kan dat problemen geven met de lamoen/boom,hij stoot dan zijn hakken

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 00:39

sorry annette, maar het lijkt me toch echt handiger om het lamoen aan het paard aan te passen .. en niet andersom; zo'n toer is dat immers niet !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers