[AR] Probleem met staartriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

[AR] Probleem met staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 12:21

Er staat hier op stal een prachtige tuigpaardmerrie, kan erg leuk bewegen. Mooi dier voor voor de wagen dus.
Helaas is dat nogal een probleem, ze laat zich rustig inspannen, tot je bij de staartriem komt.... Ze mept letterlijk de boel kort en klein, en daar wil je niet bij in de buurt staan, ze kan aardig mikken.
Ze is nagekeken, is niets mee aan de hand, ze kan het gewoon niet hebben. Als het al lukt om de staartriem vast te krijgen, blijft ze maar knijpen met die staart.
Iemand enige tips die kunnen helpen dit probleem op te lossen?

[Pinky_girl: Denk aan de AR! ]

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:32

Tijdens de instructieweek in Ermelo was er ook zo'n paard, die reden gewoon zonder geloof ik.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:46

.....Merries......[zucht]

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:47

Sjonniej schreef:
.....Merries......[zucht]

Niks merries, in Ermelo was een hengst Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:58

Maar meestal zijn het merries met dit soort poedersuiker

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:02

Mijn haflinger reageerde niet zo extreem, maar ik kon toch duidelijk aan haar merken dat ze het niet leuk vond. Ze trok de staart in, keek boos. Ik denk dat het ene paard het makkelijker accepteerd, maar feit blijft dat het volgens mij niet erg lekker zit onder de gevoelige staart.
Misschien proberen om de staartriem wat soepeler te maken door olie en de onderkant van de staart ook? Zodat het minder pijnlijk wordt?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:10

spons eromheen doen ze bij mij op stal ook bij de hackney's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:58

Gewoon zonder rijden, heb ik wel eens gedaan toe Handell zijn staart aan de onderkant kapot had.
Als je tuig verder goed past heb je er niet echt last van.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:05

Waar laat je dan de broekriem?
Ik zou 'm zelf eens een paar keer overdag met staartriem, rugriem en schoftzadel laten staan in de wei of paddock. Kijken of ze het na een paar dagen niet gewoon accepteerd.
Niet te strak doen dan, en misschien spons er omheen, of een zachte stof, zie je bij hackneys idd veel.
Olie zou ik niet te veel gebruiken, maakt de huid week. Gewoon zorgen dat de riem en onder de staart goed schoon is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:16

Unitas schreef:
Waar laat je dan de broekriem?


Gewoon op z'n plaats, aan de broek en aan de wagen.
Daar heeft de culeron toch niets mee te maken Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:00

Ilindra"]
[quote="Unitas schreef:
Waar laat je dan de broekriem?


Gewoon op z'n plaats, aan de broek en aan de wagen.
Daar heeft de culeron toch niets mee te maken Verward
[/quote]

De broekriem word toch door de rugriem op zijn plaats gehouden? En de rugriem op zijn beurt weer door de culeron...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:03

Je kan de rugriem en de broek ook door de broekriemen recht laten hangen. Dan blijft het geheel gewoon door het lamoen recht hangen.
Er zijn tuigen die zonder culeron gemaakt zijn.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:58

Probeer eens door middel van bijvoorbeeld Tteam oefeningen haar staart te laten ontspannen. Als dat lukt zal het vastmaken van de staartriem ook veel minder problemen opleveren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:06

Sjonniej schreef:
de broekriem word toch door de rugriem op zijn plaats gehouden? En de rugriem op zijn beurt weer door de culeron...

Nee dat is de kruisriem, de broekriemen zijn de riemen van de broek naar de wagen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 22:50

Inderdaad maar eens zonder proberen, mag dat op concours eigenlijk?
Het was ook nog de bedoeling dat ze samen met een ander paard in het tweespan zou gaan, en eventueel ook vierspan... Dus dat wordt beide zonder staartriem denk ik.
Spons of zachte stof heeft geen effect, het is gewoon puur dat er iets onder de staart zit, dan draait ze door.
Los laten lopen met staartriem is ook al eens geprobeerd, om te kijken hoe ze dan reageerde, ik heb nog nooit een paard zo'n rodeo zien geven.
Overigens krijgt ze als het onder de staart schoongemaakt moet worden o.i.d. al kluisters om, is niet te doen anders, ze heeft echt losse beentjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:03

Je kan de andere paarden gewoon met staartriem rijdem.
Bij en 2 of 4 span zonder broek is het lastiger om de rugriem zonder staartriem op zijn plaats te houden, het is dan zaak om de strengdragers op de goede lengte te hebben zodat die hem op z'n plaats houden.

Ik zou het wel even bij de jury vooorleggen voordat je start omdat je officiel niet met een inclompeet tuig mag starten.
Ook zou je de rugriem bij een tuigenmaker zo kunnen laten snijden dat er geen startriem meer aan kan.
Zoals Albert al zei zijn er ook tuigen zonder straartriem.