[NH] Cursus van Emiel Voest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:44

als je parelli wilt doen begin dan bij het begin nooit luk raak iets gaan doen hoor.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:33

Hoezo niet, ik ben niet iemand die lukraak een methode volg, dus ik probeer liever iets uit verschillende methodes, en pik daaruit wat mij ligt

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:50

Ik heb zelf video's gezien van Voest en Parelli, boek gelezen van Voest en een cursus gehad van iemand die door Voest is opgeleid. Misschien dat je ook een cursus van iemand kan krijgen die door Voest is opgeleid, is wat minder duur.
Voest vind ik persoonlijk heel fijn en echt niet alleen de basis. Zijn methode spreekt me trouwens meer aan dan Parelli. In de boeken wordt inderdaad vooral de basis gelegd, maar Voest gaat echt wel verder. Je kan ook leren op afstand te sturen en je paard echt te ' verzamelen' tussen je handen op afstand (ik heb dit zelf helaas niet mogen meemaken, maar degenen die het hebben gezien waren helemaal enthousiast). In de roundpen kan je je paard bijv. voor of achter pion laten sturen op afstand, en dit was pas het begin. Er zijn ook bij Voest zeer veel mogelijkheden. Misschien kun je de basis van Voest bekijken dmv. video's en boeken en (ik weet niet of het mogelijk is) bij hem of iemand anders een gevorderde cursus volgen.
Je bij veel methodes orienteren kan trouwens nooit kwaad, elke methode heeft wel wat goeds.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:10

omdat parelli een systeem is. begin je nou met game 4 sla je er dus 3 over die je eerst zult moeten kunnen. 1 is the friendly game. hier krijg je het vertrouwen van je paard door. 2 is porqupine game. hier mee leert je paard te accepteren dat jij hem in bewegin zet(dominantie) 3 is the driving game. bij deze gaat je paard al bewegen op een suggestie en duid dus op acceptatie van het feit dat jij de leider bent. 4 is the yo yo game uitbreiding van de driving game.

kortom je zal eerst hret vertrouwen van je paard moeten winnen(wat de meeste denken te hebben, maar het niet hebben) dan met je zijn respect gaan verdienen en dan pas kun je verder.

parelli is een te ingewikkelt systeem om zomaar wat uit te halen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. ik raad iig aan als je een methode wilt volgen of het nou voest, parelli of klaus betreft. volg eerst de voledige methoden en geef je er aan over en besslis daarna wat je er goed en niet goed aan vind en ga dan naar de volgende.

voest en parelli mogen wel op elkaar lijken op het eerste gezicht als je ze beide gebruikt zie je dat je heelveel tegenstrijdigheden tegen komt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:35

Little_Sun schreef:
Ik heb zelf video's gezien van Voest en Parelli, boek gelezen van Voest en een cursus gehad van iemand die door Voest is opgeleid. Misschien dat je ook een cursus van iemand kan krijgen die door Voest is opgeleid, is wat minder duur.
Voest vind ik persoonlijk heel fijn en echt niet alleen de basis. Zijn methode spreekt me trouwens meer aan dan Parelli. In de boeken wordt inderdaad vooral de basis gelegd, maar Voest gaat echt wel verder. Je kan ook leren op afstand te sturen en je paard echt te ' verzamelen' tussen je handen op afstand (ik heb dit zelf helaas niet mogen meemaken, maar degenen die het hebben gezien waren helemaal enthousiast). In de roundpen kan je je paard bijv. voor of achter pion laten sturen op afstand, en dit was pas het begin. Er zijn ook bij Voest zeer veel mogelijkheden. Misschien kun je de basis van Voest bekijken dmv. video's en boeken en (ik weet niet of het mogelijk is) bij hem of iemand anders een gevorderde cursus volgen.
Je bij veel methodes orienteren kan trouwens nooit kwaad, elke methode heeft wel wat goeds.


ik denk dat meer bedoelt wordt dat parelli makkelijker is om te doen, omdat je het thuis kan doen en niet naar een cursus hoeft. Bij voest zal je erheen moeten, dat zou voor mij bijvoorbeeld niet werken. Daarbij is parelli al meer uitgewerkt.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:15

Phoenix: ik ben het niet met je eens Tong uitsteken

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:09

Ik heb de basiscursus, en de vervolg 1 bij Emiel Voest gevolgd. En ik ben superenthousiast. De band/verhouding tussen mij en mijn paardje zijn er al enorm door verbeterd. In mei ga ik de vervolg 2/3 doen. Die staat vooral in het teken van rijden. De basiscursus gaat vooral over loswerken en werken aan de hand, Vervolg 1 gaat m.n. over werken met de dubbele lijnen. Dit bouwt op naar het rijden in vervolg 2/3.
Het werken met de dubbele lijnen, heb je ook veel profijt van bij het rijden. Ik vind het een heel mooie vervanging van longeren. En het loswerken doe ik ook minimaal eenmaal per week. Dat bevestigt steeds opnieuw de verhouding tussen jou en je paard.
Ik ben nu bezig met het verfijnen van het loswerken, onder begeleiding van de instructeur die bij Emiel de basiscursussen en vervolg 1 geeft . En dat is echt super!!!! Ik ben nu het verruimen en terugkomen in draf aan het oefenen. Dat is wel zo leuk om te doen, en om te zien dat het lukt, met zulke kleine aanwijzingen. En het is de bedoeling om de aanwijzingen steeds verder te verfijnen (en verkleinen). Het motto van Emiel is ook: meer met minder.
Kortom: je begrijpt het al: ik kan het je absoluut aanraden! En als je het toch wilt doen, zou ik zeker kiezen voor een basiscursus op het trainigscentrum. Voordelen: je krijgt het uit de eerste hand, en je bent met max. 8 cursisten en je krijgt ook ruim de aandacht voor theorie, en je leert veel van het naar elkaar kijken.
Sorry voor dit lange verhaal, maar ik ben nu eenmaal erg enthousiast hierover en dat gevoel gun ik iedereen!!