[NH] Dominant veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:52

Myrddin schreef:
Misschien doe ik dat nog wel eens, maar ik ben niet iemand die gaat zeggen dat ik alle paardjes op zijn plaats krijg.. daar ben ik nog veels teveel voor in de groei... kan je wel zeggen dat ik bij mijn eigen paarden geen klappen hoef uit te delen.
Als dat wel moet lig het altijd aan mij. Dat is wat zij mij hebben laten zien en ervaren in de tijd dat ik ze helemaal zelf verzorg.
Noem het een vorm van meditatie maar er is een brug tussen mens en paard en daarin hoeft geen geweld te zijn. Iets wat Klaus ook zegt.
Heb deze brug meerdere malen meegemaakt.
En als ooit het tegendeel bewezen wordt dan ben ik de eerste die jullie gelijk geeft. Maar ik geloof erin dat het zonder geweld kan. En tot nu toe gaat het ook zo tussen mijn paardjes en ik.


Geloof me... ik ben niet bang uitgevallen en zeker niet onervaren met paarden... maar Matje... dat is een geval apart. Ik heb nog nooit een paard meegemaakt die een dusdanige kronkel in zijn kop heeft als hij. hij heeft totaal geen respet voor handen. Heb je echter een stuk touw, een tak, een steen of wat dan ook in je handen, dan is hij goed te hanteren. RK spreekt tevens uit ervaring, die heeft zelfs een keer gedacht dat ze de wei niet levend zou kunnen verlaten omdat ze zo "dom" was om haar handen te gebruiken tegen Matje.... en die heeft toch méér dan genoeg ervaring met diverse soorten dieren zou ik zeggen Lachen

De eerste keer dat ik Matje zadelde dacht ik ook dat mijn laatste uur geslagen had, dit paard is dusdanig dominant dat dat een hele specifieke manier van aanpakken vergt. Ik heb daar nu, na een jaar, goed mee leren omgaan, maar het is en blijft een troublezak wat dat betreft. Als jij denkt dat je de eerste keer dat je Matje ziet, hem op de manier zoals jij zelf graag ziet, kunt benaderen, ben je meer dan welkom. Ik zeg er echter nu al bij dat het geheel op eigen risico is. Niet om je bang te maken, maar gewoon omdat je heel dom bezig zou zijn om dit paard, wat je helemaal niet kent, op een dergelijke manier zou gaan benaderen.

Geen bla bla verhaal van "mijn superhengst luistert alleen naar mij" penny-gedoe, maar gewoon omdat.... tja, omdat Matje Matje is zegmaar...

Mensen die hem kennen, weten wat ik bedoel Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:59

runningkawa schreef:
nou, dat was niet direct wat ik bedoelde

matje is erg dominant, als je die weg duwt, zomaar, dan pakt hij je genadeloos

zonder zweep, touw of iets anders in je hand, kun je je groot maken wat je wilt hij valt je aan.

Met gewoon binnen zetten en hij komt in draf aan en je hebt niets in je hand, loopt hij je gewoon om.
en ik weet echt wel hoe ik me groot moet maken in paardentaal.
maar daar geeft hij geen zak om.

daar wil ik wel eens wat NH mensen mee aan de gang zien, zonder dreigen van het touw.


die zijn plat na afloop..... Haha!

Jij zei zelf laatst nog een keer dat omdat ik Matje iedere dag "in handen" heb, hij al meer respect voor mij heeft. Dat klopt ook wel, maar toch blijf ik altijd op mijn hoede. En eens in de zoveel tijd, wil meneer gewoon klappen ofzo, want dan heeft ie ineens weer een periode, dat hij mij tegen de muur omhoog wil kwakken tijdens het aansingelen enzo. Nu weet ik inmiddels dat het foutste wat ik dan kan gaan doen, met mijn handen hem opzij duwen. Al mep ik hem maar met de hoevekrabber, dan is het goed, maar mijn handen......

Ik ben er wel mee bezig, want eigenlijk is het een teken van super-verwend gedrag van veulen af aan (is mijn mening) en probeer nu ook respect af te dwingen met mijn handen, maar altijd met het zweepje achter in mijn laars gestoken, zodat ik die in noodgevallen kan pakken.

Nu ik ruim 2 weken niet heb gereden (vakantie en later longontsteking) sta ik er ook helemaal niet gek van te kijken als ik de eerste keer dat ik weer ga rijden, weer een zweep nodig heb omdat meneer weer een trucje uit wil gaan halen.

Maar mensen die hem nog niet kennen en "zomaar" hem willen gaan overbluffen met de NH methode.... daarvan hoop ik dat ze goed verzekerd zijn.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:01

da's een duidelijk voorbeeld van paard leert de mens. paarden zijn super mensen trainers. beter dan andersom.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:04

phoenix4ever schreef:
da's een duidelijk voorbeeld van paard leert de mens. paarden zijn super mensen trainers. beter dan andersom.



Verklaar u nader..... aub?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:43

Volgens mij is Matje een kandidaat voor de banana-hose van Lia en Albert. Haha!

Dit veulen daar moet ze een beetje beter voor in d'r schoenen gaan staan hoor. ze heeft 'm zelf aangeleerd dat dit allemaal kan, word het niet makkelijk om dat weer om te keren.
En ik sla wel. 't systeem is simpel. Ben jij lief naar mij, ben ik lief naar jou. Bijt, dreig of sla jij naar mij, dan ben je nog niet jarig. En hey! Ik hoef nooit meer te slaan. "met haar kan ik beter niet spotten" want hij weet dat ik niet alleen dreig, maar ook doorvoer als hij het te bont maakt. Dus nu is een stemtoon of een stap z'n kant op genoeg om hem in te laten binden.

Net als in de kudde dus. Wij hadden een stokkreupele quarter staan die het hele spul de baas was met een draai van d'r oren of een half opgelicht achtervoetje. Hoe kwam dat? Omdat ze toen de kudde bij elkaar kwam een paar ongelofeloze harde klappen had uitgedeelt. Dus dat dreigen betekende ook echt wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:16

kawa probeert niet echt te bijten, terug daarop komende, maar pakt wel eens per ongeluk een velletje onder het kroelen en dat mag hij van mij niet.
Weet hij donders goed, want ik hoef hem ook niet meer te slaan, want hij is dan al lang pleite acher in de stal en staat heel onderdanig te kijken.
dan hoeft hij niet nog eens een tik na, want hij geeft zich dan al meer dan genoeg over.

echter als 3 jarige heeft hij toch wel eens een echt optater gehad, hij ging af en toe kijken of de grens nog net zo lag, als dat er eerder afgesproken was.

Verder heb ik een kennis, die heeft van een bepaalde stam, verschillende paarden gekocht.
telkens als veulen, een jaar of 6 op een rij.
je mag het geloven of niet, elk van die veulen komt met ontblote tanden en oren in de nek op je af.

slechte ervaring met de mens konden ze niet hebben gehad, wel totaal geen ervaring in de tijd dat ze bij de merrie liepen.
Dus er zijn wel degelijk veulens die zul gedrag vertonen.

verder op matje terug komende.
Die weet gewoon dat wij mensen maar kleine opneukers zijn
en als hij doorloopt je gewoon plat op de grond ligt. Tong uitsteken
hij heeft gewoon geen respect voor je, ook niet al je je groot maakt.
Duw je hem opzij, wat ik eens gedaan heb, vreet hij je zo ongeveer op.
laat je dan zien dat je wat in je handen hebt en ook de indruk geeft dat je hem daadwerkelijk daar een optater mee geeft als hij door gaat, geeft hij zich over.
een tik geven is op dat moment niet nodig, omdat hij weet dat hij die ook echt wel krijgt.

Nog een voorbeeld van matje

ik ging kawa uit de wei halen, ze staan samen
matje staat 40 meter verder naar achter, maar word jaloers
en komt in volle galop, oren in de nek, mond open op je af.
ik maak me groot, roep wat van, ja waag het eens!!
geen effect, hij is nog maar 15 meter van me van daan.
ik zwaai met mijn halster touw en hij druipt af.

ook kawa moet af en toe matje nog weer wijzen hoe de grenzen zijn.
tijden is het genoeg om alleen maar de oren in de nek te draaien en matje is weg.
Zo heel af en toe probeert matje toch of hij zijn grens niet kan verleggen en krijgt hij een flinke optater van kawa en vertrekt dan.

denk je dan dat wij als mens dat niet ooit hoeven doen, bij sommige paarden?

En Myrdin, vraag maar eens aan Guusje, hoe pas matje meeliep toen ik kawa uit de wei haalde, hij deed niks, want hij weet dat ik hem op zijn flinker sla, maar die hele houding van hem, is dan niet een houding waarbij je fluitend de wei uit wandeld.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:46

Denk je trouwens dat Kawa nu écht de baas is van Matje???

Ik denk nog steeds dat het een om-en-om strijd is...

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:06

zou zo'n paard als Matje nooit zonder touw benaderen. Daarmee kan ik mijn ruimte opeisen en zijn klappen niet nodig, je moet alleen slimmer zijn dan het paard.
Voel me ook helemaal niet geroepen om Matje op zijn plaats te zetten want daar is dpb zelf sterk genoeg voor.
Ik zeg alleen dat mijn paardjes geen klappen hoeven te hebben, en ze ook niet willen bijten. Maar dat heb ik met ze opgebouwd. Bij een ander doen ze het misschien wel weer. Maar ja dat is ook zo want een paard is en blijft een spiegel van de mens.
Bij ons kan zo iedereen in de wei komen en er word niemand opzij gedouwd tot nu toe.!!! Maar kijk altijd hoe hun bui is daar kan ik wel uit opmaken of er mensen bij kunnen.
Wat betreft Matje... waarom is hij zo respectloos bezig? Heeft hij zoveel negativiteit meegemaakt?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:18

Myrddin schreef:
zou zo'n paard als Matje nooit zonder touw benaderen. Daarmee kan ik mijn ruimte opeisen en zijn klappen niet nodig, je moet alleen slimmer zijn dan het paard.
Voel me ook helemaal niet geroepen om Matje op zijn plaats te zetten want daar is dpb zelf sterk genoeg voor.
Ik zeg alleen dat mijn paardjes geen klappen hoeven te hebben, en ze ook niet willen bijten. Maar dat heb ik met ze opgebouwd. Bij een ander doen ze het misschien wel weer. Maar ja dat is ook zo want een paard is en blijft een spiegel van de mens.
Bij ons kan zo iedereen in de wei komen en er word niemand opzij gedouwd tot nu toe.!!! Maar kijk altijd hoe hun bui is daar kan ik wel uit opmaken of er mensen bij kunnen.
Wat betreft Matje... waarom is hij zo respectloos bezig? Heeft hij zoveel negativiteit meegemaakt?


Ik zou daar niet zo snel een antwoord op kunnen geven denk ik. Wel weet ik dat hij behoorlijk verwend overkwam toen ik net met hem begon. De eerste keer dat ik hem ging rijden kwakte hij me tegen de muur omhoog en hefte zijn achterbeen op,klaar om te meppen (en heel gericht kan ik je vertellen!)
Omdat mij in eerste instantie verteld was dat het een heel braaf paard was wist ik niet wat mij overkwam, RK stond er bij en ook zij wist niet wat ik moest doen, buiten dan zo snel mogelijk daar vandaan komen!!!!

De dochter van de eigenaar heeft toen direct daarna Matje op zijn plaatst gezet dmv een zweep en vertelde mij dat Matje mij gewoon aan het uitproberen was. Met die wetenschap ben ik Matje dan ook anders gaan benaderen en kwam ik er ook achter dat handen geen respect bij hem oproepen. De eerste tien keer ofzo heb ik dan ook met een zweep in de hand moeten zadelen. Zónder te slaan, dat wel! De aanwezigheid van de zweep was voldoende.

Met rijden is Matje ook vrij snel op zijn teentjes getrapt en het is de kunst om steeds de grens tussen hem iets nieuws aanleren en hem over de zeik te helpen, af te blijven tasten. Dan heb je er eigenlijk een heel goed paard aan. Maar is hij over de zeik, dan kun je gewoon afstappen, want ook na een minuut of 10 stappen aan de lange teugel krijg je hem niet meer voor elkaar. Het is eigenlij een heel sensibel paard en ik klinkt misschien negatiever dan ik bedoel, want het is een fijn dier om mee te werken, maar wel met een enorme gebruiksaanwijzing.

En nu, na een jaar, kan ik er redelijk goed mee uit de voeten, maar hij blijft dominant ten opzichte van mensen en andere paarden. Kawa is de enige die hem eens goed op zijn plaats zet, en daar ben ik dan ook heel blij om.

Ik vind het echter wel een uitdaging om met hem te werken en het gaat tot nu toe nog steeds bergop. Feit is wel dat ik regelmatig een stapje terug moet doen, en hij wat meer dingen van mij moet pikken. Maar dat is een kwestie van tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:16

Citaat:
zou zo'n paard als Matje nooit zonder touw benaderen. Daarmee kan ik mijn ruimte opeisen en zijn klappen niet nodig, je moet alleen slimmer zijn dan het paard

dan doe je niets anders als ik Lachen

Citaat:
laat je dan zien dat je wat in je handen hebt en ook de indruk geeft dat je hem daadwerkelijk daar een optater mee geeft als hij door gaat, geeft hij zich over.
een tik geven is op dat moment niet nodig


Citaat:
ik zwaai met mijn halster touw en hij druipt af

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:31

DePennyBitch"]
[quote="phoenix4ever schreef:
da's een duidelijk voorbeeld van paard leert de mens. paarden zijn super mensen trainers. beter dan andersom.



Verklaar u nader..... aub?
[/quote]

wat ik hiermee bedoel is dat, dat paard zijn baas/verzorger heeft geleerd dat bepaalde dingen niet kunnen. iets wat juist andersom zou moeten zijn.ik ben denk niet goed genoeg om zo'n paard te veranderen, maar er zijn zat mensen op nh gebied die dat wel kunnen. maar da's aan jullie natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:42

Wat leert hij ons dan?
Dat snap ik niet?
Dat hij je omloopt?
datd doet hij ook daadwerkelijk, behalve als je iets in je hand hebt, dat hebben wij hem dan weer aangeleerd Lachen

Maar zie mijn bovenstaande reactie, wat is daar nu zo anders als de NH manier?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:32

Ik denk dat er weinig verschil is in de twee verschillende manieren van aanpak, in het begin Ik zou zeker een touw meenemen, al is het alleen maar om mezelf te beschermen. Het is de aanpak daarna wat verschilt. Met nh pak je het probleem niet aan, als het zich voordoet, maar probeer je het te voorkomen. Ik zou dus niet wachten tot hij me plet tijdens het aansingelen.

Dat is altijd het probleem met nh, mensen verwachten dat het een soort snelle oplossing is, dat is het nooit. Je moet eerst respect opbouwen (en dan voor jou, niet voor een zweep of een banana-hose....) en het daarna pas gaan testen bij situaties waar het paard moeite mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:35

uh
Matje plet DPB nooit meer
dat was alleen de eerste keer, toen er gezegt was dat het een braaf paard was, wat niets deed en ze niets vermoedend de singel pakte en hij gericht naar voren stampte met het achterbeen en tegelijkertijd haar tegen de muur drukte.

Dus zie nog steeds geen verschil.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:50

Citaat:
En eens in de zoveel tijd, wil meneer gewoon klappen ofzo, want dan heeft ie ineens weer een periode, dat hij mij tegen de muur omhoog wil kwakken tijdens het aansingelen enzo. Nu weet ik inmiddels dat het foutste wat ik dan kan gaan doen, met mijn handen hem opzij duwen. Al mep ik hem maar met de hoevekrabber, dan is het goed, maar mijn handen......


Citaat:
Nu ik ruim 2 weken niet heb gereden (vakantie en later longontsteking) sta ik er ook helemaal niet gek van te kijken als ik de eerste keer dat ik weer ga rijden, weer een zweep nodig heb omdat meneer weer een trucje uit wil gaan halen.


dat maakte ik hier uit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:06

Hij plet niet meer, hij wil dat doen, maar laat het voortaan wel uit zijn kop.
een zweep erbij hebben is dan voldoende, heof je niet perse wat mee te doen.

tenminste de keren dat ik hem gezien heb, maar als DPB weer online zal ze zeker meer vertellen. want misschien heb ik het mis.

iig met het uit de wei halen, wat ik dagelijks doe, is iets bij hebben genoeg, je hoeft er dan niets mee te doen. Alleen maar laten weten dat je het bij hebt.
En jezelf natuurlijk zo opstellen dat hij je wel ziet staan Lachen

Vergeet verder niet, dat het een paard is wat in zijn verleden helemaal verwend is en zo zijn zin kreeg.
DPB rijd hem nog niet lang en iets wat 10 jaar heeft gemogen bij een dominant paard afleren doe je niet altijd in een weekje.

Als ik dan het verschil zie met Kawa, die eigenlijk dominanter is, maar wel altijd consequente aanpak heeft gehad , zou je zeggen dat kawa totaal niet dominant is.

Maar in de wei, staan nu 1,5 jaar lang samen, moet ook Kawa, Matje weer eens op zijn plek zetten en dan gaat het weer een poos goed.
denk dat je als mens zijnde dan niet wat anders moet doen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-04 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:19

Okee, even mijn visie (weer)

Ik hoef eigenlijk nooit meer te meppen bij Matje, maar ik moet wel regelmatig laten zien dat ik iets in mijn handen heb, anders probeert hij wel weer geintjes uit te halen.

Soms dan merk ik dat hij weer lekker dicht tegen mij aan gaat staan als ik aan de kant van de muur sta. Je ziet um dan denken "die wil ik pletten" maar dan hoef ik maar een borstel of hoofdstel in de lucht te steken en een dreigende stem op te zetten en het is goed.

Hij blijft dus proberen en dreigen, en hij moet keer op keer op zijn plaats worden gezet door mij. Zou ik één keer toegeven, dan is het einde zoek.

In een later tijdstip ga ik er uitgebreider op in, heb nu weinig tijd.

Greetz

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:39

runningkawa schreef:
Hij plet niet meer, hij wil dat doen, maar laat het voortaan wel uit zijn kop.
een zweep erbij hebben is dan voldoende, heof je niet perse wat mee te doen.


Ik denk dat je hier het verschil te pakken hebt. Ik zou geen genoegen nemen met een paard die er aan denkt om mij te pletten, maar dat alleen niet doet omdat ik een zweep in m'n handen heb.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:02

Ik ben zeker voorstander van eenmalig goed afstraffen......... zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als een paard (al is ie twee dagen oud) mij wil passeren (letterlijk of figuurlijk) dan krijgt ie van huis uit zo op zn flikker dat ie dat voorlopig wel even uit zn hoofd houd, buiten dit soort incidenten ga ik altijd heel ontspannen met de dieren om, ze zijn ook altijd best gek op me. Voorbeeld..... ik heb een haflinger merrie in de les die niet vooruit wil, zodra je er op gaat zitten gaat de handrem erop, bijna stakend..... als ik haar les geef dan heb ik altijd een longeerzweep bij me, geloof me ze kent m ondertussen......... maar het paard is altijd heel blij me te zien en tegenwoordig heb ik die onzin niet meer nodig.

Een andere lesklant van me heeft een soort fries Haha! van 2 jaar en die had problemen met wandelen...... zij hield het paard veel te vast en probeerde met kracht het dier te overtuigen bij haar te blijven..... ik meewandelen, eerst hengstenketting onderdoor, dan zweepje mee, klant snapte niet wat ik ging doen, dacht waarschijnlijk dat ik het dier wel ontzettend pijn ging doen....... liep het erf af, dier liep niet mee...... zweepje tik tegen dr kont ondertussen touwtje lekker losjes in de handen. niks geen last meer gehad, op de terugweg wilde het peerd wel naar huus..... effe rukkie aan touw tik tegen de borst en ik heb de hele terugweg met een los touwtje kunnen lopen........

Moraal van het verhaal even niet lief zijn voor je paard kan ervoor zorgen dat je veel liever voor je paard kan zijn Haha! Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:25

sanne83"]
[quote="runningkawa schreef:
Hij plet niet meer, hij wil dat doen, maar laat het voortaan wel uit zijn kop.
een zweep erbij hebben is dan voldoende, heof je niet perse wat mee te doen.


Ik denk dat je hier het verschil te pakken hebt. Ik zou geen genoegen nemen met een paard die er aan denkt om mij te pletten, maar dat alleen niet doet omdat ik een zweep in m'n handen heb.
[/quote]

Maar DAT is nu net het dominante in zijn karakter! Steeds maar weer proberen de grens op te zoeken, steeds maar weer een keertje testen.

Als je dat weet kun je in je handelen daarmee rekening houden en ik zie dan ook het probleem niet zo óm zo te handelen.

Je leert er mee omgaan zeg maar. Ik blijf gewoon consequent in mijn handelen, nee is nee en BLIJFT nee, doordrammen is een knal voor zijn kanus. Wat dan niet per definitie wil zeggen dat hij het twee maanden later weer probeert. En dat bedoelde ik ook met "hij wil gewoon eens in de zoveel tijd klappen ontvangen".

Matje is een geval apart. Wie hem kent, weet wat ik bedoel. Hij kan verschrikkelijk lief zijn, maar ook oprecht gemeen. Ik kan goed met hem werken, maar vertrouw hem nooit. Hij herkent mij én erkent mij als zijn baas, maar soms wil hij de baas wel ff tergen ja.... Alleen ben en blijf ik (jammer voor hem) de baas, die soms in welgemeende grove termen moet uitleggen dat dergelijk gedrag niet gewenst is.

Zie het als een zeer moeilijk opvoedbaar kind, je geduld wordt eindeloos op de proef gesteld, soms zijn er momenten van vreugde, soms kun je hem achter het behang plakken. Dominant is en blijft hij, ik ben realistisch genoeg dat hij dit na 10 jaar te hebben gedramd, gezeurd en zijn zin gekregen te hebben, niet zomaar afleert.

Wel kan ik er voor zorgen dat hij in ieder geval respect leert te krijgen voor míj, als zijnde zijn baas. En dat hij moet leren, dat het niet altijd zo kan gaan als hij het wil.

Ook met rijden is dat zo; ondanks dat Matje keurig op tijd gecastreerd is, wordt hij nog altijd gebruikt voor het schouwen, en gedraagt hij zich ook als een echte hengst (nee, hij is ook geen klophengst). Dat heeft hij nu twee keer tijdens het rijden ook geprobeerd (en dat is ENG, kan ik je vertellen, een ruin die ineens een merrie wil dekken, zonder dat je daar even het besef van krijgt). Maar meneer wordt door mij dan écht heel duidelijk verteld dat hij enorm afgeslagen gaat worden als hij niet heeeel snel bij de les komt EN blijft!

Kwestie van opvoeden, volhouden en doorgaan.... simpel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:48

sanne83"]
[quote="runningkawa schreef:
Hij plet niet meer, hij wil dat doen, maar laat het voortaan wel uit zijn kop.
een zweep erbij hebben is dan voldoende, heof je niet perse wat mee te doen.


Ik denk dat je hier het verschil te pakken hebt. Ik zou geen genoegen nemen met een paard die er aan denkt om mij te pletten, maar dat alleen niet doet omdat ik een zweep in m'n handen heb.
[/quote]
nee, daar neem ik ook geen genoegen mee.
Maar als een knol 10 jaar ziekelijk verwend is, is het al weer heel wat dat hij al weer normaal doet bij het zien van een zweepje.
en misschien is bij hem over een jaar alleen euh ook wel genoeg.

daarom zei ik een stuk terug ook, ik zou wel eens willen weten wat voor paard Kawa geworden zou zijn, bij iemand die hem niet optijd zijn grens aangeeft.
ik denk net zo'n etter als Matje, want van karakter is Kawa een grote etterzak. (al zie je dat zo niet meer)
maar door hem vanaf het begin te wijzen op de grenzen is het een heel fijn paard in de omgang, voor iedereen.

En, ik hoorde ergens dat een veulen niet dominant kan zijn, waarop ik heb gezegd dat die kennis van mij uit 1 stam elke keer aanvallende veulens kocht, daar heb ik nog geen antwoord op hoe dat nu kan Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:56

ik denk kawa inschattend, in die weinige tijd dat ik m gezien heb, dat het in verkeerde handen een paard was geweest die op zn 8 ste (uiterlijk) bij de slager had gestaan met het stempel levensgevaarlijk op zn voorhoofd.
Kawa is een fijn dier, gewoonweg omdat hij fijn opgevoed is.... het is een ontspannen paard. Maar in verkeerde handen denk ik dat het bloed in zn lijf gaat stromen en er zijn niet zoveel mensen die daarmee om kunnen gaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:03

dat denk ik dus ook Kim.

Ik heb een keer een compliment gehad, wat ik nooit meer vergeet, maar daardoor ook zeker weet dat mijn inschattingsvermogen omtrend kawa's karaker ook niet verkeerd is
En dat was het volgende

Niemand minder dan Emile en paul hendrix stonden, met nog een paar mensen, aan de zijlijn van het springen en gaven het compliment dat ik hem zo netjes rondreed en dat terwijl hij zo'n karakter had.

Zelf hebben ze moeder gekocht, toen ik Kawa al had.
en een volle broer en zus van hem (zelf gefokt weet ik niet)
Dus weten wat voor type paard het is en zien ook in 1 oog opslag wat voor karakter een paard heeft door hun ervaring.

O,ja in een ver verleden, durfde op de club helemal niemand Kawa te rijden, niet eens droogstappen, stond toen bekend als zijnde gestoord Tong uitsteken
Die club (rij ik niet meer) moesten hem nu eens zien Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:59

het is niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog
Ik probeerde alleen doormiddel van dit voorbeeld aan te geven wat het verschil zou zijn met de "normale aanpak" en de nh-aanpak.
Het is alleen jammer dat de nh-aanpak constant gezien wordt als een niet-consequente aanpak, terwijl dat absoluut niet zo is. Ik zou zelfs willen zeggen dat het consequenter is.
Tsja, als ik al het commentaar optel, waarbij mensen mij hebben gecomplimenteerd op mijn geduld, omdat als het hun paard was geweest ze allang een enkeltje slager had gehad.....
er zijn weinig paarden uit zichzelf perfect, perfecte paarden moet je zelf maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:03

je hoort mij niet zeggen dat het niet consequent is.
Ik word er juist moe van, dat er gesuggereerd word dat de niet NH aanpak niet consequent is of alleen maar op slaan gebasseerd is.

ik denk dat het wel of niet consequent zijn aan de mens invidueel ligt, niet aan de methode die hij/zij hanteerd.