[NH] Dominant veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

[NH] Dominant veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 22:19

Het veulen dat op stal staat bij mijn as. schoonzusje haar verzorgpaard, die inmiddels verkocht is, is nogal dominant.

Het is een vrij brutale merrie van bijna 1 jaar oud. Zolang jij direct de leiding neemt, en heel consequent bent, duidelijk laat merken wat je grenzen zijn, en haar af en toe hardhandig aanpakt (bijv als ze naar je trapt), is er na een tijdje niks meer aan de hand.

Helaas is mijn as schoonzusje niet zo'n held, en durft ze dat veulen niet helemaal aan te pakken. Alles gaat heel voorzichtig en ze is steeds heel erg op haar hoede. Maar dat veulen voelt dat ze zenuachtig/angstig is, en maakt er gelijk misbruik van.

Zijn er hier mensen die misschien wat "spelletjes" weten waardoor dat trutje leert wie er de baas is? En dat mijn schoonzusje er ook wat aan heeft?

Groetjes Danielle

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:13

Zoek eens op de 7 games van parelli

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:14

Is het geen optie om haar een tijdje in de opfok te gooien?
Zodat ze opgevoed wordt door andere paarden?

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:17

Een paard kun je niet voor de gek houden met een trucje, ze voelen en weten feiloos wanneer ze de baas kunnen zijn...
Wat Richtje zegt, in de opfok is het beste, dan leren haar kudde genoten dat ze respect moet hebben voor andere wezens.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:11

jep ik denk dat een opfok toch echt het beste is.
Een veulen zal nog niet veel snappen van mensen, maar iig meer van paarden.

Voor de rest hoop k voor je dat et beter word

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 17:02

Ze staat wel bij een 1,5 jarige welsh pony dus ik denk dat ze daar ook wel wat van leert. Maar omdat het helaas niet mijn eigen veulen is heb ik daar natuurlijk niet zoveel over te zeggen..

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:52

nee daar heb je gelijk in het is niet jouw veulen en daar heb je idd nix over te zeggen wat je wel kan doen is met de eigenaren praten.
en je as schoonzusje in dr koppie prenten dat zij de baas moet zijn.
een vorig veulen van mij was ook zo en die heeft me dus gewoon een keer recht in mijn gezicht getrapt. (tis een veulen maar t komt hard aan.)
ik was toen de box in gelopen en ik heb dat veulen een paar rotschoppen gegeven.
nou kunnen jullie dit zielig vinden maar dat is het niet.
als je genoeg verstand van paarden heb dan weet je ook dat als je een veulen nix afleert dat hij het blijft doen ook als tie ouder is.. en dat is niet de bedoeling..

dus leer haar dat ze streng moet zijn en niet bang hoeft te zijn om hem een keer flink op zijn k l o t e te geven.
het is voor haar eigen bestwil en op een dag zal dat veulen respect voor haar tonen.
geloof me

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:05

Promessa schreef:
nee daar heb je gelijk in het is niet jouw veulen en daar heb je idd nix over te zeggen wat je wel kan doen is met de eigenaren praten.
en je as schoonzusje in dr koppie prenten dat zij de baas moet zijn.
een vorig veulen van mij was ook zo en die heeft me dus gewoon een keer recht in mijn gezicht getrapt. (tis een veulen maar t komt hard aan.)
ik was toen de box in gelopen en ik heb dat veulen een paar rotschoppen gegeven.
nou kunnen jullie dit zielig vinden maar dat is het niet.
als je genoeg verstand van paarden heb dan weet je ook dat als je een veulen nix afleert dat hij het blijft doen ook als tie ouder is.. en dat is niet de bedoeling..

dus leer haar dat ze streng moet zijn en niet bang hoeft te zijn om hem een keer flink op zijn k l o t e te geven.
het is voor haar eigen bestwil en op een dag zal dat veulen respect voor haar tonen.
geloof me


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Opvoeden die handel!!
Doe je dit niet... bestaat de kans dat het zich alleen maar gaat verergeren. Als ze niet de baas durft te zijn raad ik haar te stoppen...

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:06

Ik vind een jaarling echt nog te jong voor het serieuze NH werk. Je kunt natuurlijk wel wat basisdingetjes doen, maar dat redt je ook zonder Parelli, daar heb je gewoon wat gezond verstand voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:08

In de opfok, maar dat gaat blijkbaar niet

dan zijn het de opties of goed opvoeden of ervan afblijven.
want anders krijg je een mega etter knol, die ik niet graag als 3 jarige aangeboden zou krijgen om zadelmak te maken, want dat zijn dan verschrikkelijk k..knollen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:12

Misschien zijn de Sjuimgames wat voor haar? Haha! Knipoog
Men neme een zweep waar je leuk mee gaat frutten, en als ze niet lief is:
*knal*
Dat soort spelletjes snappen ze heeel snel hoor, ik zou voorstellen of jij je schoonzus niet een paar keer kan begeleiden zodat ze wat meer zelfvertrouwen krijgt.

[edit]
Plaatje van 1 van de games:
Afbeelding
[/edit]

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:50

nou sorry maar met dat spelltetje ben ik het totaal niet eens..
doe het op een natuurlijke manier wees lief voor het veulen je kan natuurlijk ook niet verwachten dat een veulentje je in een keer begrijp.
misschien helpt dat wel maar ik ben het er niet mee eens.
ik vind dat je het dan een beetje uitlokt je zit gewoon te wachten op een moment dat je hem een knal kan geven en zoiets moet je niet afwachten..
sorry maar ja ieder zijn eige mening..

en ik ben het met andere eens als ze er nix aan doet kan ze er beter mee stoppen want het word anders echt een gevaarlijk paard als je hem wilt inrijden.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:57

Ooit wel eens gezien hoe paarden het in de kudde doen?
Geeft een paard een hoger in rang staand paard een knauw, dan krijgt hij die dubbel zo hard terug.
Duidelijkere taal is er niet, ook niet voor veulens.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen in elkaar rossen of een corrigerende (maar genadeloze) tik, probleem is echter dat de meeste een klopje geven ipv die tik, dàt is pas onduidelijk en gemeen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:59

ja oke dat begrijp ik maar tog ik vind dat je er op gaat wachten om hem te slaan en dat vind ik oneerlijk tegenover het veulen.
maar ja jij mag het doen daarom zei ik al ieder zijn eige meining maar ik doe het niet met mijn veulentje..
ik ga het niet afwachten als hij vervelend is en hij vraag er zelf om oke dan krijgt tie een tik maar ik ga er niet op staan wachten.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:05

een veulen hardhandig aanpakken. zo wiezo een paard hardhandig aanpakken is niet de juiste weg.

probeer idd eens de 7 games van parelli.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:06

Hardhandig hoeft niet, consequent wel.
en een tik moet ook wel begrepen worden als een tik, niet als een leuk spelletje Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:07

Sjuimpje schreef:
Ooit wel eens gezien hoe paarden het in de kudde doen?
Geeft een paard een hoger in rang staand paard een knauw, dan krijgt hij die dubbel zo hard terug.
Duidelijkere taal is er niet, ook niet voor veulens.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen in elkaar rossen of een corrigerende (maar genadeloze) tik, probleem is echter dat de meeste een klopje geven ipv die tik, dàt is pas onduidelijk en gemeen.


ja alleen vergeten mensen dat er een hoop vooraf gaat voordat een paard een tik uitdeeld, omdat mensen die kleine tekens niet waarnemen of herkennen, dus is gewoon wegt een tik uitdelen geen goede oplossing.

het paard zal de klap niet begrijpen en alleen maar bang voor je worden en ik neem aan dat je niet zo'n relatie met je paard wil.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:09

Stuur die juf van wie dat veulen is eens op een cursus "omgaan met paarden, zonder getrut", ik denk dat ze daar wel wat van opsteekt. Ze zal namelijk moeten leren wanneer ze haar paard duidelijk moet begeleiden in zijn gedrag, wanneer hij een knuffeltje nodig heeft en wanneer hij gerustgesteld moet worden. Ze moet dus leren lezen wat er in het paard omgaat: aandachttrekkerij, speels, bang, voorzichtig, onzeker, overmoedig, enzovoort.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:19

ga een week je eemiel voesten (lol dat klinkt zo stom) of ga de parelli cursussen doen, maar ga geen veulen trachten op te voeden als je geen verstand van ze hebt, want dat eindigt in een groot drama.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:23

phoenix4ever schreef:
ga een week je eemiel voesten (lol dat klinkt zo stom) of ga de parelli cursussen doen, maar ga geen veulen trachten op te voeden als je geen verstand van ze hebt, want dat eindigt in een groot drama.



Maar als je het nooit doet leer je het nooit ook. En iedereen maakt wel eens een fout. Vaak is die fout dan nog te herstellen...
Als je hier niet ingrijpt word het gewoon een draak Extreme duivel
Of dat meisje/ vrouw moet stoppen met verzorgen of harder aanpakken die handel!! Anders kan ze er straks helemaal niets meer mee. Het is beter om het nu uit handen te geven en er later een leuk paardje aan over te houden
En ik ben geen voorstander van slaan.... Maar soms kan je niet anders... Hoe straf je meer als het een tik te verkopen? Het hoeft geen pijn te doen als ze er maar van schrikken!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:31

tuurlijk is het goed als ze het zelf leert, maar doe het dan onder goede begeleiding.
slaan ben ik echt op tegen. het is niet de enige manier om een paard te laten zien dat je ergens niet blij mee was, maar wel de juiste manier om je paard bang te krijgen.
ik heb zelf ook meerdere veulens opgevoed. sterker nog nog even en ik mag weer mensen helpen bij ons op stal met hun andalusieres. niet dat ik mezelf goed vind, maar ik heb er wel veel van geleerd. waardoor ik ook weet dat 1. slaan niet de oplossing is 2. als je veulens niet begrijpt je beter een ander paard kunt gaan zoeken(omdat het levengevaarlijk kan worden) . verder is het haar keuze en hoop ik voor haar en het veulen dat ze een goede menier zal vinden en als ze hulp nodig heeft wil ik haar best helpen, maar het beste is iemand in de buur6t die haar kan helpen of een cursus emiel voest of parelli

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:34

Ik vind het wel erg overdreven om te zeggen dat je een paard nooit mag slaan. Als je terecht een tik uitdeelt, dan kan het paard echt wel de link leggen hoor, ze zijn niet achterlijk.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:40

hmm beter ga ik deze discussie niet aan, want daar verschillen de meningen over en zullen we nooit uitkomen. ik sla alleen als het echt dreigt fout te gaan. net als van de zomer dat ik exel weer terug de wei in bracht zij netjes draaide bij het hek daarbij een paard aan raakte die wilde gaan slaan terwijl ik er tussen stond toen heb ik een brul gegeven. oh en niet eens gesklagen oeps fout voorbeeld hihihi anyway mag duidelijk zijn dat ik schreeuwen en slaan bewaar voor als ik dreig plat gewalst te worden of een tik dreig te krijgen.
nu ben ik van ,mening dat goed opgevoeden paarden niet door mensen heem walzen en niet schoppen als er mensen tussen staan, maar tja dit was ook niet mijn paard. nou moeten die van mij ook nog het parelli programma door lopen hoor hihi.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:37

Promessa schreef:
ja oke dat begrijp ik maar tog ik vind dat je er op gaat wachten om hem te slaan en dat vind ik oneerlijk tegenover het veulen.
maar ja jij mag het doen daarom zei ik al ieder zijn eige meining maar ik doe het niet met mijn veulentje..
ik ga het niet afwachten als hij vervelend is en hij vraag er zelf om oke dan krijgt tie een tik maar ik ga er niet op staan wachten.

Ik denk dat jij mij verkeerd begrepen hebt,
die foto die ik geplaatst heb is een geintje Haha!

Tuurlijk ga je niet met een zweep staan te wachten tot het veulen de fout ingaat, daar kan je gewoon op wachten want een veulen verveeld zich nou eenmaal snel en kan geen minuten lang stilstaan, net als elke kleuter.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:21

Green on green makes black and blue Haha!
Een jong paard met iemand die hierin geen ervaring heeft is meestal geen goede combinatie. Dan is het vaak leiden of geleid worden. Ik denk dat je schoonzus moet gaan leren om duidelijk te worden in wat ze wil naar de merrie toe. Je kan wel streng/harder gaan worden maar als voor de merrie dan nog niet duidelijk wordt wat de bedoeling is heeft het nog geen zin. Dan zal ze alleen maar nog agressiever worden. En al goed op de signalen letten. Als ze goed op de lichaamstaal/uitdrukking van de merrie gaat letten zie je van te voren al wat er aan zit te komen. Als je hierop inspeelt (soms is alleen de aandacht afleiden of iets vragen al voldoende) voorkom je een hoop ellende en kan je e.e.a. in de juiste richting sturen. Assertief zijn en niet agressief.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers