[NH] Dominant veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:36

ben ik net een heel verhaal aan het typen, zie ik dat cornelie praktisch hetzelfde heeft opgeschreven, haha
ik sluit me daar dus volledig bij aan,
een paard is een spiegel, al sta je bij wijze van spreken met 20 longeerzwepen in je hand, maar je bent bang of kent de techniek niet goed en bent niet consequent en duidelijk, dan lukt het je niet...
vind het heel logisch dat het veulen haar gewoon gaat testen, kijken waar haar grenzen liggen enzo, en daar kan ze dus duidelijk overheen...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:17

helemaal mee eens. geen worden meer om aan toe te voegen.
als parelli zegt

a horse doesn't care what you know untill he know how much you care

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:33

En dat leer je niet alleen bij parelli, maar ook bij een echte paardenman Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:34

jups maar dan wel een echte en nie zo'n neppe Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:44

Een neppe kan alleen maar meppe Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:36

haha ach je hebt gelijk helaas en dan lach ik ook nog bad bad me Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:19

Hey mensen, ten eerste bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik er echt wat aan heb. Ik weet dat het veulen ook wel weet wanneer ze te ver gaat, maar het is moeilijk om dat op een goede manier af te straffen. Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het zweep spelletje. Ik denk dat ze er dan later misschien alleen maar bang voor is, en als je het dan een keer om rijtechnische redenen nodig hebt, dat dan alles in de soep loopt.

Ik weet wel dat het moeilijk is voor mn schoonzusje om de juiste weg te vinden voor haar en het paardje, maar ik hoop dat ik haar er mee kan helpen.
Ik denk ook dat de Parelli games misschien nog een beetje te zwaar voor het paardje zijn, en zeker voor mn schoonzusje. Het paardje kan volgens mij alleen nog maar aan een touwtje meelopen.

Zelf doe ik gewoon een soort spelletjes met haar waardoor ze doorkrijgt dat niet zij maar ik de baas ben. Bijv. aan haar oren zitten. Ze vind dat niet leuk, maar ze zal het toch moeten leren. Dus gewoon over haar hals wrijven, en dan op een gegeven moment aan der oren zitten. En natuurlijk volhouden als ze protesteerd. Of op haar plaats zetten, het commando "ho" geven en zorgen dat ze blijft staan. 1 stap naar voren is ook weer een stap terug.

Kunnen jullie vertellen of dit goede dingen zijn? Of hebben jullie nog meer ideen? Ik merk wel dat ze na een kwartier ofzo wel beter gaat luisteren. Ook trekt ze soms zo'n snoet dat het lijkt alsof ze heel verbaasd naar me staat te kijken. Lijkt wel grappig Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:48

Mocht je wat met parelli willen doen dan kan je wel al de eerste 2 oefeningen doen. De eerste is de friendly game, gewoon overal aanraken en met van alles en nog wat. De tweede is de porcupine en dat lijkt mij ook niet verkeerd in deze situatie. Dit is wijken voor druk. Waar jij je hand ook legt op haar lichaam, dat deel moet dan aan de kant. Dus op de borst ( achterwaarts), op de flank (om), op de neus (achterwaarts), achter de oren ( hoofd omlaag) op de schouder/kaak (voorhand omzetten) noem het allemaal maar op.

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:42

Gooi het paard een jaar in een kudde zodat het door 'kuddegenoten' opgevoed wordt. Niet tussen leeftijdgenoten, maar tussen volwassen paarden die het veulen op een paardmanier opvoeden en sociaal gedrag bijbrengen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:22

best raar dat het nog NATURAL horsemanship heet he,
het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat je op een respectvolle manier met je paard omgaat (zei parelli zelf ook op de savvy-day in Keulen )

(beetje offtopic Clown)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:49

parelli is zeker niet te zwaar en ik kan het je echt aanraden. het paardje dwingen jouw aanraking te accepteren is ook niet de juiste weg. je moet het moeten weg laten.
daarmee bedoel ik kom bij je paard om te genieten en niet omdat je iets van hem moet. dat scheelt de helft.
wil je aan zijn oren zitten kun je dat beter stukje voor stukje doen, dus steeds iets dichterbij, maar terug trekken voordat je over de acceptatie zone komt. zo mag je heel snel overal aanzitten en leert het paardje je te vertrouwen.

zoals ik eerder zei: a horse doesn't care how much you know untill he knows how much you care.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:37

In een kudde vallen er idd op de lagere rangen regelmatig klappen. Maar het hoogste paard hoeft maar te kijken en men gaat aan de kant. Die hoeft niet te vechten of met een zweep klaar staan.
Dat dier dwingt respect af door zijn houding zijn eerlijkheid en hij zorgt goed voor zijn kudde.
Dit is een lange weg maar een nobel streven voor ons mensen.
En dat kan via vele wegen als je er maar in gelooft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:40

maar helemaal in het begin heeft die ook wel eens een klap uitgedeeld
later weet dan een ander paard dat er echt niet mee te sollen is en is idd boos kijken genoeg.

en dat is precies wat je doet met consequent bezig zijn

Boos op hem zijn als het moet
in het begin misschien wel met een tik, later is een euh genoeg

maar ook lief zijn als het moet

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:42

Moet nog wel even zeggen dat ik ook wel eens een klap geef, maar doe dit eigenlijk altijd uit onmacht. Want vaak veroorzaak ik het probleem door mijn eigen gedachten, gevoelens en onzekerheden.
Maar als ik vrij ben van dat alles gaan ze aan de kant op een aanraking of gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:46

nou als kawa bv bijt, krijgt hij toch echt een dreun en dat is dan niet uit onmacht
maar omdat hij donders goed wet dat hij dat niet mag proberen

kawa is in de wei de baas, zelfs over Matje, wat niemand verwacht.
Dus als ik die niet direct lik op stuk geef en al die jaren al gegeven had, zou ik niet willen weten wat voor etter dat zou zijn geworden.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:55

runningkawa schreef:
nou als kawa bv bijt, krijgt hij toch echt een dreun en dat is dan niet uit onmacht
maar omdat hij donders goed wet dat hij dat niet mag proberen

kawa is in de wei de baas, zelfs over Matje, wat niemand verwacht.
Dus als ik die niet direct lik op stuk geef en al die jaren al gegeven had, zou ik niet willen weten wat voor etter dat zou zijn geworden.


En Matje IS een super-etter van de eerste rang wat dat betreft!!!

Ik weet het, ik heb het genoegen hem te rijden..... Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 22:14

Myrddin schreef:
In een kudde vallen er idd op de lagere rangen regelmatig klappen. Maar het hoogste paard hoeft maar te kijken en men gaat aan de kant. Die hoeft niet te vechten of met een zweep klaar staan.
Dat dier dwingt respect af door zijn houding zijn eerlijkheid en hij zorgt goed voor zijn kudde.
Dit is een lange weg maar een nobel streven voor ons mensen.
En dat kan via vele wegen als je er maar in gelooft...


Zoiets heb ik ook als een soort van NH van mijn vroegere instructrice (PeppySan hier op bokt geleerd) Er was nl een haflinger die geen milimeter respect voor je had. TOen heeft ze me het volgende geleerd.

Ik moest die maflinger aan de longe doen ( omdat we de bak niet af konden zetten en de ruimte dus anders te groot was) en den met hem door de bak gaan lopen. Ik moest er een zweepje bijhouden. Op een gegeven moment moest ik dan druk op zijn schouder geven. ging hij niet voor mij op zij, dan moest ik hem "wegjagen" (dan liep hij dus aan de longe) en eigenlijk joeg ik hem dan weg uit de "kudde". Ik moest met de voorkant van mijn lichaam naar hem toe blijven draaien en hem aankijken zeg maar.
Op het moment dat hij dan zijn hoofd liet zakken en begon te kauwen (teken van onderdanigheid) dan moest ik hem mijn zijkant (kwetsbare kant ) naar hem toedraaien en hem niet meer aankijken. Dit was da het teken van ok, je mag weer in de kudde. Als hij dan kwam even rustig met hem staan, en vervolgens het spelletje weer op nieuw.

Ik moet zeggen dat dit wel hielp. Hij was een beetje hardleers, maar op een gegeven moment kreeg hij wel meer respect voor me en duurde het minder lang tot dat ik hem weer weg moest jagen.

Helaas kan dit nog niet met het veulen, omdat ik geen kleine afgezette ruimte heb, en het dier natuurlijk nog niet aan de longe kan zetten.

Wat vinden jullie van deze manier??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:17

En jij mag dat bij Matje komen doen Tong uitsteken
of Myrdinn, want daar is het dichter voor bij

hem weg duwen in de wei
kijken of hij zijn hoofd laat zakken

kauwen doet hij dan wel, maar niet op die manier die jij bedoeld Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 22:23

Haha! nee idd niet! maar ik vrees dat het gras dan meer aandacht krijgt als ik... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:27

nou, dat was niet direct wat ik bedoelde

matje is erg dominant, als je die weg duwt, zomaar, dan pakt hij je genadeloos

zonder zweep, touw of iets anders in je hand, kun je je groot maken wat je wilt hij valt je aan.

Met gewoon binnen zetten en hij komt in draf aan en je hebt niets in je hand, loopt hij je gewoon om.
en ik weet echt wel hoe ik me groot moet maken in paardentaal.
maar daar geeft hij geen zak om.

daar wil ik wel eens wat NH mensen mee aan de gang zien, zonder dreigen van het touw.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:35

Volgen mij is toch het beste hem door andere paarden de eerste twee levensjaren te laten opvoeden.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:36

Volgen mij is toch het beste hem door andere paarden de eerste twee/drie levensjaren te laten opvoeden, in kuddeverband.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:15

Sjuimpje schreef:
Ooit wel eens gezien hoe paarden het in de kudde doen?
Geeft een paard een hoger in rang staand paard een knauw, dan krijgt hij die dubbel zo hard terug.
Duidelijkere taal is er niet, ook niet voor veulens.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen in elkaar rossen of een corrigerende (maar genadeloze) tik, probleem is echter dat de meeste een klopje geven ipv die tik, dàt is pas onduidelijk en gemeen.


Ik weet inderdaad hoe het in een kudde gaat ja. En heb ik drie maanden studietijd geen enkel veulen een knal zien krijgen. Zelfs papa de hengst gebruikt hooguit zijn vuilste blik maar zal zijn veulens met geen been aanraken.

Ik zou me eerder gaan afvragen, waarom trapt dat veulen? Want in de kudde trapt een veulen nl ook niet. Hier wel duidelijk het onderscheid zien tussen spel en agressie, is het agressie dan zou ik zeer zeker een oorzaak zoeken want dan is er al ergens iets goed mis gegaan. Is het spel zal je dit inderdaad moeten oplossen dmv vertrouwen winnen, en een correctie op zijn tijd kan in mijn ogen geen kwaad.

Maar laat hem liever nog even lekker veulen zijn en bemoei je niet met hem!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:09

Misschien doe ik dat nog wel eens, maar ik ben niet iemand die gaat zeggen dat ik alle paardjes op zijn plaats krijg.. daar ben ik nog veels teveel voor in de groei... kan je wel zeggen dat ik bij mijn eigen paarden geen klappen hoef uit te delen.
Als dat wel moet lig het altijd aan mij. Dat is wat zij mij hebben laten zien en ervaren in de tijd dat ik ze helemaal zelf verzorg.
Noem het een vorm van meditatie maar er is een brug tussen mens en paard en daarin hoeft geen geweld te zijn. Iets wat Klaus ook zegt.
Heb deze brug meerdere malen meegemaakt.
En als ooit het tegendeel bewezen wordt dan ben ik de eerste die jullie gelijk geeft. Maar ik geloof erin dat het zonder geweld kan. En tot nu toe gaat het ook zo tussen mijn paardjes en ik.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:20

runningkawa schreef:
nou als kawa bv bijt, krijgt hij toch echt een dreun en dat is dan niet uit onmacht
maar omdat hij donders goed wet dat hij dat niet mag proberen

kawa is in de wei de baas, zelfs over Matje, wat niemand verwacht.
Dus als ik die niet direct lik op stuk geef en al die jaren al gegeven had, zou ik niet willen weten wat voor etter dat zou zijn geworden.


als ie bijt, maar hij hoort helemaal niet te bijten, die van mijn denken daar niet eens aan ewn dat heb ik er niet uitgesklagen. ik heb ze genegeerd. vaak is bijten een reactie op iets wat wij doen, wat het paard irriteerd, dus houd altijd in de gaten of het wel eerlijk is. en bijten is het spelen van de porqupine game(mits het een gezond paard betreft)
de rede dat ik die van mij daar nooit op heb gestraft is omdat ik er een aanleiding voor heb gegeven over het algemeen. met negeren is het er zo uit. of speel de poqupine game met de vriendly game.

veulens bijten vaak om dingen te onderzoeken. paarden hebben geen handen dus zullen ze hun mond moeten gebruiken. afstaffen is in dit geval niet op zijn plaats, maar duw hem weg en negeer hem verder, sym heeft ook haar hap fase gehad hoor, maar nu is ze de enige van haar leeftijds genootjes die niet meer hapt in mensen.

en ach verder moet iedereen het voor zich weten. als je maar goed na denkt voordat je een klap uitdeelt.