[NH] Dominantie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

[NH] Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:08

Ik vraag me al een poosje af of wij door het loswerken ed, onze paarden minder dominant maken, of laten wij zien dat wij nog dominanter zijn?


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:32

Hee dat is een leuke vraag. Ik denk van beide kanten.

Je laat zien aan je paard dat jij boven hem staat, waardoor hij zich niet meer dominant tegenover je steld. Zou iemand anders met je paard gaan werken dan zou je paard dus wel weer dominant zijn.

Ma ja wat is nu precies dominant. Vaak komen lichamelijke problemen en het niet begrijpen van het paard over als dominantie van het paard.
Het is dus de kunst om dominantie uit elkaar te houden met het niet kunnen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:34

uh het paard word niet minder dominant. in de kudde zal hij zijn positie behouden, dus dat veranderd niet alleen laat je, je paard zien dat je dominanter bent en dus je plek als leider waard bent.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:42

een paard moet gewoon zijn plaats weten, dwz ondergeschikt aan de mens. ik denk met loswerken dat die band bevestigt wordt maar dat er tegelijkertijd ook vertrouwen mee wordt gegeven, en dat blijft het belangrijkste! Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:48

Ik denk altijd: leiden of geleid worden.
Een paard schijnt ook zo te denken. Als jij dus niet voldoende vertrouwen en leiderscapaciteiten uitstraalt zal je paard dus de leiding moeten nemen.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:14

josien schreef:
Ma ja wat is nu precies dominant. Vaak komen lichamelijke problemen en het niet begrijpen van het paard over als dominantie van het paard.
Het is dus de kunst om dominantie uit elkaar te houden met het niet kunnen.

Dominantie is dus weten wat er gevraagt wordt maar het gewoon verrekken om te doen of het juist zo lomp te doen dat de halve bak is omgeploegt. Zoals Ascot doet.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:16

Ik vraag me ook vaak af of dominatie niet per situatie verschilt. Dus dat je soms beurtelings de leiding hebt......al is dat niet atlijd de bedoeling...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:24

Dominantie is niet het verrekken om te luisteren, maar jouw niet waardig vinden om te luisteren. Dominantie moet je verdienen en dit kun je weer op veel manieren doen.

Geweld krijg je geen dominantie maar een angstig paard die als het kan toch doet waar hij zelf zin in heeft.

Biepmiep, jij behoort altijd de leiding te hebben. Jij hebt de eind beslissing dus het is mogelijk om je zelf als het waren meer terug te trekken om zo het paard de gelegenheid te geven zelf dingen op te lossen. Maar ook in deze situatie's heb jij de leiding. Je vraagt enkel even niks. Je geeft het paard de gelegenheid om zelf dingen te doen, dit door een commando van jouw kant.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:32

josien schreef:
Biepmiep, jij behoort altijd de leiding te hebben. Jij hebt de eind beslissing dus het is mogelijk om je zelf als het waren meer terug te trekken om zo het paard de gelegenheid te geven zelf dingen op te lossen. Maar ook in deze situatie's heb jij de leiding. Je vraagt enkel even niks. Je geeft het paard de gelegenheid om zelf dingen te doen, dit door een commando van jouw kant.


Aha dat bedoelde ik ook.
Soms wist ik het even niet en liet hem zelf zijn weg zoeken. Ging prima.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 20:20

Toch is smurf tov andere paarden ook vele minder heftig geworden, sinds ik zo met hem bezig ben. Hij pikt veel meer van de shetten ed. Misschien ouderdom, misschien een verandering in dominatiepositie..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers