[LO] Pony van 2 al longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:01

Sjonniej jij schreef dat de min leeftijd bij mennen 5 jaar is maar dat is niet zo. Je mag al mee doen met 4 jaar!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:46

Veranderd in nieuwe regelementen!!
Springen is wel terug naar 3 jaar, vind ik helemaal idioot!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:53

ík zou er ook pas op zn 3e mee beginnen,dat is de normale leefdtijd!!
(lijkt mij)....,longeren kun je over een 1/2 jaartje wel mee beginnen...suc6

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:09

Kan wel hoor, als je haar/hem niet te hard laat werken en er voorlopig nog geen zadel op legd!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:14

Punkies:
Hoezo niet longeren met een zadel?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:16

Ik vind dat je best een twenter al kunt longeren. Je kunt hem nog niet echt laten werken maar wat is er mis mee als hij al stemcommando's leert? En dan kun je op 2,5 jarige leeftijd hem laten werken aan de longe. Dus volgens mij kun je een 2-jarige best aan de longe laat lopen zolang je hem maar niet echt keihard aan het werk zet.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:31

Ik snap werkelijk het voordeel niet om een twenter te gaan longeren. Een twenter hoort met zijn of haar weidegenootjes in het land te lopen. Op driejarige leeftijd, liefst nog later dat ligt natuurlijk aan het paard kan er begonnen worden met zadelmak maken.
Een twenter longeren zorgt voor slijtage, zoals ieder paardeneigenaar hoort te weten. Ook kan je er voor zorgen dat je na een jaar een compleet verknoeid paard zadelmak moet maken, een paard wat al heel veel foefjes heeft bedacht om onder het werk uit te komen. Dit zorgt er dan voor dat de tijd die je dacht te besparen juist veel langer gaat duren.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:41

Wat heb je er ook aan dat een paardje an 2.5 al alles kan?
Het is beter voor het paard dat hij alles op 3.5 jarige leeftijd de helft kan. Als hij zo jong is kan hij het psychisch echt niet allemaal bijhouden!

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:05

Bokt weer op zijn best! Ik longeer jonge paarden ook, wel met mate en beleid en op een grote cirkel, en ik heb er nog nooit nadelige gevolgen van gezien.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:45

promptertje schreef:
Bokt weer op zijn best! Ik longeer jonge paarden ook, wel met mate en beleid en op een grote cirkel, en ik heb er nog nooit nadelige gevolgen van gezien.



Ieders eigen mening zullen we maar zeggen. Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:54

promptertje; wat vind jij jong? En er is een verschil tussen weten waar je mee bezig bent en het niet weten...

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:13

Sjonniej schreef:
promptertje; wat vind jij jong? En er is een verschil tussen weten waar je mee bezig bent en het niet weten...


Jong? 8 maanden? Twee jaar? Longeren wil bij mij trouwens zeggen niet intensief werken, maar heel jong al de stemcommando's aanleren, en 1 keer per twee weken een 5 minuutjes aan de longeerlijn, als gehoorzaamheidsoefening en niet als training. Is bij het voor de kar beleren daarna heel zinvol, als ze de stemcommando's al kennen.

Natuurlijk ga je zo'n jong diertje niet intensief longeren, maar bij mij lopen ze niet t/m hun derde alleen maar in het land. Wie denkt dat het schadelijk is: kom mijn 18-jarige merrie die nog dagelijks gereden wordt even bekijken, m.n. het beenwerk Lachen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:35

ik blijf van mening dat als je een twenter gewoon op de grote volte laat lopen(ik heb het expres niet over werken) dat dan helemaal geen kwaad kan. Zo kan je hem al een paar stemcommando's leren. Je moet hem natuurlijk niet keihard aan het werk zetten maar gewoon 10 minuutjes op de grote volte kan echt geen kwaad. Jong geleerd is oud gedaan! Ik ga ook al met jaarlingers langs de weg wandelen. Daar leren ze alleen maar van