[AR] Achenbach in marathon .. ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:42

De menner wie ik groom die reed een marthon met het achenbachsysteem maar dat was gewoon geen doen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:24

Het is in ieder geval een grote kwestie van aangeleren.
Ik heb net dressuur getraind en heb van het veld naar huis eens een stukje met 2 handen gereden, maar ik vind het echt helemaal niets. Waarom? Omdat ik gewent ben 2 leidsels in mijn linkerhand te hebben. Ik denk ook dat ik te grote ophoudingen ga maken dan nodig is als ik zo af en toe niet word tegengehouden door het 'tussenstukje'. Mijn pony reageert op de kleinste hulpen, maar in het heetst van de strijd wil ik toch teveel gaan sturen, conclusie buitenteugel hangt helemaal los en hij vliegt weg over de buitenschouder. Dus ik ben zo af en toe ook zeker wel blij dat ik word tegengehouden in mijn bewegingen.
Een andere punt:
Ik zie teveel menners die de bocht omgaan door met hun binnenleidsel tot achter de schouder te komen. Dit is toch een rotgezicht mensen?? Of ligt dat aan mij? Echt paardvriendelijk lijkt het me ook niet. De menners die achenbach rijden kunnen dit niet en is het leuker om naar te kijken.
Ik wil verder niemand persoonlijk aanvallen hiermee, maar het is toch een klote gezicht als iemand de bocht omgaan door zijn binnenarm bijna uit de kom te draaien. Als je achenbach rijd is dit niet nodig en ik denk dat als je je pony/paard goed traint (dressuurmatig) dat het ook helemaal niet nodig is en dat je alleen maar de mond van je pony/paard kaport trekt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:26

Ik rij wel zeker achenbach, wel in de dresuurhouding dan. Want in de uitgangshouding is het inderdaad niet te doen.
http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... nbach1.JPG Daar een paar uitvergrote foto's tijdens marathon's en indoorparcoursen in de buitenlucht. Als je het niet geloofd...Kom eens kijken als ik wedstrijd heb.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:05

lageveld schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp wat het verkorten te maken heeft met het bokkussen in het midden.


Wanneer je bokkussen rechts staat op het rijtuig moet je toch wel een keer overpakken bij een (scherpe) wending naar rechts. Het paard komt dan veel dichter bij je. Wanneer je linksaf gaat gebeurt het omgekeerde natuurlijk Lachen
Met de bokzetel in het midden is de afstand tussen je handen en de mond van het paard veel constanter in de wendingen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Lageveld en Sjonniej Tong uitsteken

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 00:07

Sjonniej schreef:
Ik rij wel zeker achenbach, wel in de dresuurhouding dan. Want in de uitgangshouding is het inderdaad niet te doen.
http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... nbach1.JPG Daar een paar uitvergrote foto's tijdens marathon's en indoorparcoursen in de buitenlucht. Als je het niet geloofd...Kom eens kijken als ik wedstrijd heb.


Sanne, ik zal de laatste zijn om te beweren dat je het slecht doet. Ik denk zelfs het tegendeel, van wat ik kan zien op de foto's lijkt het heel netjes. Netjes kan echter op verschillende manieren. Het is niet zo dat iets per definitie zaligmakend is. Dat zal zelfs van persoon tot persoon verschillen.

De foto's is de link die je geeft zijn erg klein op mijn scherm en moeilijk te beoordelen. Jammer dat ze niet wat duidelijker zijn, ik zou er graag met je over van gedachten wisselen.
Uitgaande van wat ik zie denk ik dat Menno von A. iets anders voor ogen had Lachen
Zo te zien gebruik je gewoon de duim en wijsvinger van je linkerhand op de leidsel Verward
Hoe zit het dan met: "de linkerwijsvinger wijst naar de rechterschouder ?" Lachen

Nogmaals, zie het niet gelijk als kritiek, maar als discussiepunt, en voel je vooral niet aangevallen, want zo is het zeker niet bedoeld !

Ik denk dat we het roerend met elkaar eens zijn dat met achenbach veel meer mogelijk is dan menigeen denkt; mits goed uitgevoerd, oftewel, hoe beter de uitvoering, hoe groter de mogelijkheden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 00:08

Wat te denken van deze stelling:

"Wie, in welke situatie dan ook, met het achenbach-systeem niet uit de voeten kan .... beheerst het systeem niet voldoende".

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:41

Het was ook echt niet mijn bedoeling om je aan te vallen en het spijt me als je het zo hebt opgevat Scheve mond , maar ook ik vind op de foto's dat je niet echt achenbach rijd ook Ik mis inderdaad het vingertje Knipoog

Maar dat neemt niet weg dat ik ook vind dat je wel erg netjes rijd daar kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen.

Zullen we dan nu deze discussie sluiten en verder gaan met de discussie over wel of geen achenbach rijden met de marathon.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:43

Horsenu en Lageveld:
Het vingertje? Ik snap niet helemaal wat jullie daarmee bedoelen.
Ik heb dus mijn linkerleidsel over mijn wijsvinger liggen en mijn rechterleidsel op mijn ringvinger (zoals voorbeeldplaatje dressuurhouding vorige blz.)
Ik voelde me verder ook niet echt aangevallen hoor Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:02

lageveld schreef:
Wat te denken van deze stelling:

"Wie, in welke situatie dan ook, met het achenbach-systeem niet uit de voeten kan .... beheerst het systeem niet voldoende".

Bij Magpie heb ik er moeite mee, ze kan namelijk wel eens heel sterk zijn Liberty kan ik zo achenbachend rondsturen Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:20

lageveld schreef:
Wat te denken van deze stelling:

"Wie, in welke situatie dan ook, met het achenbach-systeem niet uit de voeten kan .... beheerst het systeem niet voldoende".

Ja, want als je het systeem goed beheerst kan je er alles mee. Anders was het vast niet het systeem geworden dat iedereen aanleert bij een curses.

MarjoleinP
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:43

Wat ik in de marathon wel doe, en officieel geen achenbach is, dat wanneer ik een scherpe bocht maak, meer dan haaks, de binnenleidsel ook verkort, sq hand naar binnen halen. Om het contact wel te bewaren. Ik weet niet hoe je als je zo kort wend, zonder te verkorten of terug halen van de hand het contact kunt bewaren.