[AR] Al vanaf 3 jarige leeftijd mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

[AR] Al vanaf 3 jarige leeftijd mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 17:31

Beginnen met beleren van het mennen bij een pony?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:35

het beginnen van het beleren VAN EEN PONY OF PAARD WAAR JE MEE GAAT MENNEN (sorry) Mag je op 2 jarige leeftijd al mee beginnen. Je moet natuurlijk dan niet vlak nadat je klaar bent al irect hard mee aan het werk gaan en elke week mee op wedtrijden gaan. Maar de basis mag je al best mee beginnen op 2 jarige leeftijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:35

Ja hoor, zelfs eerder al, op 2,5 jarige leeftijd, als je het maar rustig aan doet en je gezonde verstand gebruikt.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 17:39

Dus als ik met mijn shetlander op 2 en een half jarige leeftijd wil beginne kan ik dat al heel rustig doen, want mijn shettie is 5 mei 2 jaar!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:16

Jah ik zou op 2,5 jarige leeftijd gaan beginnen met spieren kweken... Niet eerder anders ontwikkeld hij zijn andere spieren niet goed genoeg...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:22

het mag al wel met 2, 5 jaar, mijn persoonlijke voorkeur ligt bij 3 jaar, ook omdat je je paard goed kan voorbereiden d.m.v.logeren met een dubbele longe, maar je paard longeren voordat hij 3 jaar is heeft niet echt voorkeur omdat pezen en gewrichten te eentonig belast worden op de volte terwijl ze nog sterk in de groei zijn voordat ze 3 jaar oud worden

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:09

Hangt af van de ontwikkeling van de pony, maar hangt nog meer af van wat je onder "beleren" verstaat. Beleren is meer dan een pony voor de kar knopen en hoppa ...
Ik zou me kunnen voorstellen dat je een jaarling best commando's als voorwaarts, halt, links en rechts in zou kunnen prenten. Best leuk om te doen en reken maar dat je er, zodra het echte werken begint plezier van hebt !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:34

lageveld schreef:
Ik zou me kunnen voorstellen dat je een jaarling best commando's als voorwaarts, halt, links en rechts in zou kunnen prenten. Best leuk om te doen en reken maar dat je er, zodra het echte werken begint plezier van hebt !


Idd, goede tip! Met wandelen kun je deze commando's ook oefenen. Links en rechts vind ik nog wat te ingewikkeld, maar voorwaarts, stap, draf en halt kun je alsvast goed oefenen.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:47

nou, ik leer al onze paarden op de stem te rijden.
ja (galop) hoho (stoppen) links en rechts als je maar vaak genoeg oefent begrijpen ze het echt. Ik rij alleen in het bos dus geen dressuur, vandaar ja en hoho.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:55

Ik ben met Kismo ook begonnen toen ze 2.5 jaar oud was, ik heb het lekker rustig aan gedaan en sinds afgelopen najaar loopt ze voor het wagentje.
Ik ben wel een tijdje gestopt omdat ik zwanger was maar daarna heb ik alles weer opgepakt en toen liep ze eigenlijk ook binnen een maand voor het wagentje.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:11

Why not? Je belast de rug niet en ze krijgen er goede kontspieren van. Ze gaan ook meer op je stem letten. Dus je hebt er nog voordeel aan ook.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 03:54

links rechts etc op stem commando kan je alvast proberen aan te leren
met het "zwaardere"werk zou ik ff wachten shetten zijn werkgierig
maar vaak laat "rijp" in je enthousiasme zou je wel eens te snel kunnen gaan

tip gebruik niet de termen rechts links ja nee
(tís zo jammer als je iemand iets uitlegt en je pony gaat spontaan rechts of in draf ofzo) ik gebruik zelf wijd(rechts)hierom(links)stap prrrr(draf)
dit is een tip die ik jaaaaaaaren geleden van een oud boertje kreeg(degene die het mij geleerd heeft) en heb daar nogsteeds plezier van

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:00

Waarom gebruiken jullie (en das offtopic Haha! ) de commando's links-rechts op stem?
Ik stuur gewoon, wat is de meerwaarde van je stem?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:17

jantina schreef:
Waarom gebruiken jullie (en das offtopic Haha! ) de commando's links-rechts op stem?


Ik gebruik het ook niet hoor. Ik vind die commando's een beetje te ver gaan. Je kunt het later misschien in de marathon toepassen om ze voor te bereiden, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:19

Ja hoor, beleren op drie jaar kan geen kwaad.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:23

jantina schreef:
Waarom gebruiken jullie (en das offtopic Haha! ) de commando's links-rechts op stem?
Ik stuur gewoon, wat is de meerwaarde van je stem?

Denk niet dat je er voordeel aan hebt. Zo min mogelijk commando's is het beste vind ik....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:38

jantina schreef:
Waarom gebruiken jullie (en das offtopic Haha! ) de commando's links-rechts op stem?
Ik stuur gewoon, wat is de meerwaarde van je stem?


De meerwaarde komt met name naar voren in de marathonhindernissen tijdens wedstrijden. Vooral wanneer het hard moet gaat is het vrijwel onmogelijk om zo fijnzinnig met leidsels en mond om te gaan als eigenlijk wel nodig zou zijn Haha!
Ik vind het telkens weer een genot om combinaties te zien die dit perfect beheersen en waarbij de dieren zonder geruk in de mond als een speer links en rechts gaan op de stem. Geruk zien we al genoeg in de hindernissen.
Ooit een combinatie al "achenbachend" snel door een hindernis zien gaan ? Zou eigenlijk moeten kunnen maar ja ...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:43

Lageveld:
Ja!! Ik rij zelf achenbach door de hindernis heen!! Mijn pony is op de mm te sturen en zeg helemaal niets tegen hem in de hindernissen als: ho
Zal binnekort foto's laten zien, maar moet ze nog uploade

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:16

Nouwe, ik kan niet eens achenbach Haha! Niet zoals het moet Tong uitsteken Ik rij het wel, maar heb mijn linkderhand niet goed Knipoog Magpie loopt ook redelijk goed op de stem, links en rechts, HO is niet te vinden bij haar. Liberty wel, zodra ik ho zeg, gaat ie langzamer. Liberty ga ik wel helemaal leren dat ie ook op stem loopt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:18

Achenbach rijden door een hindernis is zo goed als onmogelijk. Dit neemt niet weg dat je je paard wel fatsoenlijk kunt sturen, zonder geruk en getrek. Als je je paard door een hindernis moet rukken, dan hoor je er blijkbaar niet thuis. Eerst moet je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebben, dat scheelt echt een hele hoop.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:20

Tessebes: Moet je niet op die wilde wedstrijden hier kijken, want er zijn er wel eens bij die geen dressuurproef kunnen rijden Die rijden alleen maar die wilde marathonwedstrijden...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:21

liberty schreef:
Tessebes: Moet je niet op die wilde wedstrijden hier kijken, want er zijn er wel eens bij die geen dressuurproef kunnen rijden Die rijden alleen maar die wilde marathonwedstrijden...


Ik weet het, ik weet het. Die mensen zouden zelf eens een marathonnetje moeten lopen voor de wagen. ~~}>

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:02

Tessebes: Hoezo kan je geen achenbach rijden tijdens een marathon?? Ik wil je wel het tegendeel bewijzen!!
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 20-03-04 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:04

Als je echt heel snel wilt sturen en ook nog eens correct blijft Achenbachen, moet je heel snel zijn. Ik reed ook half/half Achenbach. Wel de uitgangshouding, maar dan met een beetje van mezelf erbij. Als je contant in en uit moet schuiven met die leidsels, kun je er (bij wijze van spreken) wel blaren van op je vingers krijgen *LOL*
De meeste grote namen zie je ook geen achenbach rijden dacht ik.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:11

Jantina:
Als je je paard goed dressuurmatig heb lopen, dan kan je hem heel makkelijk op de cm sturen en hoef je niet in en uit te schuiven. In en uitschuiven lijkt me zowiezo al een probleem, het lijkt mij dat je met je buitenteugel ook altijd contact moet blijven houden toch??
Foto's: http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... nbach1.JPG