[AR] mennen met IJslander

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ijslandermir

[AR] mennen met IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 20:40

Ik ben van plan om mijn IJslander te gaan beleren voor de kar. Nu heeft ze erg de voorkeur voor tolt. Hoe krijg je haar tijdens het mennen in draf? Is dit nog moeilijker als onder het zadel? (zie ook mijn vraag over tolt/draf aan de longe) of is het voor het paard makkelijker om te draven zonder ruiter? In het weiland draaft ze namelijk wel.
Zijn er hier mensen die mennen met hun IJslander en hier ervaring mee hebben?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:53

FNRS jury dressuur, mennen, carrousel, springen en parcoursbouwer
http://www.sintels.nl
[MHK] 12 of 16, wie rijdt er mee in het carrouseltopic?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:58

Heleen1 ment met haar ijslander, ze heeft zelfs al een wedstrijd gestart.....misschien dat ze dit topic leest anders zou je haar een pbtje kunnen sturen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:00

Ik meende ergens gelezen te hebben dat IJslanders in hun extra gang (-en) niet veel trekkracht zouden hebben. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met ijsco's dus ik kan het je niet vertellen.
Een neef van mijn vader rijdt met een tweespan IJslanders. Ziet er wel erg leuk uit!

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 09:26

Dat van geen trekkracht in tolt zouik wel graag meer over willen weten.

Volgens mijn instructrice is het beter voor je IJslander om ook regelmatig te draven (voor de rug). Aangezien ik dit door mijn gezondheid niet goed kan, wil ik haar voor de kar beleren en dan laten draven. Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar om haar in draf te krijgen?

Ik kan haar wel in draf krijgen, maar dan moet ik een hele tijd (dagen tot weken) alleen maar op ontspanning rijden. Dan wordt ze diagonaler en komt de draf. Maar dan is de tolt weg (dit heb ik dus al gehad) en dat wil ik natuurlijk niet!
Het is overigens een jong paard van 6 jaar. Ze is bij 4,5 zadelmak gemaakt en toen weer n de kudde gezet en met 5,5 verder doorgereden. Ze is nu nog maar 6 maanden serieus onder het zadel. Ik denk dat ik maar geduld moet hebben met de verschillende gangen.

Maar hoe regel je in het algemeen dat je paard draaft tijdens het mennen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:44

Misschien gaat ie juist draven als hij wat moet trekken.
Gewoon proberen.

En verder zou ik gqaan zoeken naar een goede ijslander instructeur die jou hier mee kan helpen.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 15:11

Ik heb al een goede instructeur. Ik les bij de IJsland Rijders Noord in Exloo. Maar insructeurs zijn ook niet alles wetend. Bovendien heeft mijn instructrice nog nooit gemend en onze meninstructeur geen kaas gegeten van IJslanders!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:45

Hallo,

Ik heb zelf ook een ijslander waar ik aangespannen mee rijd.
We zijn hier nu ongeveer een jaar mee bezig.
Ik heb hem nu bijna 3 jaar en al die tijd had ik hem nog nooit een pas zien draven. Maar sinds december 2003 begint hij te draven voor de kar. (onder het zadel begint het ook steeds beter te gaan)
Eerst ging het allemaal heel moeizaam, want meestal liep hij in telgang. Maar op dit moment gaat het eigenlijk heel goed.
Als hij begint te telgangen dan geef ik hem meer ruimte, zodat hij met zijn hoofd naar voren/beneden kan en tik hem wat aan met de zweep en dan gaat hij over in draf.
Ik heb geen idee of dit bij elke ijslander helpt, maar je moet zelf kijken waar hij het beste op reageerd.
Maar die van mij is dus zelf begonnen met draven, en dat terwijl hij nog nooit had gedraafd. (hij wordt 9 jaar). Maar in tolt en telgang hebben ze weinig trek kracht. Dus toen is mij ook al door meerdere mensen verteld dat die draf wel zou komen door het aangespannen werk en inderdaad!
Het heeft wel een half jaar geduurd, maar nu draaft hij wel goed.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:21

De man van mijn verzorg ijslander heeft ook nog andere ijslanders! en 1 hengst daarvan ment hij! en die heeft het ook aan moeten leren op een manier! zal is voor je navragen hoe je het misschien zou kunne leren om hem te laten draven!
Misschien trouwens met comando's reageren ijslanders erg goed op!!

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:13

veel ijslanders die voor de kar staan gaan juist voor de kar makkelijk in draf omdat dat de makkelijkste gang is voor het trekken

Nieuwe Barefoot physio contour sidepull, maat 1, bruin te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/379063/bare ... at-1-bruin

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie